Sälja via Andorid Market

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av KarlssoN1337, 16 apr 2011.

1. KarlssoN1337

KarlssoN1337 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har läst om skatt o så i forumet.

Måste man vara registrerat företag för att sälja appar? Har liksom redan börjat att göra det.

2. meatsushi

meatsushi Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Nej, det går bra även som privatperson. Vid registrering gäller personuppgifter istället för företagsuppgifter.

3. KarlssoN1337

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

okej vad bra, hur blir det med skatt då? och antar att man måste vara 18+ ?

4. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 204

MINA ENHETER

Enligt checkout har jag för mig att man måste vara 18+ för att få utbetalt. Det är någon annan här i forumet som har bekymmer med det och inte fått något utbetalt.

Men som privatperson räcker det nog i en början att deklarera det som hobbyverksamhet. http://www.skatteverket.se/download/18.76a43be412206334b89800024376/34409.pdf
    Beror lite på hur mycket du säljer för och vad syftet med din försäljning/programmering. För eventuellt kan det ses som näringsverksamhet. I broschyren ovan står även om moms, säljer du för över 30 000 kr så blir du skyldig att betala och redovisa moms.

KarlssoN1337 gillar detta.
  5. KarlssoN1337

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tack! Du förklarade en hel del :)
    Funderar på hur jag ska få utbetalning nu då när man redan har skrivit in sitt namn o så...

För jag får ett "Error" när jag loggar in på Checkout:

Additional Verification Information Required.

We were unable to verify the Key Principals information you previously submitted. In order to complete the verification process please complete the steps below:

1. Scan or copy one of the following documents for all key principals associated with your business. Remember to write your Merchant ID number at the top of your documents and ensure the copies are clear and legible.
    - Passport
    - Driver's License
    2. Fax the information to +44 870 6221637, Attn: 'Google Checkout Compliance: MERCHANT ID NUMBER'

Tror du att man kan ändra namn i kontot sen skicka deras pass och körkort?
    Och skriva i faxet att man tog fel person eftersom han andra då håller i verksamheten?

Lite omodernt av Google att använda fax :/

6. afzkl

afzkl Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Kan nog bli svårt att undvika avstängning här om du inte är 18. Testade samma sak för ett halvår sedan och när jag väl skickade in en kopia på mitt pass var det tack och hej. Var ett helvete och bara få veta varför de stängt av mig för de vägrade först berätta varför och jag kunde inte hitta någon stans i deras avtal att det fanns en åldersgräns...

Om du redan har tjänat pengar och väntar på en utbetalning så kommer du att få denna oavsätt om ditt konto blir avstängt eller ej. Men du kommer inte kunna fortsätta sälja appar såklart...

Men vad du föreslog med att ändra namn är väl värt ett försök, du kan inte bli mer än utslängd och det blir du i vilket fall så testa du. :)

7. KarlssoN1337

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Blev bara ditt Google Checkout konto avstängt? Eller blev Market kontot de med?

Jag tycker Google är ett elakt företag, de har stängt ner mitt AdSense konto en hel del gånger och för någon vecka sen mitt AdMob konto, vad har jag gjort? Ingeting. Har förlorat en hel del pengar på det.

Är det du som har gjort mVideoPlayer? Själv har man gjort Droid Streamer :P

Ska vänta tills jag får en utbetalning sen ska jag nog testa att skicka in uppgifterna till Google.

8. afzkl

afzkl Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jo de blev det ett litet tag efter jag skickat in uppgifterna. Lycklicktvis fyller man 18 om två veckor så förhoppningsvis ska ja lyckas få dem till att öppna det så man kan bli miljonär. ^^ Står bara "suspended" högst upp så det har ju inte tagit bort det eller så...

Får hoppas du lyckas på något vis för det är lite surt, har du långt kvar till 18?

9. KarlssoN1337

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Bara checkout kontot som e låst? FUnkar att lägga upp appar som är gratis eller?

Har rätt långt kvar, 3år ungefär :/ blev 15 för några veckor sen...

10. uncoloured

uncoloured Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

En liten fundering bara mitt i diskussionen... Jag är osäker på det där med hobbyverksamhet, två av kriterierna är (om jag inte minns fel) att det 1) inte får vara vinstdrivande och att 2) det ska vara en tillfällig verksamhet.

Har bara för mig att jag läst det, sen beroende på om det stämmer och hur man (Skatteverket) applicerar dessa regler så kan det ju bli svårt att sälja appar..

11. KarlssoN1337

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ville bara uppdatera snabbt att jag nu blivit verifierad av Google efter en hel mailade med dom! :D Tur att dom INTE är som Paypal :)