I praktiken verkar det som att HW UI drar mer ström. Googla på
"zte blade" "hw ui" battery
så ser du flera rapporter. Sen ser du på sidan
http://android.modaco.com/index.php?showtopic=319063&mode=linearplus
att man kan redigera build.prop manuellt.
Eftersom det är en systeminställning i Unix gissar jag att man bör starta om telefonen för att det ska gälla.
Därmed bör man lättare kunna köra grafiktunga spel. Vill man sen återgå till batterisnål telefon, får man väl ändra igen i build.prop o starta om telefonen.
1. Det skulle vara kul med en widget som ändrar detta...
2. Det skulle vara kul med en framtida version av Android där det går att ställa in att endast t.ex. Angry Birds får använda HW UI, men att det i övrigt ska vara avstängt för att spara batteri.
Alternativt, att betrodda Android-spell ska kunna tillåtas göra en override, använda grafikprocessorn, oavsett vilken insällning man har i build.prop. (bara man undviker problemet som KK nämner nedan att GPU slås av o på alldeles för ofta)
Jämför med PC-spel där skärmen ritas med pixelgrafik, såvida man inte kodar anrop till specifika 3D-grafikkretsar för att få vektorgrafik mm. I en del PC-spel väljer man önskad grafikmotor i spelets inställningar...
Jämför med de tidiga PC med DOS där man kunde köpa en "matematikprocessor" som tillval till CPU 8088. Tanken var att vissa program skulle kunna anropa extra flyttalsoperationer, men det var 1981...
Last edited: Mar 10, 2011