Sämre versioner av Googles appar på S24U?

Discussion in 'Galaxy S24 Ultra' started by TigerSoul, Apr 8, 2024.

1. TigerSoul

TigerSoul Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Noterat en märklig skillnad mellan min gamla S21U och min nya S24U. Det verkar som att vissa av Googles appar saknar funktioner på S24U jämfört med min gamla S21U, trots att appen i fråga är av exakt samma version på båda mobilerna. Mobilerna har också samma Androidversion så fattar ingenting hur det skulle kunna vara en skillnad.

I Google Chrome finns det t.ex. på S21U en knapp i verktygsfältet med ett + som även i inställningarna kan ändras till något annat. Det finns även en genvägsfunktion när man håller på chrome ikonen på startskärmen för att öppna chrome i incognito mode. Min fru has dessa lika så på sin Pixel. På min S24U finns inte knappen och ingen inställning heller för den. Samma versionsnummer av appen.

Ordningen i inställningsmenyerna för t.ex. Gmail, Messages och flera andra appar är också omkastade i en annan ordning trots att appen är samma version på båda mobilerna. Det verkar som att jag har en annan version av apparna eller att de beter sig på ett annat sätt av någon jäkla orsak.

Det kanske även är andra appar än Googles egna, men det är främst där jag märkt det än så länge.

Någon som har samma situation och/eller som har en bra förklaring på det här?

zztop007 likes this.
  2. eastbound

eastbound Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Vissa funtioner aktiveras på server-sidan oavsett versionsnr. Skulle tippa på att det är därför.

zztop007 likes this.
  3. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Programvaror kan mycket väl skrivas för att fungera på olika sätt i olika miljöer så det är inte så konstigt om tillverkaren av appen har valt att ha det på det sättet.

4. TigerSoul

TigerSoul Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Det kanske är något sådant? Eller någon slags rolling release skit (ja, jag förstår nyttan men det är inte så roligt när det ger sådana här effekter).

Jag grävde vidare och hittade ett sätt att slå på de saknade funktionerna i Chrome, men det krävde att göra ändringar i chrome://flags medan det inte krävdes s21'an vilket är lite märkligt, men kanske är någon slags soft roll-out grunk?

Vad gäller de olika menyerna i andra apparna så vet jag inte... i ett av fallen så var det faktiskt FLER funktioner i s24u versionen (av samma version). På ett annat ställe (gmail) så saknades möjlighet att stänga av en funktion istället (grayed out).