Säkerhetskopiera och återställ. Vart tar filerna vägen?

Diskussion i 'Allmänt' startad av pola1972, 24 aug 2012.

1. pola1972

pola1972 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Har en liten fundering över funktionen "Säkerhetskopiera och återställ"
    - Vart tar filerna vägen? (Googles servrar vet jag iof :))
    - Kan man komma åt dom på nått sätt och radera dom?

Är lite skeptisk till att ladda upp saker som jag inte har kontroll över och kan radera om jag skulle vilja det.

2. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

det är bara en bråkdel av dina apps som detta händer för dock.
    stödet finns men typ inga apps använder sig av funktionen så vill man ha sin appdata får man köra titanium backup eller backa via adb ist. Huruvida du kan radera eller inte vet jag inte... kolla din dashboard och se om du kommer åt.. jag har för mig man ska kunna göra nånting iaf.

3. drkrupp

drkrupp Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Om du avmarkerar alternativet så raderas den lagrade datan.

4. Fet

Fet Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Google har som mål att aldrig radera något, dom sparar all information för evigt.
    Dina backuper går genom deras data mining apparat för att bl.a. kunna anpassa reklam till dig bättre, men även för att sälja den anonymiserade informationen vidare.
    Så även ifall du kan radera din backup, finns den garanterat kvar i deras datacenter.

5. LocoPaco

LocoPaco Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 9
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Gear S3 Classic
    Inställningar -> Sekretess -> Bocka ur säkerhetskopiera mina inställningar och automatisk återställning så har du vips raderat all backupdata från ditt googlekonto samt även förhindrat att telefonen försöker återställa datan automatiskt.

6. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Det där uttalandet luktar konspirationsteori lång väg. Källa?

Även om det vore så så har du det omvänt. Google skulle inte sälja din information utan snarare använda den för att veta vilken reklam de ska visa dig. För att göra det finns det ingen som helst anledning att sälja informationen vidare eftersom det är Google som väljer var en viss reklam visas baserat på relevans.

7. Fet

Fet Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Det handlar inte bara om reklam utan även om trender, t.ex. kan de upptäcka en epidemis spridning genom att analysera mail och sökhistorik.
    Dom kan se mönster hur folk reser/förflyttar sig, att människor i norra sverige reser till varmare klimat medans befolkningen i södra reser till alperna.
    Dom kan hitta nya "flugor" genom att analyserar foton, t.ex. många foton föreställande människor med long boards osv.
    All denna information säljs till företag direkt eller indirekt genom Googles företagstjänster.

8. blunden

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    Du spekulerar fortfarande vilt. Visst kan man analysera datan som du säger men innan du anklagar någon för att göra det måste du ha bevis. Att Google skulle analysera datan folk sparat i appar känns särskilt osannolikt då det troligen vore både ett grovt brott och även borde vara krångligt då appar sparar data på olika sätt.

9. Fet

Fet Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Du kan läsa om Google data mining här:
    http://research.google.com/pubs/DataMining.html

Om du läser Googles säkerhetspolicy här kan du hitta en del intressanta delar:
    https://www.google.com/policies/privacy/

T.ex.
    "Vi kan dela sammanställd information som inte identifierar dig personligen offentligt och med våra affärspartner (till exempel utgivare, annonsörer eller kopplade webbplatser). Vi kan till exempel dela information offentligt för att visa trender i hur våra tjänster används rent allmänt."

Utan att vara konspirationiskt kan man ställa sig frågan, vad vinner Google på att erbjuda "gratis" utrymme för backup?
    Google sysslar med varken välgörenheter och ideellt arbete.

10. blunden

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    Tvivlar inte på att de sysslar med DataMining. Tjänster som Google Now bygger ju mycket på det. Även deras reklamnätverk använder givetvis den informationen, det är det de tjänar pengar på. Det är dock skillnad på att utnyttja den informationen för att sälja till andra och att använda den för att styra var annonser visas, något som bestäms av Google, inte av annonsören. På så sätt kan Google tjäna pengar och bygga tjänster med informationen utan att sälja den till högstbjudande.

Avsnittet du citerar ur deras privacy policy refererar ganska givet till hur de vill kunna visa hit rate och trender vid försäljning av annonser. Det säger dock inget om att de säljer användarinformation eller granskar app-data som du säger.

Det är en mycket befogad fråga. Svaret är dock ganska givet om man kollar Googles uttalanden och vinstrapporter. Kort och gott: Populär tjänst == möjlighet att sälja reklam. Desto mer populära tjänsterna är och desto mer relevant reklamen är, desto mer reklam kan de sälja. Återigen bevisar det inte på något sätt att de säljer användardata.

11. Fet

Fet Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

För att kunna sälja riktad reklam, måste det finnas reklamytor där Google kan presentera reklam till användarna.
    En android-användare som använder Googles tjänster i sin telefon (mail, maps, backup, youtube, talk mfl) utan att vara inloggad i webbläsaren har få reklamytor.

Jag tror att Googles reklamintäkter från android-telefoner är ytterst liten, deras vinst kommer först när de säljer vidare den avpersonifierade informationen till 3:e part.

12. drkrupp

drkrupp Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Varje tjänst i sig behöver ju inte innebära reklam. En tjänst kan vara gratis för att locka till användande av en annan tjänst, osv.

13. blunden

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    Vinsten består till största del i det ökande användandet av deras tjänster och internet i allmänhet (där de gör reklam). De får också in en mängd information från mobiler (kan mestadels stängas av) som låter dem förbättra Maps, leverera bättre sökresultat etc.

Nyckelordet i den meningen är "tror". Du visar återigen att du inte förstår hur Googles reklamtjänster fungerar. Om jag vill göra reklam via Google bestämmer är det Google som bestämmer var denna reklam ska visas baserat på relevans för sidan/appen/användaren. Genom att ha denna informationen kan de ge annonsörerna en högre hit-rate. Det betyder dock inte att de säljer informationen vidare till annonsörerna eller någon annan part. Det finns helt enkelt ingen bra anledning att göra det, även om man skulle tro att Google vore ondskan personifierad (nja, företagiserad).