Fråga: Sälja personbil

Diskussion i 'Off Topic' startad av Salvion, 12 okt 2024.

1. Salvion

Salvion Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 255
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 9 pro 256 GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Info:
    Färg: Hazel
    Platta:
    Google Pixelbook
    Hej

Jag skall göra mig av mitt gurglande svarta hål för pengar.....alltså sälja min bil och jag kan ju det vanliga Blocket/Facebook osv.
    Det jag inte har någon erfarenhet av är firmor som köper din bil eller säljer åt dig, typ KVD och Vi köper din bil och det finns säker flera?

Kan det vara värt det för bekvämligheten att använda? om bilen är värd 190 000-210 000 kr? det blir ju en kostnad för det på ett eller annat sätt, men vad kan det röra sig om? 20% eller mer?

Vore vår/sommar så vore det lättare, idag kan jag ju inte tvätta bilen och hoppas att det är tort på vägen hem liksom..

2. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 548
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Självklart ska firman göra en vinst men upplever ändå inte att dom tar så enorma avgifter. Dom själva säljer till ett högre pris än du kan få eftersom firmor får högre försäljningspriser än privata kan få.

Är allt i sin ordning skulle jag ändå be en firma om ett utlåtande

Ett annat alternativ är att ställa din bil på en firma och låta dom göra ett försäljningsuppdrag. Då gör man upp affären och vad alla ska få när bilen är såld

Salvion gillar detta.
  3. R3b0rn

R3b0rn Impartial Droid Moderator

Mottagna gillanden:
    6 733
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro Max
    Har sålt olch köpt minst 10 bilar iår (jag vet lite överdrivet) men det finns bara 3 vägar att gå.

Privat.
    Om du vill uppleva en helt ny sida av irriterande personligheter som finns i denna värld så är detta din grej. Folk som prutar innan dom kollat men sedan när dom är på plats så prutar dom ännu mer etc. Personer som vill att du ska skicka bilen till uzbekistan. sista priset direkt eller bud som ligger på runt 50% av priset du lade ut. Eller så får du en skön tant som inte kan så mycket om bilar men behöver en bil snabbt och prutar inte ett dugg. Det sistnämnda är otroligt sällsynt men det finns. Här får du ut mest pengar såklart jämfört med de andra alternativen men fördelen enligt mig är så liten så det är svårt att rättfärdiga...

Små företag/förmedlare.
    Dessa kan vara ganska bra där dom oftast har en fast kostnad för att sätta ut din bil (typ 10,000kr så sköter vi resten, bilder o liten rekond). Detta är enligt mig en av dom bästa alternativen. Oftast rätt sköna typer som precis som du ändå vill att bilen går för en rimlig summa. Dom är vana vid att hantera ovanstående folk så det blir en helt annan sak för din del. Sedan så brukar man sätta ett "jag går inte under detta priset" - pris baserat på marknaden. Dessa skulle jag starkt rekommendera att hitta en som man blir lite bundis med.

Stora företag typ Riddermark / Kamux.
    Det är inget fel på dessa mer än att dom kommer lägga sig minst 30,000kr under marknadsvärdet och sedan lägga ut dom på sin sida för 10,000kr mer än värdet. Fördelen här är väl att du får dina pengar sjukt snabbt, här behöver du inte "vänta" på att din bil ska bli såld utan dom tar över hela skiten. För minsta möjliga problematik kan dessa vara värt det. Men här handlar det mer om hur snabbt du vill ha pengar.

Zawaq, matssoderstrom, iElak och 4 andra gillar detta.
  4. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    7 750
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag sålde min bil för några månader sedan. Jag sålde till KVD bil. De har två sätt att hantera det på. Antingen köper de in bilen och du får pengar direkt, vilket jag valde. Annars kan man låta dem sälja bilen på auktion, vilket nog är det vanligaste.
    Jag blev väldigt nöjd med KVD bil och tyckte att det var en smidig process. Du kan värdera din bil på deras hemsida så får du ett riktpris.
    Jag fick ett pris på telefon och det var ingen diskussion om det priset när jag sedan lämnade in bilen. Du får angivet pris om det inte är några fel på bilen. Jag behövde inte tvätta eller städa bilen utan bara tömma den på mina grejer så skötte de allt sedan. Jag tycker de lämnade tydliga och bra instruktioner på hur allt skulle gå till. Jag fick pengarna på två dagar efter att jag lämnat in bilen.
    Om jag skulle sälja en bil igen skulle jag inte tveka att anlita KVD bil.

Metalstorm, bernard, Salvion och 2 andra gillar detta.
  5. Rospigg

Rospigg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 162
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Sålde vår XC 70 till Kamux. Sjukt snabbt avslut och fick marginellt mindre än om jag skulle sålt den privat.
    Den skulle göra en stor service, med kamremsbyte och däcken var slitna så privat hade det varit svårsålt.
    Vi fick 145k hade jag sålt den privat kanske jag skulle fått 10k mer.

Kan tro att de sålde den vidare utan att nämna att den behövde service...

Salvion gillar detta.
  6. Salvion

Mottagna gillanden:
    1 255
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Info:
    Platta:
    Google Pixelbook
    Hm intressant att sälja till/via företag utan att köpa ny kärra är så pass positivt!

@R3b0rn@R3b0rn har du något förslag/exempel på just ett mindre företag? nu bor ju jag i Stockholm så där du är kan vara långt borta, men å andra sidan så kanske det kan vara värt det.

@svenix@svenix nu skall jag erkänna att jag är lite nojig över gamla rykten jag hört...att man förbinder sig eller får betala för värderingen på dessa online värderingar?
    Detta var för många år sedan så det kanske bara var skumrask företag, har du någon åsikt om detta?

@Rospigg@Rospigg känner igen namnet Kamux, låter intressant med ett så pass bra pris, dock har jag kollat lite på just kamux annonser och dom verkar lite sunkiga/dåliga, kan ju vara tillfälligheter på blocket iofs.
    Skall överväga detta också

Helge67 gillar detta.
  7. svenix

Mottagna gillanden:
    7 750
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det kan säkert vara olika hos olika handlare. Men hos KVD bil kostar det inte något att få bilen värderad via hemsida/telefonsamtal. Och du kan backa ur affären om du inte är nöjd med priset de erbjuder. Jag får säga att jag upplevde KVD som öppna och ärliga genom hela affären. Inget skumt som jag upplevde det. Jag sålde min bil till KVD:s anläggning utanför Kungälv.

Helge67, bernard, Salvion och 1 annan gillar detta.
  8. tpalsson

tpalsson Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    918
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 Pro / Pixel 2XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Jag kan nog slå ett slag för att sälja privat ändå... MEN .. det gäller att vara tydlig i annonsen om vad som gäller.
    ex.. Inga nya best friends, endast ägarbyte i Mina fordon appen, säljs endast till person med svenskt körkort, betalning direkt vid köp, endast betalning via Swish, köparen ska säkerställa att swishbetalning går att göra innan köpet görs(oftast gräns på 100-150k). Angivet pris gäller...
    Är priset högre än swishgräns, så måste köparen se till att ha andra som kan swisha vid köpet.
    OCH.. vid minsta strul så gör ingen affär med den strulande personen.

Men håller med om att står man inte ut att riskera strul så är försäljning på annat sätt lockande... trots att man går miste om en bra slant.

Jag har sålt mina senaste två bilar på Blocket, då med prislapp på 130k resp 270k utan problem. Väldigt få buddys som försökta pruta. De som kom och tittade på bilarna var de som köpte dem.
    Fina och välvårdade bilar såklart :)

Salvion och Kristy gillar detta.
  9. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 820
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hur hanterar man betalningen när man säljer på Blocket?

10. paulreedsmith

paulreedsmith Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    471

MINA ENHETER

Sålde vår X3 på Blocket nu i sommras. Fick en del bud på 90k från företag som Riddermark och Viköperdinbil etc. Fick 122500 i slutändan vilket är otroligt mycket bättre! Var lite utdraget pga midsommar etc men i slutändan så var det en köpare som ringde samma kväll som jag la ut den, som sen köpte den, så hade säkert kunna sälja den innom 24h om inte vi/köparen var bortresta i omgångar. Var också lite strul med betalningen. Jag kunde inte ta emot mer än 100k, även fast han kunde Swisha upp till 150k. Fick bli att en del swishades till min partner ist. Nu har vi en bil som är värd 400k så funderar redan nu lite på hur det ska gå med betalningen när vi ska sälja den. Kanske att Swish-gränser har gått upp tills dess.

Kristy gillar detta.
  11. tpalsson

tpalsson Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    918
    Operatör:
    Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Jag körde med Swish båda gångerna, senast i Juli.. Killen som köpte bilen swishade, inkl hans fru och svärmor på distans... Därefter gjordes ägarbytet.

Precis som @paulreedsmith@paulreedsmith så tjänade jag grymt mycket mot att gå via Riddermarks eller annan medlarfirma.

Kristy och paulreedsmith gillar detta.
  12. Helge67

Helge67 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    261
    Operatör:
    Telia, Comviq.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+ 12/1TB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Comviq.
    Telefon:
    Blocket har fungerat bra för alla mina bilköp och bilförsäljningar. Gick in igår på KVD:s hemsida och skrev bilens regnr, fick ganska mycket mindre än vad bilen är värd och säljes på blocket. Testade även farsans bil och skrev även detta regnr, och där hamnade den betydligt mer närmare, än det man kan förväntas få på blocket. Just farsans bil skulle jag nog föredra KVD, före annonsering eftersom det skilde så lite, samt att man slipper alla som ska komma och kolla samt sparka på däck.

Betalning har varit allt från kontant till postväxel som lösts in på bank eller överföring direkt till bankkonto. Kommer ihåg när jag skulle sälja en bil i slutet av 80-talet, var gula tidningen på den tiden, det kom 2 killar som skulle kolla på bilen. Fordonet en Opel Kadett GT som var årsmodell 89, då säger ena killen ja 89, tror det var 92K eller nåt sånt i begärt pris. Ja det är årsmodell 89 säger jag. Fast då säger han att han erbjuder 89K. Visst säger jag! Då säger han kan vi skriva ägarbyte jag har pengarna med mig. Lite förvånad säger jag visst men hemma hos mig. Bodde fortfarande hemma då och åkte dit. Då räknar han upp 89 tusenlappar, ungefär hälften i äldre jättestora och hälften i dem nya eftersom det var sedelbyte på tusen och femhundra lappar just då. Farsan stod i köket och kollade förvånat. Skrev kvitto och ägarbyte och allt var klart.

Den sista bilen jag sålde gick det via banköverföring. Tur det att vi hade samma bank så man ser pengarna på kontot direkt.

Salvion gillar detta.
  13. svenix

Mottagna gillanden:
    7 750
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    En sak som jag tycker var bra med att sälja genom KVD är att de tar reklamationsansvaret om köparen av bilen har några klagomål.

BrorSnor, Salvion, Kristy och 2 andra gillar detta.
  14. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 188

MINA ENHETER

skulle inte sälja via riddermarks eller viköperdinbil. bägge dessa bjöd 60kkr för en bil som sen såldes för 130kkr på blocket. riddermarks är dessutom kända för att mörka servicebehov, plocka andra däcksuppsättningen de fått med och sälja separat, vägra laga dolda fel osv. de enda jag eventuellt skulle lita på är KVD, de är i alla fall ärliga både med skick och hur stor avans de tar på bilförmedlingen.

Kristy och Salvion gillar detta.
  15. Dashio

Dashio Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    710

MINA ENHETER

Jag har bara sålt en bil till viköperdinbil och vi hade bra erfarenheter från de. De betalade innan de ens kom och hämtade bilen och priset var runt 10-20k under marknadspriset(vad andra företag sålde bilen för) så jag tror inte det kunde ha varit sådan enorm marginal då. Men bra erfarenheter hade vi iaf :)

Kristy gillar detta.
  16. Kabe 780

Kabe 780 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    128

MINA ENHETER

Blocket har fungerat bra, gäller bara att se till att pengarna finns på kontot innan man släpper iväg bilen

Kristy och Helge67 gillar detta.
  17. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Tror jag sett några tillfällen där det blivit problem med det. Dels där det blivit olika åsikter om vad som faktiskt var överenskommet om pris, skick etc. Dvs firman och säljande ägaren skyller på varandra etc.
    Dels när det hänt något med bilen under tiden, antingen under provkörning eller bara att den står parkerad.

18. Helge67

Helge67 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    261
    Operatör:
    Telia, Comviq.
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Comviq.
    Telefon:
    Jag kommer ihåg att en polares bil stod på nån bilfirma väldigt länge tills han inte orkade längre och skulle hämta den men det gick minsann inte. Modellen var väldigt ovanlig Alfa Romeo GTV 2.5 V6, bilfirman ville ha betalt för att den stått i deras försäljningshall och det blev en massa olika problem. Kommer ihåg att den sedan stod i bilfirman eftersom detta inte hade lösts. Kommer inte riktigt ihåg hur det slutade men minns jag inte helt fel var han tvungen att ta nån annan bil istället och den som skulle säljas blev ett dåligt inbyte för dennes del.

19. Kabe 780

Kabe 780 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    128

MINA ENHETER

kan bli problematiskt om firman går i konkurs

20. Salvion

Mottagna gillanden:
    1 255
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Info:
    Platta:
    Google Pixelbook
    *Uppdatering*
    Då har jag testat KVD
    la in allt via webben och en snubbe ringde efter 1 timme :)

Bilen är en BMW 330d touring xdrive Msport LCI, automat, diesel värmare, SoV däck, elektriskt drag med mera som har gått 24500 mil (+ Steg-1)

Köp på företag c.a 208 000 kr,
    Privat c.a 197 000 kr

Som jag förstår säljer dom åt mig och bedömer den till 170 000-190 000 kr
    provision 12500 kr
    Och dom bedömer att det tar c.a 3-4 veckor

blockets värderings funktion säger c.a 198 000 kr (visste inte att dom hade en)

bernard, paulreedsmith, Kristy och 1 annan gillar detta.