samma nummer i 2 kontakter, "fel" kontakt visas

Diskussion i 'Hero' startad av jokke, 2 sept 2009.

1. jokke

jokke Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

jag har samma nummer i 2 olika kontakter, jag har en kontakt till frugan med bl a hennes mobilnummer i och så har jag en kontakt som heter ICE (in case of emergency) med mobilnummret till frugan, morsan, farsan osv.

när frugan ringer eller smsar så kommer det ifrån ICE kontakten, inte ifrån "maria", hur kan man rätta till detta tror ni?

2. JDS

JDS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Så är det ju i alla mobiler. Den letar ju igenom din kontaktlista i, troligtvis, bokstavsordning och i ligger före m så då kommer ICE upp istället. Det där med ICE är en jättebra grej men man tänkte nog inte på just detta.

Det som nog skulle funka är ju att inleda ICE med ett tecken som ligger efter alfabetet men då försvinner själva vitsen för någon annan att hitta dina ICE nummer på ett snabbt och enkelt sätt.

3. pruzze

pruzze Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

iPhone hanterar detta lite bättre. Mina barn har en gemensam mobil, och när den ringer så står det "Pontus eller Gustav"

4. pruzze

pruzze Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Hittade just lösningen här: http://www.sosalarm.se/sv/112/Informationsmaterial/ICE/

Om du vill undvika att din mobiltelefon presenterar dina kontaktpersoner som ICE+namn när de ringer till dig kan du lägga in tecknet * direkt efter numret till din ICE-kontakt. Numret kommer ändå att fungera om man behöver ringa din ICE-kontakt i en allvarlig situation.

5. sandos

sandos Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Ah, smart. Har exakt samma problem, kör ICE och Älskling med samma nummer. Dock är det nog bara chompsms som visart fel hittils, kanske ev. handcent. Bra tips om det strular dock.

6. jokke

jokke Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

funkar klockrent!
    tack !

7. JDS

JDS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Jag har inte lagt in ICE just för detta "problem" men testade att lägga in en ICE kontakt på min HERO där numrerna hade en * efter men det gjorde att numret inte gick att ringa!

Testade du att ringa något av dina nummer efter att du lagt till en * efter?