Jag misstänker ju att marknadsplatser som SWEDROID, liksom Blocket och Tradera där användarna själva säljer sina begagnade telefoner, ligger mycket nära vad "marknaden" är villig att betala för de specifika begagnade telefonerna.
Varför prisfallet på en några år gammal mobil är så extremt stort efter bara några år, eller kanske bara efter några månader, är ju naturligtvis trist. Vilket naturligtvis i grund och botten beror på att "alla" vill ha den absolut senaste modellen... som tillverkaren är smart nog att släppa uppdateringar av kanske tom flera gånger på år. Och då står tom köparna i kö för att köpa den sprillans nya modellen som de bara några månader senare tröttnar på.
Vad beträffar priserna du nämner är jag personligen väldigt förvånad över. Om "marknaden" dvs de som budar på en "S23 Ultra 512GB" är villig att betala
8,5K - 9K kronor (på Tradera) medans ex
Swappie skulle vara villiga att betala
10,5K kronor för samma modell??? Vill inte Swappie tjäna
EN ENDA KRONA så måste de i vart fall lägga på momsen
25% dvs 2 625 kronor på mobilen och då är den uppe i 13 125 kronor. Och det har jag väldigt väldigt väldigt svårt att tro att de kan få för en begagnad S23 Ultra 512GB ut till konsument - som är BEGAGNAD!!!
Fakta däremot är väl att det ALLTID är den som köper nytt som får stå för största förlusten. Själv tillhör jag dom som älskar att köpa begagnade prylar... gärna i nyskick... till... hmmm... skambud.
Btw, lycka till med försäljningen.

Click to expand...