Sakliga argument MOT Iphone som företagsmobil

Diskussion i 'Allmänt' startad av gonzo, 17 feb 2010.

1. gonzo

gonzo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Hej på er Android fans!

Jag fick en fråga av företagets IT ansvarig, han var ute efter bra argument varför Iphone inte ska godkännas som företags mobil.
    Han har haft några argument som för dålig batteritid för att vara arbetsmobil mm, men dessa Iphone fan boys vill inte erkänna att det är kass tid när man ha push-mail och liknande påslaget. Argumentet att den inte har ett öppet filsystem är inte heller något starkt argument mot ?

Så, har ni några bra argument, finns det något säkerhets hål i mobilen eller att den inte är kompatibel med något standard ??

2. SwedBear

SwedBear Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge
    Telefon 2:
    Samsung S6 Edge
    Telefon 3:
    iPhone 6s
    Platta:
    Nexus 9
    Platta 2:
    Nvidia Shield Tablet
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV. Samsung Gear S2 Sport.
    Varför ska den inte godkännas? Känns lite löjligt att försöka hitta anledningar att blockera en telefon bara för man inte gillar den. Personligen tycker jag det låter som han är en fanboy och inte iPhone-ägarna.

Jag har svårt att se några anledningar varför en iPhone nuförtiden inte skulle vara en bra jobbtelefon. Den har bättre stöd för exchange än de flesta Android-telefoner (där man behöver tredjepartsmjukvara) så om ni har Exchange (eller Zimbra) så kan han sätta bra säkerhetsregler för access till mail/kalender etc. Och det finns mycket bra jobbrelaterad mjukvara på AppStore.

Det jag skulle anmärka på är väl isåfall kostnaden - d v s att en iPhone kanske är lite dyr jobbmobil (men beror väl på vilken arbetsplats det är). Är mail viktigt så kanske en mobil med fysiskt tangetbord skulle fungera bättre.

Batteritid ... tja, man ska inte kasta sten i glashus och det finns de som har problem med batteritid för Android-telefoner också. Min iPhone 3G hade jag inga större problem med batteritiden men jag vet att vissa vänner som har 3GS tycker den kunde vara bättre.

Men det är smaksaker. Så igen - jag fattar inte varför någon IT-ansvarig ska hålla på låta en egen agenda styra istället för att tänka på företaget. Det vore väl bättre att han la tid att se till att, i anslutning till iPhone, även godkänna några Andoid-telefoner (t ex Hero) så att de anställda har ett val.

3. gonzo

gonzo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Som det är just nu så har vi bara Windows Mobile mobiler eller vanliga SE mobiler. Men det har blivit ett tryck att han ska godkänna Iphone (de vill väll använda den även privat).
    Men anledningen att hålla sig till en plattform när det gäller smarta mobiler accepteras inte av användarna eller dålig batteritid. Ska tilläggas att företaget är litet så IT avd är 1 person, för att få lite mer argument än de två jag precis nämnde då användaren inte accepterar de, så efterlyste han detta.

Angående kostnaden så kostar inte en Iphone mer än en SE X2 som är en godkänd mobil.

4. djjokke

djjokke Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    376
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Fysiskt tangentbord är nästan ett måste om man skickar mycket mail, sms etc - om man inte har en iPhone. Jag har själv en HTC Magic och en iPod Touch, och det är grymt mycket långsammare att skriva på Magicen än iPoden.

Den enda stora nackdelen jag kan se med en iPhone är priset.
    Som IDG skrev för ett par dagar sedan har det blivit lite av en folkrörelse att ha en iPhone (såg senast igår en 12-årig tjej som hade en iPhone^^).
    Personligen hade jag satsat på en telefon med ganska stor skärm och ett fysiskt tangentbord, liknande Milestone. Men om jag skulle välja en telefon utan fysiskt tangentbord (och det var viktigt att kunna skriva mycket) så hade jag faktiskt valt en iPhone.

5. gonzo

gonzo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

@djjokkr, har du provat att uppgradera din Magic? Har också en sådan och märker väldigt stor skillnad på skrivkänslan. Kör just nu en CursorSense Rom för att slippa Perfect SPL. Ett tips off topic...

6. SwedBear

Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge
    Telefon 2:
    Samsung S6 Edge
    Telefon 3:
    iPhone 6s
    Platta:
    Nexus 9
    Platta 2:
    Nvidia Shield Tablet
    Övrigt:
    Hur många användare är det? Ett problem jag ser med hans argumentation (hålla sig till en plattform) är ju att han redan har öppnat upp för fler plattformar (winMobile, SE-mobiler) och då kan han få svårt att argumentera mot iPhone. Samtidigt förstår jag att om han är ensam så kan det bli jobbigt att supporta flera plattformar. I det fallet skulle jag isåfall helt enkelt använde det som argumentation: det finns ingen möjlighet för honom att supporta alla plattformar så länge han är ensam i IT-avdelningen. Vill någon använda iPhone får de göra det på egen bevåg utan att få support från IT-avdelningen.

Samtidigt - om företaget är så pass litet så kanske det är så att majoriteten kommer gå över till iPhone istället så att någon av de andra plattformarna försvinner.

7. Blomsternisse

Blomsternisse Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

+ Exchange fungerar bättre i iPhone OS än vad det gör i Windows Mobile.
    - Så vitt jag vet så kan man inte fjärradministrera iPhone via Exchange och kan därför inte radera innehållet på mobilen, m.fl. om man har råkat tappa den eller någon har stulit den.

8. TheNano

TheNano Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vi kan inte hitta på saklig argument utan sakliga krav från dig!!
    Jag hade gjort så här :
    skrivit en lista med krav man ska ha på mobilerna och varför dessa behövs
    sedan hade jag kollat på Android och Ajfon om de uppfyller kraven.
    Jag hade dessutom kollat upp några framtida behov (ett år typ) och kollat hur det kunde stödjas på både mobilerna.
    Varför ska inte ett litet förtag använder Google apps , det gör It-supportens liv MYCKET enklare och det är mycket billigare och då allt dessa funkar i Android, google buzz kan användas som twitter också ... Google är ju en paket, gillar man det så är Android självklart bättre.
    Jag tror Google har stör för fjärradministration på g i Android.

Android är öppen , typ nexus one är helt modifieringsbar för IT-snubben.

9. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Jag har faktiskt ett som funkar på företaget jag jobbar för.

Det finns knappt några bluetooth-headsets som funkar med mobilen. Det enda som funkar, i alla fall för mina arbetskamrater, är Jawbone. Kostar pung att köpa. Min Liquid funkar klockers med mitt gamla SE-headset!

Annars är det ju batteritiden som slukas rejält snabbt. Men det är ju samma på alla smarta telefoner.

10. durd

durd Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Vad jag förstår så MÅSTE man ha iTunes installerat på datorerna också om man ska synka via kabel eller installera apps.
    Sen är ju snacket om lagliga eller olagliga mp3or som synkas ner på företagsdatorn, kanske även hamnar i företagets backup med en mängd gigabyte bortslösade?

Sedan är licensen för iTunes inte den bästa, tex hörde jag från våra IT-killar att efter att en uppdatering av iTunes släpps så måste företaget uppdatera sina klienter inom 5 dagar. Hörde även en del annat men inte tillräckligt för att komma ihåg vad, så lusläs iTunes licensen.

Någon får såklart rätta mig om jag har fel :)

11. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Ja, iTunes krävs till det mesta. Förutom att det är bloatat i form av utrymme så kräver det också larvigt mycket extra skräp i form av extra processor och tjänster som alltid är igång. Bonjour-tjänsten den installerar injectar sig ju i Windows IP-stack också. Den funktionaliteten som det är tänkt att ge är totalt onödig för de flesta PC-användare.

12. Fredro

Fredro Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    285
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Erfarenhet som jag har av större företag är att man brukar vilja ha kontroll på informationen och säkerheten på sina mobila enheter.

*Möjlighet att kunna skapa interna säkerhetsprogram
    *VPN-tjänster
    *Multi tasking, på en jobbmobil ska du kunna ha din kalender samtidigt som du pratar i telefon med kund, kunna ta upp webbläsaren och kolla upp en sak.

Dessa saker stödjs nog inte av iPhone vad jag vet, finns säkert fler punkter.

Därför tycker jag att iPhone inte är en bra företagsmobil utan mer som ett objekt att flasha med då man inte kan göra något produktivt med den som gynnar företaget eller som underlättar för personen som äger den

13. # brorzan

# brorzan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jag har å andra sidan inte stött på ett enda BT-headset som inte funkat med iPhone, och då jobbar jag ändå i den branchen.
    Enda problemet jag stött på är att headset med stereo-BT måste ha egen volymkontroll, för telefonens volymkontroll funkade inte när man spelar musik via BT.

I min iPhone finns iaf VPN som alternativ. Just de exempel på multitasking du skriver klarar iPhone väldigt bra. Under samtal är det bara att trycka på hem-knappen och sedan vidare till det du vill. Samtalet är aktivt hela tiden. Däremot kan du inte ha två appar igång samtidigt, t.ex. SVT Play och Spotify. Jag är inte så säker på vilka företagsappar som skulle kunna behöva vara igång samtidigt.

14. SwedBear

Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge
    Telefon 2:
    Samsung S6 Edge
    Telefon 3:
    iPhone 6s
    Platta:
    Nexus 9
    Platta 2:
    Nvidia Shield Tablet
    Övrigt:
    iPhone stöder visst säkerhetsregler via Exchange, fler än vad du får med Android.
    Jag har haft lika stora problem med BT-headset till Android som iPhone (vissa funkar, vissa inte) så jag tycker även där att det är hugget som stucket.

Egna interna säkerhetsprogram - med tanke på att hans firma är så litten tvivlar jag att de har möjlighet att skriva helt egna program. Jag skulle nästan garantera dig att chansen är större att ett program finns för iPhone som app än Android just nu.

VPN finns (sen vet jag inte om alla olika typer stöds, jag kunde iallafall använda det till vår VPN).

Multitasking - de exempel du ger ska du kunna göra på iPhone. Om jag inte är helt senil så minns jag klart att jag flera gånger tog fram material på min iPhone samtidigt som jag var i ett samtal.

Notera att de ju stöder WinMobile och SE-mobiler så om man vill stoppa iPhone så måste samma krav ställas på dessa.

Argumentet mot iTunes är ett bra argument. Är det ok att det behövs ett relativt tungt program för att kunna synka jobbmobilen?

Efter de senaste uppdateringarna så anser jag att iPhone är en utmärkt jobbtelefon. Bra skärm, bra flyt på gränssnittet, bra stöd för Exchange, stöd för VPN, stöd för Zimbra (finns t om egen Zimbra-app), mkt jobbrelaterade apps etc. Det finns ju tom bra stöd för Google's universum i iPhonen. Jag körde mkt Google Docs, Gmail etc. när jag hade min iPhone.

I slutändan tycker jag att det enda bra alternativet mot att godkänna den är att du inte har möjlighet att supporta alla olika plattformar. Annars ser jag ingen anledning att säga nej till iPhone.