Diskussion: Samlingstråden gällande kontosäkerhet, tvåfaktorsautentisering (2FA), passkeys & hårdvarunycklar

Diskussion i 'Allmänt' startad av chraist, 26 nov 1990.

1. allerkrans92

allerkrans92 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    388

MINA ENHETER

Hejsan jag försöker logga in på mitt Google konto när jag ska använda det som inlogg för olika sidor men det funkar inte för en i min enhet litar inte på mig längre och den vill då att jag ska använda Google authenticator kod men jag hittar inte mitt Google konto där och måste ha tagit bort det kontot för länge sedan från mobil som jag inte har kvar, vad kan jag göra nu det är Google kontot använder jag till allt. Jag kan fortfarande använda det på datorn men mobilen lita inte på mig jag tror inte att det eventuellt är jag.

Bifogade filer:

2. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 307
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det där kommer bli problem, om du inte hämtat reservkoder för kontot. Tyvärr har jag inte något tips :/

3. allerkrans92

Mottagna gillanden:
    388

MINA ENHETER

Är det något nytt om att uppdaterat med säkerheten för det här första gången det händer trots att jag haft kontot i 10 år nu och det är igår som jag fick problem med det men jag har aldrig haft sådana problem innan trots att jag har bytt mobil ofta innan och även om jag inte har haft tillgång till den där koden från Authenticator. Det har liksom bett om att authentica via mitt mobilnummer.

4. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 307
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Inget jag känner till. Jag kan verifiera mig via telefonen.

5. allerkrans92

Mottagna gillanden:
    388

MINA ENHETER

Ja det är ju skumt för den går inte med på telefonummer verifikation längre, den finns liksom inte ens som en möjlighet för mig att välja utan jag får bara välja Authenticator appen

6. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 226

MINA ENHETER

Kanske prova att hämta backup koder enligt Sign in with backup codes - Computer - Google Account Help på betrodda datorn ? Fast risken är väl att den också blir spärrad.

Kristy och chraist gillar detta.
  7. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 307
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Nu menade jag inte ens telefonnummer utan det poppar upp på telefonen "verifiera inloggning" eller vad det nu står med ja och nej knappar

8. allerkrans92

Mottagna gillanden:
    388

MINA ENHETER

Okej Ja jag har fått upp det också men sen så stod det att jag skulle ta bort betrodd enhet för att lösa problemet jag hade men nu blir det ännu värre

9. allerkrans92

Mottagna gillanden:
    388

MINA ENHETER

10. allerkrans92

Mottagna gillanden:
    388

MINA ENHETER

stelex, chraist och Buzz gillar detta.
  11. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 045

MINA ENHETER

Jag fick en "kritisk säkerhetsvarning" för ett av mina Google-konton igår. Det stod att någon försökt byta mitt lösenord men att försöket stoppats av Google. När jag kollade loggen så stod det att försöket skett från "denna enhet", dvs min dator. Jag kunde se att mejlet om försöket gick ut ca 30-40 minuter efter att det skett. Och med stor sannolikhet är det jag själv som orsakat varningen, jag letade nämligen efter vissa 2FA-inställningar, klickade på inställningar för "Lösenord" och kom till en login-ruta för att gå vidare till den sidan. Insåg då att det var fel meny, backade tillbaka och gjorde inget mer, utan fortsatte med andra menyer. Loggade aldrig in på sidan för lösenordsbyte alltså.

I mitt tycke en väldigt förvirrande varning, lite som att deras system har en dålig träffsäkerhet. Jag hade alltså inte försökt byta lösenord, Google har knappast stoppat något, jag hade inte ens varit inne på den sidan för lösenordsbyte. Ingenting med min aktivitet borde ha varit avvikande kan tyckas, då hade jag även verifierat mig en stund innan, 2FA och något mer för att nå en viss kontosida minns jag. Och varningen kom som sagt ganska långt mycket senare, varför det blev extra förvirrande och tog en stund innan jag kunde pussla ihop att jag själv orsakat den, och vad jag gjort just den minuten som angavs.

Ska även tilläggas att detta konto det gällde har ett väldigt avancerat lösenord, att jag loggar in där väldigt sällan och bara från betrodda enheter, varför jag nu är 99,99% säker på att jag själv orsakat varningen. Alltså en bogus-varning.

Någon som fått liknande?

12. saigon

saigon Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115

MINA ENHETER

En fundering.

Håller på att se över säkerheten gällande konton osv i familjen, barnen har sina konton och vi föräldrar våra.

Kan vi alla ha en gemensam "reservtelefon" liggandes som vi alla har åtkomst till varsina google authenticator i händelse av att enskilda telefoner försvinner/blir stulen. Även om det skulle gå att åtminstone jag och frugan kan ha en stående inloggning på våra Google konton om nöden kräver det.

Eller finns det andra tips/ideer hur man kan säkra upp så att säga på ett enkelt sätt så att både frugan (som är totalt tekniskt okunnig och ointresserad på egen hand kan klara sig), med det sagt så är det orimligt att betala för ett flertal konton hos någon backupptjänst för koder osv osv då det blir för omfattande när vi är flera, och det ska lixom vara långsiktigt hållbart och enkelt.

Samma sak med typ BankID, där vill man ha en backup plan, inte kan både jag och frugan ha BankID i reserv på samma reservtelefon?

13. chraist

chraist Replicant Moderator

Mottagna gillanden:
    8 961
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Telefon 3:
    Apple iphone 15
    På Pixel kan varje person ha en egen användare/profil med egna konton och appar. Har för mig Samsung med har detta, har dock inte en nyare Samsung till hands att kolla på. Bör som sagt finnas på de flesta telefoner idag men ta en extra koll innan eventuellt köp.

Ta bort, byta eller lägga till användare - Android Hjälp

saigon gillar detta.
  14. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 307
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Nej, inte på Samsung telefoner. Samsung har inte flera användare på mobilerna, bara på surfplattor

saigon, bernard och chraist gillar detta.