Sälja mobilen/surfplattan online

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Alvin, 13 jan 2024.

1. Alvin

Alvin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    558

MINA ENHETER

Hej på er,

Jag undrar var man oftast får bäst värdering för sin mobil eller surfplatta om man väljer att inte sälja sin mobil privat? Swappie vet jag är bra, men de köper väl endast in Iphones och Ipads. Vilka seriösa aktörer finns för androidprodukter?

2. Nicole

Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    1 525
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Huawei P20 Pro, Sony Xperia XZ1C
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Om oss | PhoneHero

Har bytt batteri där, noga och trevliga, rekommenderar starkt :)

Kristy och Alvin gillar detta.
  3. Öland4ever

Öland4ever Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105
    Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Ericsson R310
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S3 9.7" SM-T825
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab A 10.1" SM-T515
    Får jag vara nyfiken att fråga varför du inte vill sälja privat? Du har ju ex SWEDROIDs egna marknad samt bl a Blocket och Tradera. Sälja privat anser i vart fall jag är bästa sättet, om man vill ha hyfsat betalt i vart fall. Förutsatt att det man säljer är FELFRITT så klart. Är det defekt kan man ju däremot sälja till uppköpare som reparerar innan objektet når ny ägare.

Twizz gillar detta.
  4. Alvin

Alvin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    558

MINA ENHETER

Jag säljer ofta både här och på Tradera. Har gott om omdömen, så det är inga konstigheter. Dock så kan efterfrågan vara låg på vissa produkter och följaktligen blir de svårsålda. Såg nyligen i en annons där någon skrev att de kunde få mer online än privat. Kan dock inte komma ihåg vilken sida det gällde; därav ställer jag frågan här. Tror att det rörde sig om en Samsung S23 Ultra 512GB i det här fallet där säljaren åtminstone påstod att hen kunde få ut mer genom att sälja det online än privat.

Om jag inte missminner mig, tror jag att säljaren fick bud på max 8500-9000kr, medan den här sajten erbjöd runt 10500.

5. Öland4ever

Mottagna gillanden:
    105
    Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Ericsson R310
    Platta:
    Platta 2:
    Jag misstänker ju att marknadsplatser som SWEDROID, liksom Blocket och Tradera där användarna själva säljer sina begagnade telefoner, ligger mycket nära vad "marknaden" är villig att betala för de specifika begagnade telefonerna.
    Varför prisfallet på en några år gammal mobil är så extremt stort efter bara några år, eller kanske bara efter några månader, är ju naturligtvis trist. Vilket naturligtvis i grund och botten beror på att "alla" vill ha den absolut senaste modellen... som tillverkaren är smart nog att släppa uppdateringar av kanske tom flera gånger på år. Och då står tom köparna i kö för att köpa den sprillans nya modellen som de bara några månader senare tröttnar på.

Vad beträffar priserna du nämner är jag personligen väldigt förvånad över. Om "marknaden" dvs de som budar på en "S23 Ultra 512GB" är villig att betala 8,5K - 9K kronor (på Tradera) medans ex Swappie skulle vara villiga att betala 10,5K kronor för samma modell??? Vill inte Swappie tjäna EN ENDA KRONA så måste de i vart fall lägga på momsen 25% dvs 2 625 kronor på mobilen och då är den uppe i 13 125 kronor. Och det har jag väldigt väldigt väldigt svårt att tro att de kan få för en begagnad S23 Ultra 512GB ut till konsument - som är BEGAGNAD!!!

Fakta däremot är väl att det ALLTID är den som köper nytt som får stå för största förlusten. Själv tillhör jag dom som älskar att köpa begagnade prylar... gärna i nyskick... till... hmmm... skambud. :cool:

Btw, lycka till med försäljningen. ;)

6. Alvin

Alvin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    558

MINA ENHETER

Allt bottnar i att andrahandsvärdet är bedrövligt, i synnerhet på androidmobiler. Ännu sämre är det med plattor. Känns som att Applemobiler överlag har dock marginellt bättre andrahandsvärde. Men ja, teknik är absolut det sämsta att köpa helt nytt utifrån ett andrahandsvärde, men det är förbannat roligt.

Säljer inte min mobil än, men lyckas jag knipa en Comviq Mystery Box imorgon, kommer en S23 Ultra på en annons nära dig. Stay tuned.

7. Öland4ever

Mottagna gillanden:
    105
    Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Ericsson R310
    Platta:
    Platta 2:
    Jag tycker elektronik rent allmänt är superhäftigt. Jag köpte min första PC 1995 och den inkl laserprinter, scanner och lite mjukvara till köpte jag ny för 65K kronor. 15 år senare var den inte ens värd 100 kronor. :(
    Tur i oturen slog blixten ner i min fastighet och datorn blev totalförstörd inkl hela elcentralen in i fastigheten. Försäkringsbolaget stod naturligtvis för alla skador och frågade mig om något annat blev förstört förutom elcentralen. Nämnde datorn i förbigående och sa att den inte var "värd många kronor" men försäkringsbolaget tyckte ändå jag kunde få en tusenlapp för den. :D
    Slapp tom betala självrisken eftersom jag varit skadefri i över 10 år!

8. Ramboline

Ramboline Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 015

MINA ENHETER

Hur mycke får man ge för en mystery box? Är inte så insatt i det

9. Hatsune Miku

Hatsune Miku Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    760

MINA ENHETER

Det är ingen moms på begagnade produkter, så det är inte så illa som du beskriver det. Dessutom brukar butiker som säljer begagnat erbjuda öppet köp och garanti, vilket man inte får om man köper av en privatperson (*garantin hos tillverkaren kan förstås fortfarande gälla, om det är en ny mobil). Sedan har vi faktumet att dessa butiker agerar som en ”trusted third party”, dvs de kontrollerar produkterna de säljer så du slipper vara rädd för att bli blåst. Allt detta kan vara värt en del extra för många.

Kristy och Buzz gillar detta.
  10. Öland4ever

Mottagna gillanden:
    105
    Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Ericsson R310
    Platta:
    Platta 2:
    Nu blev jag satt på pottkanten... när du säger att företag inte behöver ta ut moms på begagnade prylar som de köper att privatpersoner och säljer vidare till privatpersoner!!??? Är du säker på det?

Jag känner nämligen ägaren till RETRO STEREO som är en av de största i landet på just begagnad "stereo & HiFi" och han har ju alltid snackat om hur han köper in mängder med stereo och HiFi utrustning och säljer vidare. Han köper naturligtvis allt från privatpersoner. Och säljer även allt till privatpersoner. Eftersom han köper av privatpersoner så betalar han ju ingen moms på prylarna. Men när han säljer det sedan så måste han lägga på 25% i moms.

Jag kan ta ett exempel. Han köper in en förstärkare för 10K kronor. Vill han sedan gå plus minus noll dvs INTE TJÄNA EN ENDA KRONA på stärkaren så måste han minst ta ut 10K kronor + 2,5K kronor i moms dvs totalt 12,5K kronor.
    Åtminstone är det vad han själv påstår. Det är ju ofta en köpare köper en HiFi pryl av honom för 10K kronor. Efter ett år vill kunden byta upp sig och köpa en annan HiFi pryl och vill lämna den första i inbyte. Men då åker Palle (butiksägaren) på att betala moms för den nya prylen han säljer och kunden redan har "momsat" ett år tidigare för den gamla.

Länk till RETRO STEREO som ligger på Öland i Färjestaden strax söder om bron. :D

11. Hatsune Miku

Mottagna gillanden:
    760

MINA ENHETER

Jag är säker, har köpt från Phonehero och det stod VMB på kvittot samt moms 0 kr. Det står att läsa mer hos Skatteverket
    Vinstmarginalbeskattning av begagnade varor med mera

Rent formellt verkar det kallas att man betalar moms, men den beräknas på vinsten och inte på hela beloppet.

Kristy gillar detta.
  12. Kent

Kent Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 114
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung S24 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung S24 Ultra
    Platta:
    Ipad air M1
    Platta 2:
    Ipad 10.5 pro
    Han betalar bara vinstmarginalskatt på vinstmarginalen.
    Inköpspris: 1000kr
    Försäljningspris: 1500kr
    Vinstmaginal: 500kr
    Vinstmarginalskatt 100kr

Puttesson, Buzz och Kristy gillar detta.
  13. Öland4ever

Mottagna gillanden:
    105
    Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Ericsson R310
    Platta:
    Platta 2:
    Aha... du menar - säljer företaget "objektet" utan att lägga på en vinst så blir det heller ingen moms just av den anledningen?

Vinstmarginalskatt låter väl lite fel om det är MOMS, men jag förstår hur du menar. Vinsten är 400 kronor + momsen är 25% = 100 kronor dvs totalt 500 kronor.

Jaja... nu har vi rett ut det i varje fall. Man lär så länge man lever. :(

14. Hatsune Miku

Mottagna gillanden:
    760

MINA ENHETER

Ja precis, om de inte gör någon vinst ska det inte bli någon moms vad jag vet. Sen går de ju tekniskt sett back om de säljer för inköpspriset pga personalkostnader osv.

För att koppla an till TS ursprungliga fråga har jag bara använt Swappie och Phonehero och rekommenderar båda. Phonehero verkar dock ge betydligt mindre än vanligt just nu

15. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Helt fel är det väl inte. MOMS är en fortkortning av mervärdesskatt ungefär.

16. Öland4ever

Mottagna gillanden:
    105
    Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Ericsson R310
    Platta:
    Platta 2:
    Vinstmarginalskatt alt mervärdeskatt (fd omsättningsskatt) gjorde mig nog bara lite mer förvirrad än vad jag brukar vara. :cool:

Jag har granskat några kvitton som jag själv hade kvar från RETRO STEREO och på dom står ju naturligtvis momsen utsatt. Som ex...

Akai rullbandspelare GX-747 - 18 000 kronor (varav moms 3 600 kronor)
    Technics vinylskivspelare SL 1200 MK2 - 9 500 kronor (varav moms 1 900 kronor)

...och det säger sig självt att om ex "Britta" säljer sin mobil till SWAPPIE och får 10K kronor för den. Sedan säljer SWAPPIE den vidare till "Kalle" och SWAPPIE vill göra en "vinst" på mobilen på 2K kronor. Det innebär att SWAPPIE måste lägga momsen (25%) på dessa 2K kronor dvs 500 kronor i moms till staten. Det totala priset till "Kalle" blir alltså 10K kronor (inköpspris) + 2K kronor (vinst) + 500 kronor (moms till staten) = 12,5K kronor.

MEN - det är ett stort jävla MEN med i räkneoperationen. Kalle kan ju exakt se vad SWAPPIE har betalat Britta för mobilen och hur mycket SWAPPIE har lagt på i vinst på affären!!!

SÅ - jag är nog tillbaka på ruta ett. SWAPPIE och alla andra som handlar med beg prylar....
    ANTINGEN LÄGGER MOMS PÅ HELA KÖPESUMMAN
    eller
    INTE LÄGGER NÅGON MOMS ALLS PÅ BELOPPET

I alt 1 ovan blir ju onekligen varan "beskattad" dubbla gånger!!???

Varför Palle lägger moms på alla prylar ska jag fråga honom nästa gång. Jag brukar stanna till och fika hos honom när jag passerar Färjestaden. ;)

17. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    742
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    om jag minns rätt handlar det om ifall säljare ett är momsredovisningsskyldig, ie. privatperson är det inte och då kan inte köparen (näringsidkaren) heller dra av någon moms på inköpet. Swappie och andra liknande köper säkert från både näringsidkare och privatpersoner och då kan priset swappie och liknande erbjuder vara momsat eller inte. Företagaren som köper av swappie och liknande vill mest troligt att varan han köper ska vara momsad så att han kan dra av den på exempelvis en telefon han aldrig säljer vidare

Kristy gillar detta.