Samla all mail hos Gmail?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Jocce81, 11 feb 2015.

1. Jocce81

Jocce81 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    60

MINA ENHETER

Har i dagslaget 3 st Pop3 konton som jag använder (+ eventuellt ett till snart) + Gmailkontot (som jag i princip inte använder).

Man kan ju som jag förstått det ställa in Gmail att hämta mailen även från Pop3 konton, samt att man då använder det som mailklient.

Känns som detta borde vara ganska smidigt, då man får allt på samma ställe, och också får skickade mail från alla enheter på samma ställe (?).
    + att vid eventuellt återställning av telefon t.ex. så behöver man bara logga in på gmailkontot så har man all mail där istället för att manuellt knappa in alla konton manuellt.

Någon som använder detta? Fungerar det smidigt? Ser man tydligt vilken mailadress som mailen kommit till? (Både på webben och i mobilappen)
    Är det smidigt att välja vilket konto man skickar ifrån?

Andra fördelar / nackdelar?

/Jocce

2. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag har det så fast jag har då valt att vidarebefordra mailen från externa mailkonton direkt till min Gmail istället för att låta Gmail hämta via POP. Det går mycket snabbare och avlastar server och nät från onödig trafik + att det ibland strular med POP:ningen i Gmail på grund av att POP-servern inte svarar tillräckligt snabbt ibland. Om det är möjligt från dina externa mailadresser så vidarebefordra mailen.
    Du lägger sen upp alla konton du vill skicka från som och väljer det konto du vill skicka med. Om du får ett mail för ett visst konto så kommer Gmail automatiskt välja att svara med det kontot, men du kan välja att svara med något annat.

Inga nackdelar. Allt är samlat på ett ställe. Iofs så kan man ju råka skicka från fel mailadress för man glömmer att ändra, men om defaultvalet är det du oftast skickar med så är det ett ganska ovanligt problem. Slå även på funktionen att du kan ångra ett skickat mail så kan du stoppa skickningen innan mailet går iväg de få gånger du kommer på att du glömde byta adress.

Heleg och Davil gillar detta.
  3. Jocce81

Mottagna gillanden:
    60

MINA ENHETER

Har kollat lite på det nu och verkar klart smidigt, bara man väl kittat upp det :)

Går det att importera skickade mail från "vanlig webmail"? (Har mailen hos City Network)

/Jocce

4. e7andy

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Med hjälp av IMAP kan du lyfta in alla mail du önskar till Gmail.
    Installera en vanlig mailklient på din dator, ex. Thunderbird.
    Lägg upp ditt Gmail-konto och ditt konto hos City Network som var sitt IMAP-konto i mailklienten.
    Lyft sen bara över mailen från City Network till Gmail. Då hoppar de upp till Gmail.

5. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Jag har helt struntat i att ha mina privata eposter (egna domäner) hos Google Apps nuförtiden. Kör allt på Fastmail istället. Helt briljant.

6. Jocce81

Mottagna gillanden:
    60

MINA ENHETER

Berätta gärna mer?

/Jocce

7. e7andy

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Är Fastmail bättre än Gmail på något sätt?
    Det negativa med Fastmail som jag ser det är att det kostar pengar och integrerar inte så bra med Googles övriga tjänster som Gmail gör.

8. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Ja, vad mer finns det att skriva. Det är ju en annan emailtjänst istället för Gmail. Massa olika domäner att välja bland eller ha sina egna.

Gillar Fastmail mer än Google för epost. Och fastmail har väl själva gått ut med att de ska göra en sak och göra den saken bra. Diggar bland annat fastmails webbsida mer än Googles. Ogillat att ha för mycket hos Google med egentligen.

9. Livsstil

Livsstil Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

En kanske gammal tråd men hittade ingen annan när jag sökte här. :)

Använder du ännu Fastmail? Jag har skaffat det för ett tag sedan men använder inte den.

Fungerar det att använda adressen på alla sidor? Tycker det är intressant att det finns möjlighet att använda många alias och vanliga adresser.

Vill gärna gå från standard mejlen som gmail och outlook.

10. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Yes kör fortfarande fastmail och fortfarande nöjd. Har satt upp wildcard på mina egna domäner. Har tre domäner (några används mer än andra)
    Kort sagt brukar jag registrera mig med hemsidans namn och min domän. Tex [email protected].
    Har tex en .tech-domän, det finns en del sign-up tjänster som inte fungerar pga lite felaktiga valideringar. De tror inte .tech finns som epost.

Samsung låter dig inte registrera dig med samsung@dindomän.com heller.

Men bortsett från lite obskyra TLDs och Samsung har jag inte haft några problem att använda egna domäner och fastmail.

Buzz gillar detta.