Samsung A3 2016

Diskussion i 'Samsung Allmänt' startad av paulreedsmith, 22 maj 2016.

  1. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 419
    Mottagna gillanden:
    439

    MINA ENHETER

    Någon annan som har köpt denna luren? Skulle vara intressant och höra vad DU tycker om den?

    Tycker det är en riktigt grym lur. Design och kvalité-känslan är bättre än S6 och det mesta på marknaden. Känns solid och kompakt. Riktigt bra ljud genom hörlurarna och stör mig inte på bara 720-skärm. Det enda jag stör mig på är vibratorn, men misstänker att det är fel på min, så skulle vara bra att höra någon annans upplevelser.
     
  2. brevlaudahans

    brevlaudahans Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2016
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Samsung A3 2016

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung A3 2016
    Jag har inte mycket att klaga på ..haft den ett par dagar.

    formfaktorn är vad den är, vill man ha liten skärm, då är det bra, vill man ha stor är den inte det.
    Den är väldigt tunn, jag gillar det.
    byggkvaliten känns top notch, sidorna i metall är sköna, baksidan i glas kunde de dock skippat för någon slags gummi, nu i sommar får man ofta svettiga händer och det känns redan lite osmidigt att hantera den, så pass att jag för första gången i mitt liv kände att jag måste använda någon sorts skal/baksida i gummi, får undersöka det mera.
    Troligtvis bara ett sommarproblem.

    Knapparna klickar bra, inte alls plastiga, känns bra.
    Högtalarna är dock skit, mög rent ut sagt, idiotisk placerade också på undersidan, precis där händerna går om man gejmar.. inte för jag skulle gejma på en telefon, men många gör.
    Jag kommer aldrig att spela upp något i högtalare så det bryr jag mig inte om alls, de kunde skippat en högtalare tom, skiter fullständigt i det, men ni kanske gör.

    Nöjd med skärmen, färgåtergivning m.m känns likvärdig/bättre än min nexus5.

    saknar speedy charging vad det nu kallas, klarar inte heller trådlös laddning.

    För mig är den hitills perfekt, kunde varit ännu mindre förvisso, men det är okej.
    Den öppnar alla appar blixtsnabbt och bläddra i chrome är inget problem.


    Kameran förvånantsvärt bra, saknar dock autofokus lr så är jag dum, ser inte det, men det behövs inte, ger bra bilder, startar blixtsnabbt, snabbast jag sett i en mobil (inte testat många, men testade sony z5c nyligen)

    Har inte haft samsung lurar tidigare, men är 3.5 jacket alltid på undersidan? är det med flit? för jag tycker det känns lite märkligt, är motiveringen att det ska skydda mot regndroppar? det är ju dock bra, men man måste vända luren uppochned om du har headset inkopplat, pettitäs jag vet.
     
  3. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 419
    Mottagna gillanden:
    439

    MINA ENHETER

    Vibrerar din telefon när du trycker på de kapacitiva knapparna för multitasking och tillbaka på sidan om hemknappen?
     
  4. brevlaudahans

    brevlaudahans Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2016
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Samsung A3 2016

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung A3 2016
    nej absolut inte.
    Vibratorn har jag inte upplevt några problem med, testade även nu att sätta på vibratorn och nej, de knapparna ger ingen återkoppling överhuvudtaget, de är som att trycka på en ikon på skärmen.
     
  5. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 419
    Mottagna gillanden:
    439

    MINA ENHETER

    Skumt. Säkert haft 50 samsung telefoner och detta är den första där de kapacitiva knapparna inte ger feedback. Det stör mig väldigt mycket. Hoppas det löser sig med en MM uppdatering.
     
  6. brevlaudahans

    brevlaudahans Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2016
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Samsung A3 2016

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung A3 2016
    Jag kanske missförstår något..inte haft många smartphones men inte haft någon som haft knappar på framsidan som ger återkoppling, de är ju ingen fysiska knappar.
    Bakåt och "alt-tab"-knappen altså?

    Absolut inget jag behöver/vill ha ändå, lite som fingeravtryck censor..vad ska det hjälpa, i vilken situation vill man ha det? känns bara som ännu en sak som kan gå sönder.
     
  7. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 419
    Mottagna gillanden:
    439

    MINA ENHETER

    Ja asså de ger feedback i form av vibration när du trycker på dom. Måste vara en bugg eller nått. Hoppas de fixar det.
     
  8. Englund81

    Englund81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    1 133
    Mottagna gillanden:
    178
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)
    Är denna en typ uppföljare till Alpha?
    Jag tycker Alpha är sjukt snygg men den är ju "gammal" nu. Inget man vill ha.


    Skickat med Tapatalk
     
  9. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 419
    Mottagna gillanden:
    439

    MINA ENHETER

    Mja skulle jag inte säga. Alpha var en enskild mobil i toppskicket med ett premium pris ursprungligen, medan A serien är mer i mellansegmentet.

    Alpha är definitivt något man vill ha. Har kvar min svart och den är awesome!! Hoppas MM kommer till den snart. Skulle säga att Alphan är bättre än A3 på de flesta punkterna.
     
    Englund81 och bernard gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 762
    Mottagna gillanden:
    44 765
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hear, hear. Jag diggar också alpha. Riktigt trevlig kompaktlur med fin byggkvalitet/känsla. Hade dock problem med batteritiden under den korta tid jag satt på den.
     
    Englund81 gillar detta.
  11. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 419
    Mottagna gillanden:
    439

    MINA ENHETER

    Jo 5.0.1. var verkligen missär på Alphan. Har rekomenderat den till många jag känner och har fått en del skit för de problem de haft med den, men enligt gammal information ska MM komma nu i sommar så tror att det kan lösa en hel del problem. Jag tycker SOCen har potential att driva luren några år till.
     
    bernard och Englund81 gillar detta.
  12. brevlaudahans

    brevlaudahans Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2016
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Samsung A3 2016

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung A3 2016
    Förstår vad du menar med brist på feedback vid tangentbord tryck, det är förhoppningsvis löst med nästa uppdatering, det är lätt att råka skriva fel nu.
     
  13. Weiman

    Weiman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2011
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Köpte en A3 förra veckan efter en obruten rad av Ericsson/SE/Sony lurar.

    Design och kvalitet är verkligen i toppklass, riktigt lyxig känsla nästan som en solid bit glas. Perfekt storlek och bra batteritid, fullt i klass med Xperia ZR som jag hade innan.
    Edit: Bättre batteri t o m. Har just nu 73% kvar efter 15,5h varav 66 min skärmtid. Wifi och BT alltid på :teeth:

    Saknar också haptisk feedback. Marshmallow verkar vara på g snart, får se om det är fixat då.
     
    Last edited: 6 jul 2016
    paulreedsmith gillar detta.
  14. brevlaudahans

    brevlaudahans Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2016
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Samsung A3 2016

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung A3 2016
    Batteriet är verkligen imponerande tycker jag, för en så tunn telefon.

    Supernöjd med luren överlag.
    Bristerna är dock där: glas baksidan, något röd ton i skärmen, som annars är väldigt bra, ingen haptisk feedback.

    Vad har ni för skal eller skärmskydd? jag har aldrig använt skärmskydd på en telefon tidigare, sett att många klagat på det men inte varför de tycker det är dåligt, påverkar det touch skärmen? eller bilden?
     
    bernard gillar detta.
  15. Weiman

    Weiman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2011
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Får väl tillägga att A3 saknar en hel del features jämfört med Xperia ZR trots att den senare kom för tre år sen och inte var mycket dyrare. Som t ex vattenskydd, 5GHz wifi, miracast, notifierings-led, 2GB minne. Inget som jag inte klarar mig utan dock.

    Jag har aldrig använt skal eller skärmskydd och har väl inte tänkt att börja nu heller. Vore synd att dölja en så fin design.
     
  16. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 123
    Mottagna gillanden:
    1 059
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Funderar på att byta ut min xperia Z1C mot en A3, använder mest till att ringa , sms och surf, spelar inget alls.
    E den värd sitt pris och har någon en uppfattning om batteritiden jämfört med xperia Z1C?
     
  17. Weiman

    Weiman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2011
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Tror inte du blir besviken på batteritiden. Jag har börjat ladda varannan natt ibland, med ZR var det varje natt som gällde.
     
  18. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 419
    Mottagna gillanden:
    439

    MINA ENHETER

    Någon som lagt in Marshmallow manuellt? Less på att uppdateringen inte kommer OTA.
     
  19. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 419
    Mottagna gillanden:
    439

    MINA ENHETER

    La in Marshmallow manuellt och det rockar fett!
     
  20. Weiman

    Weiman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2011
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Sjysst! Hur gjorde du? Har batteritiden påverkats?