Alltså, med alla data som går att få på en smartphone så blir det inte roligt att tappa bort den. Vilka verktyg finns att göra så en "borttappnings" effekter minimeras? De enda jag har kommit på är mönsterkodlås på skärmen. Finns det fler sätt som ni använder? Jag har för mig att de ska gå att radera innehållet på distans? Fler tips? Jag har förresten rootat min phone. Är systemets "immunförsvar" svagare nu alltså?
Wavesecure är en mjukvara som tillåter att man rensar/låser mobilen på distans. Det finns flera, kika i applikationsforumet så får du mer info.
Jag håller med alla föregående talare och tillägger; Jag önskar fortfarande PIN/SSH-nyckel/younameit-lås i recoveryn så man inte kan fabriksåterställa enheten så lätt. Immunförsvaret minskar inte nämnvärt för att du rootat. Det kan i de fall då man lagt in tex Wavesecure i system-minnet tom bli lite mer härdat. I övrigt finns det en del olika varianter på hur man kan köra fabriksåterställning på de flesta enheter, vilket rätt effektivt rensar bort även de här skyddsprogrammen (såvida de inte lagts i en del av OS:et som inte påverkas av återställningen). Men för frågan att minimera borttappningseffekten är att installera Wavesecure eller liknande program ett sätt som hjälper till. Förutom det mest uppenbara då; TAPPA INTE BORT DEN!