Samma hårdvara används för BT och WLAN(går ej samtidigt)?

Diskussion i 'Blade' startad av lono, 25 jan 2011.

1. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Kommer ej ihåg vart, men läst något om att vissa billigare modeller använder samma krets för BT och WLAN. Gäller detta även för Blade? Märkt att jag ej kan använda WLAN om jag samtidigt lyssnar på musk med min BT-handsfree(mw600).
    Någon annan som märkt samma fel?

Last edited: 25 jan 2011
  2. JLindberg

JLindberg Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

För mig fungerar det fint att samtidigt köra mitt bt-headset (Nokia BH-214) och WLAN.

3. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Även när du lyssnar på musik via headsetet? För mig funkar det att surfa när headsetet är uppkopplat till telefonen, men inte när jag lyssnar på musik samtidigt.

4. Psycho_Squid

Psycho_Squid Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har uppfattningen att det är samma krets men om det nödvändigtvis är dåligt vet jag ej. Kretsen tillverkas av Broadcom. För att BT skall kunna kommunicera på samma frekvens som Wi-Fi så använder man så kallade tidsluckor. Troligtvis får du missljud då signalerna kommer inom samma frekvens eller i närheten. Ska dock inte kunna ske mig veterligen. Har du testat med annat headset?

EDIT: Tänk på att mycket i omgivningen kan kommunicera nära dessa frekvenser.

5. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Fast Wifi chippet är inte broadcom utan ett Atheros chip.

EDIT: Samtidigt står det här att det är ett Samsung BT/Wifi chip: http://www.recentlyreviewed.net/2010/12/orange-san-francisco-zte-blade-tft-review.html

Skumt, det är iaf en Atheros driver som används för Wifi precis som i Huaweis androidlurar (dock inte U8150 som kör broadcom. Är inte säker men undrar om inte X10/X10 mini också kör AR6k driver för Wifi. HTC brukar ha TIWLAN (Texas Instrument?)(Dream/Magic m.fl.) eller Broadcom (Nexus 1).

6. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Jag provade nyss med mitt MW600 och det går inte att surfa via wlan när man lyssnar på musiken.

Lite trist men samtidigt så har jag ju surf via mobila nätverket när jag vill lyssna samtidigt.

7. Psycho_Squid

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Intressant. Kikade på testdokumentationen för lurens godkännande i staterna eller vilket land det nu var. Minns inte vad organisationen i USA kallas som godkänner radiotesterna. Sitter ett Broadcom-chip monterat på de bilderna. Kodnamn för kretsen är "Yamato" som nativt hanterar ovanstående. Ska forska lite och återkomma. :D

EDIT1: Detta chip: http://www.broadcom.com/products/Wireless-LAN/802.11-Wireless-LAN-Solutions/BCM4329 FM-sändare är ju lite tufft. :)

EDIT2: Fann sidan med intressant info om en lur under testning! Fast det står ju Venus förstås. Vad skiljer? Jag tolkar det som att Orange San Francisco är samma som Venus? https://fjallfoss.fcc.gov/oetcf/eas...ame=N&application_id=280361&fcc_id='Q78-003Z'

EDIT3: Känner igen dokumenten men ändå inte. Finns ett dokument med bilder där man tydligt ser att det sitter ett Broadcom-chip. Trött som bara den i skallen nu men återkommer med mina fynd. :)

8. Striker

Striker Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag får inte bluetooth att funka med varken mitt nokia-headset eller sonyericsson även om jag slår av wifi. Hittar alltså inte något av headseten.

9. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Alltså, WLANet lägger av, inte musiken. Och har bara ett BT headset(el lur med wlan och bt). Och det stör mig inte så mkt eg(när jag är hemma el på skolan så har jag en dator att surfa på, och annars kör jag ju 3G), undrade mest vad anledningen var. Men intressant diskussion. Återkom gärna med mera fakta om ni hittar. :)

10. Psycho_Squid

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Aha, vet att det allmänt är lite buggigt med Wi-Fi för Blade för stunden om det kanske är det som spökar. Men nu gissar jag bara. Med lite tur så fungerar detta bra när väl 2.2 till Blade släpps.

Ursäkta att jag använde din tråd till tekniksnack men håller med om att det är intressant. :)

11. chambrenoire

chambrenoire Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    Oneplus 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 5
    Telefon 2:
    Oneplus One
    3G ikonen försvinner när jag kör Wifi, betyder det att 3G är urkopplat när man kör med Wifi?

12. JLindberg

JLindberg Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Ja, inga problem överhuvudtaget.

13. Psycho_Squid

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det är korrekt. Eller rättare sagt, inget datautbyte mot Internet sker via 3G-nätet utan via Wi-Fi.