Fråga: Sämre mikrofon?

Diskussion i 'One M8 (2014) - Allmänt' startad av Heyman, 15 apr 2014.

1. Heyman

Heyman Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag är inte vidare snabb i vändningarna så det hann aldrig bli någon M7:a för mig, dubbla membran i mikrofonen var dock det sexigaste jag hört talas om i mobilvärlden och mycket användbart för mig då jag ganska ofta spelar in ljud på hög volym.

Hur är det med M8:an, är den funktionen skippad? Det står inget om den och det står inte heller om det är något folk saknar.

Känns som om det är ganska få som har nytta av ljudinspelning på volymer där membranen kroknar och det är förklarligt om man slopar en sådan funktion.

Någon som kan säga något om skillnader vad gäller volymtålighet på det båda lurarna?

2. fogy

fogy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Pixel 7

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    OnePlus 6T
    Jag kan inte tala om M8an men i fallet med M7 så fanns bara dessa omtalade dubbelmembran i de tidiga enheterna. Efter en månad eller så visade det sig att företaget som tillverkade mikrofonerna (STM) hade skrivit på ett avtal med Nokia om att ge dem ensamrätt på nämnda mikrofoner under ett års tid. STM trodde det var sex månader.... Således så var det bara de tidiga batcherna av M7 som fick dessa omtalade mikrofoner. De ersattes sedermera av HTCs egna. Huruvida de är sämre eller ej har jag faktiskt ingen koll på men det går säkert att kolla upp.

Så, de omtalade dubbelmembranmikrofonerna, tillverkade av STM, som det talades om i samband med M7s lansering finns tyvärr inte kvar.

3. Heyman

Heyman Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tackar för klargörandet.
    Då kan jag vela lite till innan jag köper ny lur och andra kan bråka om knapplaceringar och skärmstorlekar :)

4. improwise

improwise Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    171

MINA ENHETER

Men alltså, om dom bara var bundna under ett års tid kan det väl inte finnas några hinder för att de skulle kunna finnas i M8an?

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk

5. Prelow

Prelow Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    258
    Telefon:
    iPhone 12 Pro 256gb

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 12 Pro 256gb
    Telefon 2:
    iPhone 6S
    Telefon 3:
    Htc Desire, SGS2+
    Platta:
    iPad Pro ”11
    Har haft M7 förra året och har en M8 för tillfället och tycker micken på M8 låter bättre och högre än någon annan smartphone jag har testat

6. fogy

fogy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Pixel 7

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    OnePlus 6T
    Nej visst skulle det kunna vara så. Men jag tror inte att HTC gärna använder sig av ett bolag som inte har koll på sina kontrakt med andra tillverkare. STM blev ju dessutom stämda av Nokia. Men som sagt, jag har inte jättekoll på innehållet i M8an och det verkar vara svårt att hitta någon info om det hela. Jag tolkar det som att HTC använder sina egna mikrofoner.

Jag hittade dock denna video, som ska vara filmad av en M8 och den tyder på att mikrofonerna funkar bra även i årets modell.

https://www.youtube.com/watch?v=Vje2aic9HZk