Sätta på hardware acceleration?

Discussion in 'Blade' started by spoty, Mar 9, 2011.

  1. spoty

    spoty Teen Droid Medlem

    Joined:
    Mar 9, 2011
    Messages:
    485
    Likes Received:
    34

    MINA ENHETER

    Hej!

    Vinner man något speciellt på att sätta hw? Jag vet att det går via jellyfish via addon, hur gör man det utan jellyfish?

    Mvh
     
  2. MaXmeOliver

    MaXmeOliver Senior Droid Medlem

    Joined:
    Mar 26, 2010
    Messages:
    1 437
    Likes Received:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch 5 LTE (44 mm)
  3. itomg

    itomg Kid Droid Medlem

    Joined:
    Mar 3, 2011
    Messages:
    99
    Likes Received:
    5

    MINA ENHETER

  4. haris13

    haris13 Baby Droid Medlem

    Joined:
    Mar 8, 2011
    Messages:
    23
    Likes Received:
    1

    MINA ENHETER

    gör att menyer går lite snabbare
     
  5. itomg

    itomg Kid Droid Medlem

    Joined:
    Mar 3, 2011
    Messages:
    99
    Likes Received:
    5

    MINA ENHETER

    Okey, finns det någon vinst när man kollar på film på telefonen?
     
  6. perakesson

    perakesson Youth Droid Medlem

    Joined:
    Dec 25, 2010
    Messages:
    135
    Likes Received:
    10

    MINA ENHETER

    JJ9 installera HWA

    Jag har JJ9. Jag läser instruktionerna på
    http://android.modaco.com/content/z...-japanese-jellyfish-rls9-2011-01-24-oled-tft/

    Jag har installerat överklockningen och SetCPU, funkar fint på 710 MHz.
    Sen vill jag har HWA. KK skriver:
    Japanese_Jellyfish_RLS9_ahb_overclocked.zip (50% AHB bus overclocking at speeds above 600MHz addon

    Detta tolkar jag som att jag redan har 50% HWA med överklocknings-ROM:en.
    Men jag är inte säker.

    Så jag försöker installera HWA, dvs filen
    Japanese_Jellyfish_RLS9_hw_ui.zip
    med Clockwork Recovery 3.0.0.6
    men får bara felmeddelandet
    Amend scripting (update-script) is no longer supported.
    ...
    Installation aborted.


    Nu är jag osäker på hur jag vet om jag har HWA resp hur jag ska aktivera det. Tips?
     
  7. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Joined:
    Aug 2, 2010
    Messages:
    2 682
    Likes Received:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Nu blandar du ihop HW UI och AHB lite tror jag.

    HW UI = Använder 3D grafikchippet för att rita user interface:et = snabbare menyer etc men högst troligt så drar det mer batteri.

    AHB överklockning = AHB är Advanced Host Bus och att överklocka den ger snabbare minnesaccess enligt benchmarks. Med standard instalallation och överklockning så överklockas faktiskt AHB bussen linjärt med CPU hastigheten då den snurrar i CPU hastigheten/3. Skillnaden med den AHB överklockade kärnan (den som finns som addon) är att vid CPU hastigheter över 600MHz så används istället CPY hastigheten/2. Med andra ord en ganska extrem överklockning av AHB bussen som dock verkar fungera bra på de allra flesta telefoner.

    När det gäller HW-UI addon:en och de nyare versionerna av Clockwork så verkar den inte fungera eftersom man slutat supporta den typ av installationsskript som används. Installa Sebastian404's RA-recovery istället så skall det fungera.
     
  8. perakesson

    perakesson Youth Droid Medlem

    Joined:
    Dec 25, 2010
    Messages:
    135
    Likes Received:
    10

    MINA ENHETER

    Du har rätt, jag läste din text mycket slarvigt.
    Så tack för snabbt svar och ursäkta min förvirring.

    Eftersom HW UI kan misstänkas dra mer batteri, tappar jag genast lusten att installera HW UI. Det räcker gott för mig att ha AHB överklockning "on demand" via SetCPU.
     
  9. Blomkungen

    Blomkungen Professional Droid Medlem

    Joined:
    Dec 9, 2010
    Messages:
    2 670
    Likes Received:
    416

    MINA ENHETER

    HW UI lär dra mindre batteri då en GPU är klart effektivare än en CPU på att rita upp menyer osv

    Iaf om det är propert kodat
     
  10. perakesson

    perakesson Youth Droid Medlem

    Joined:
    Dec 25, 2010
    Messages:
    135
    Likes Received:
    10

    MINA ENHETER

    I praktiken verkar det som att HW UI drar mer ström. Googla på
    "zte blade" "hw ui" battery
    så ser du flera rapporter. Sen ser du på sidan
    http://android.modaco.com/index.php?showtopic=319063&mode=linearplus
    att man kan redigera build.prop manuellt.
    Eftersom det är en systeminställning i Unix gissar jag att man bör starta om telefonen för att det ska gälla.
    Därmed bör man lättare kunna köra grafiktunga spel. Vill man sen återgå till batterisnål telefon, får man väl ändra igen i build.prop o starta om telefonen.

    1. Det skulle vara kul med en widget som ändrar detta...

    2. Det skulle vara kul med en framtida version av Android där det går att ställa in att endast t.ex. Angry Birds får använda HW UI, men att det i övrigt ska vara avstängt för att spara batteri.
    Alternativt, att betrodda Android-spell ska kunna tillåtas göra en override, använda grafikprocessorn, oavsett vilken insällning man har i build.prop. (bara man undviker problemet som KK nämner nedan att GPU slås av o på alldeles för ofta)
    Jämför med PC-spel där skärmen ritas med pixelgrafik, såvida man inte kodar anrop till specifika 3D-grafikkretsar för att få vektorgrafik mm. I en del PC-spel väljer man önskad grafikmotor i spelets inställningar...
    Jämför med de tidiga PC med DOS där man kunde köpa en "matematikprocessor" som tillval till CPU 8088. Tanken var att vissa program skulle kunna anropa extra flyttalsoperationer, men det var 1981...
     
    Last edited: Mar 10, 2011
  11. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Joined:
    Aug 2, 2010
    Messages:
    2 682
    Likes Received:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Jo, fast samtidigt handlar det om att ha en eller två processorer igång. GPU stängs nämligen av när den inte används så i praktiken verkar det som det drar mer att köra så.

    Jag har dock inte gjort några jämförelser själv.
     
  12. perakesson

    perakesson Youth Droid Medlem

    Joined:
    Dec 25, 2010
    Messages:
    135
    Likes Received:
    10

    MINA ENHETER

    Jag har nu aktiverat HW UI, dvs grafikchippet GPU.
    Jag har ändrat debug.sf.hw=1 i filen build.prop.
    Jag har även ändrat heapsize från 24 till 32.
    Jag har startat om telefonen.

    Resultaten av benchmarkprogrammen Neocore och Quadrant (finns på Market) förblev ungefär oförändrade dvs ca 38 resp 510 vid min nuvarande överklockning på 710 MHz.

    Sen går jag till en av Angry Birds komplicerade banor som laggar märkbart: Angry Birds Seasons bana 1-2 (tema irländskt St Patrick's Day). Jag märker ingen skillnad, den laggar lika mycket med eller utan min ändring. Exakt samma bana flyter fint på min iPhone.

    Min slutsats är att flaskhalsen sitter i CPU och att HW UI inte gör nån särskild skillnad.
    Eller kan någon visa ett specifikt exempel där man märker stor skillnad?
     
  13. KHEEJS

    KHEEJS Kid Droid Medlem

    Joined:
    Jan 11, 2011
    Messages:
    99
    Likes Received:
    4

    MINA ENHETER

    Jag började med att installera HW UI innan jag ändrade heapsize och överklockade. Spel som Doodle Jump och NinJump gick då att spela utan störande smålagg. Flöt helt enkelt på bättre.

    Märktes inte alls på Angry Birds för mig heller.
     
  14. spoty

    spoty Teen Droid Medlem

    Joined:
    Mar 9, 2011
    Messages:
    485
    Likes Received:
    34

    MINA ENHETER

    På tal om angry birds, är det någon som ens lyckats spela det utan lagg? Jag menar dom senare banorna laggar satans, även fast jag har 710mhz, 32 heapsize och accelerate på.

    Är det någon som testat CM7? Hört att den ska klara Angry Birds och spel overall bäst.