Övrigt: Saker som irriterar med sgs3

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av cerebrum, 28 jun 2012.

1. cerebrum

cerebrum Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Kommer från o2x till sgs3. Måste säga att det på vissa sätt var en besvikelse. Låt mig börja med kalender-appen. Den är snygg men SATAN vad den hackar. Dessutom var det mycket lättare att hantera kalender-appen på o2x med en hand. Jag har hellre en app med mindre ögongodis och som fungerar enkelt och som inte hackar.
    SMS-appen är ful och anger inte antal sms/mms i konversationerna. När man klickar på kontakten längst upp så får man inte upp den trevliga listan för att snabbt kunna ringa etc utan tas till kontakten i kontaktlistan. Notifieringen använder samma ikon som vid epostnotifiering vilket är otroligt irriterande. På o2x fanns dessutom en sms-widget.
    Kontakter i o2x hade historik för varje kontakt - det saknas i sgs3. Trots större skärm så visas mindre information om varje kontakt på skärmen.
    Jag saknar tangentbordet från o2x som hade en väldigt väl fungerande t9 - gick faktiskt snabbare än med qwerty. Tangentbordet kunde dessutom byta språk snabbt. Finns det något sätt att hitta tangentbordsappen på o2x? jag har letat men kan inte hitta den.
    Överlag så var o2x mer genomtänkt vad gäller att tex alla kontakter visades som pekbara objekt där det gick att få upp snabblisten för att kontakta personen. Det var fulare på o2x men mer lätthanterligt och på vissa sätt mer genomtänkt.

Edit: Dessutom AVSKYR jag den fysiska hemknappen.
    Edit2: Inte heller ser man leverensrapporter i sms-appen

Last edited: 28 jun 2012
  2. tompabompa

tompabompa Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Ska du ringa snabbt är det bara att gå in på meddelande-konversationen på den kontakt du vill ringa o lägga luren mot örat :)

3. cerebrum

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Ja, men det är inte lika lätt om jag vill skicka ett ebrev...

4. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    745

MINA ENHETER

Men hur jobbigt är det att trycka meny-visa kontakt - trycka på brevet om man är inne i meddelandet?

Eller långtrycka på namnet - visa kontakt-trycka på brevet?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Nagarebozhi gillar detta.
  5. robnil

robnil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    Tangentbordet: prova swiftkey eller swype.

SMS-appen: prova GO SMS Pro eller handcent

Snabbknapp till mail, sms osv:
    antingen klicka på avataren och få upp en meny
    eller

slida höger för sms
    slida vänster för samtal

6. drinside

drinside Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S2
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A 9,7
    Med risk för att låta gnällig; du verkar helt ha missat den underbara poängen med android: Om du inte gillar något i mjukvaran kan du alltid installera en app som fungerar som du vill från Google play.

T.ex. Du gillar inte vissa funktioner i sms-appen? Prova go sms eller handcent från Play, två mycket kompetenta och anpassningsbara meddelande appar. Vad beträffar tangentbord så kör väl Samsung med androids standard tangentbord? Jag använder SlideIT från Play och det fungerar verkligen hur bra som helst, samt att det går att byta språk med ett tryck.

Vad beträffar den fysiska hemknappen finns det inte så mycket att göra, den var ju där från början. Vill du verkligen inte ha den så har jag en olåst Galaxy Nexus till salu på tradera. Annars, prova lite olika appar från play, där finns allt man kan tänkas behöva. :)

fruktsallad gillar detta.
  7. robnil

Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    hemknappen? hur kan du ogilla den? det är en knapp. Kort och gott.
    Om det är något du ska gnälla på i så fall så är det väl volymrockern som faktiskt inte fungerar något vidare bra alls. Det måste vara en ren design flaw

8. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    745

MINA ENHETER

Och vad är det för fel på den?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

9. orcophant

orcophant Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

vad är det för fel på volymrockern? funkar och känns precis som den ska på min telefon iaf.

10. cerebrum

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Nja, det är jag tveksam till inte minst eftersom jag gör lite småappar själv för eget bruk. Det är kanske det som skiljer mig från många. Jag vill ha SNABBA appar och inte gulliga appar. Telefonen är för mig i första hand ett REDSKAP och inte en utsmyckning men det gör inte något om det ser bra ut så länge det inte inkräktar för mycket på funktionaliteten. Av samma anledning kör jag inte windows utan linux eftersom allt blir strul i windows.

Att skriva en hel sms-app tar dock lite väl mycket kraft. Jag har däremot funderat på att ändra en smula i sms-appen från vanilla ics.

Jag är inte intresserad av bloatware med gulliga smileys. Jag är intresserad av en enkel, snabb och funktionsduglig sms-app som visar rimligt många sms. Jag är inte överdrivet intresserad av gulliga bakgrundsbilder, söta pratbubblor eller sockriga ikoner.
    Jag har faktiskt delvis löst problemet genom att installera vanilla ics messenger, men även den är bloatad jmf med messenger i 2.3.4 (i varje fall jmf o2x:s version som även den gullade till det onödigt mycket där pratbubblor tog onödigt mycket utrymme).

Det är möjligt. Får titta på den. Helst skulle jag vilja föra över tangentbordet från o2x. Jag undrar om jag kan göra något med tangentbordet från min transformer.

Nej, det finns inte mycket att göra åt den fysiska hemknappen, men det gör inte knappen mindre irriterande. Jag visste att den skulle irritera mig men sgs3 var den bästa kompromissen. Jag förstår inte vem som vill ha knappen. Den ställer mest till trassel och jag ser inte någon fördel med den.

Last edited: 28 jun 2012
  11. orcophant

orcophant Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

huh? vad är det för fel på den? jag tycker det e najs med en fysisk knapp - och säkerligen väldigt många med mig.
    vad är det för trassel den ställer till med som du syftar på?

Viking 40 gillar detta.
  12. cerebrum

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Hemknappen är OTROLIGT irriterande om man måste trycka på den ofta. Det är mycket bättre med kapacitiva knappar som reagerar snabbare och vid lättare tryck. När man håller telefonen med en hand så måste man trycka så distinkt på hem-knappen att det är lätt att man tappar telefonen. Det som jag tidigare gjorde med en hand måste jag nu ibland använda två händer för att göra enbart av den anledning att samsung av någon outgrundlig anledning har fått för sig att de måste pilla dit en fysisk hemknapp.

Det är för övrigt också förvånandsvärt irriterande att volym- och power-knapparna sitter så att man ofta råkar trycka på den ena när man vill trycka på den andra. Power-knappen hade med fördel kunnat sitta på telefonens huvudända.

Till mina klagomål på sms-appen tillkommer att den inte visar leverensrapporter. Det blir att hacka ics messenger-app så att jag får en rimligt vettig app!

13. cerebrum

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

VAD är "najs" med en fysisk knapp? Vilken funktion ger den som inte en kapacitiv knapp ger speciellt när det finns så mycket plats för knappen? Man måste trycka hårdare - det går inte att bara låta tummen glida ner över knappen för att "trycka" på den. Det blir instabilare, det är lättare att man av misstag trycker på det kapacitiva fältet ovan knappen mm.
    Hem-knappen är helt enkelt djävligt irriterande vid enhandsanvändning och irriterande vid tvåhandsanvändning för att man plötsligen måste trycka hårdare och flytet i användningen försvinner.

14. Silvercliff

Silvercliff Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Oj vad jag håller med. En knapp som man ändå måste trycka på relativt ofta ska inte vara så svår att använda med en hand.

Här kan väl ingen vara nöjd med hur power- och volymknapparna sitter på motstående sidor?
    Dels kommer man ofta åt den andra knappen när man använder någon av knapparna.
    Och dels är det väldigt svårt att, medan man plockar upp telefonen ur fickan, tysta ringsignalen genom att trycka på volym-ner.

15. robnil

Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    hemknappen måste vara fysisk. Nexus är ett sånt nerköp just för det. Fattar inte hur google tänker där. 1) de slösar skärmplats på onödigt 2) en fysiskt knapp kan man känna sig fram till utan att titta, t.ex när man ska svara. Fast visst det är en smaksak.

Volymrockern har helt enkelt hängt sig. Tryck på den några gånger så fastnar den och knakar. Peta och den hoppar loss, en stund. Har startat en tråd om det och andra erkar ha samma problem

16. Silvercliff

Silvercliff Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Har inga problem med att den är placerad utanför skärmen.
    Har heller inga problem med att den är fysisk, så man kan känna sig fram till den.
    Problemet är att den kräver ett rejält tryck för att manövreras.

17. Hrc4u

Hrc4u Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

dom kunde centrerat å gjort hemknapp aningen större....(min åsikt med fet tumme :) )

Viking 40 gillar detta.
  18. västeråssnubben

västeråssnubben Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung galaxy s25 ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung galaxy s25 ultra
    Platta:
    Samsung galaxy tab s6
    Övrigt:
    Samsung galaxy watch 6 classic 47mm
    Håller med!

Hrc4u gillar detta.
  19. nire431

nire431 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb

MINA ENHETER

Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb
    Platta:
    Samsung galaxy tab 3 10.1
    Bra med hem knapp så inte enbart hem knappen är den enda fysiska knappen som kan väcka telefonen. Det var det jag avskydde med tex HoX. Gillar du inte telefonen sälj köp nytt. Själv tycker jag den är underbar och gör exakt så som jag vill. :D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D

skickat ifrån min Galaxy S3

20. cerebrum

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Hemknappen MÅSTE INTE ALLS vara fysisk och det hade inte slösat en endaste pixel skärmplats att ha den kapacitiv precis som meny- och tillbakaknappen som flankerar den.
    Jag vet inte hur många gånger som jag nästan har tappat telefonen och hur många gånger som jag av misstag har råkat trycka på något precis ovanför knappen eftersom man måste trycka så hårt.
    Det är inte en smaksak ur ett användningsperspektiv. Möjligen kan vissa tycka att knappen är snygg, trevlig, sexig eller vad det nu kan vara - det är en smaksak. Att den ställler till problem är inte en smaksak!
    Svara hade man kunnat genom att trycka på någon av de andra fysiska knapparna om man nödvändigtvis vill kunna känna knappen. Det hade tom varit lättare att hitta dem eftersom de sitter på en mer begränsad yta där fingret lätt hade kunnat känna längs hela kanten av telefonen.

Den fysiska hemknappen är helt enkelt inte något annat än ett missfoster.

Last edited: 29 jun 2012