Samsung Galaxy 10 hittar inte .local

Diskussion i 'Samsung Allmänt' startad av Janne.J, 12 dec 2022.

Taggar:
  1. Janne.J

Janne.J Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Samsung Galaxy 10+, Android 12

Enligt Samsung ska nu mDNS fungera på Android. På min Windows 10 fungerar ping & HTTP mot power.local (en Arduino med mDNS installerat).
    På telefonen fungerar det inte med ping eller HTTP. Har ställt in DNS mot routern, precis som Windows 10.

Ping från telefonen visar att enbart vanlig DNS används trots att Android nu ska kunna använda mDNS (första bilden).
    Ping från Win10 visar att datorn korrekt först provar vanlig DNS och sedan mDNS (andra bilden).
    mDNS, enkel
    Android silently picks up long-awaited mDNS feature

mDNS, teknisk
    Android adds mDNS support so .local hostnames finally work

Last edited: 13 dec 2022
  2. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 175
    Du måste nog öppna upp port 53 i din router och lägga in en port forward i den till din Arduino så att alla anrop till din IP-adress skickas vidare till den.

DNS i mobilen ska du sen sätta till din IP-adress, då tycker jag att det borde fungera (rent teoretisk, har inte testat men har ett antal andra liknande lösningar här hemma).

Enklast om du har fast IP från din internetleverantör men annars vet jag faktiskt inte om man kan lägga en dynamisk DNS och anropa den istället för IP-adress.

bernard gillar detta.
  3. Janne.J

Mottagna gillanden:
    0
    Tror inte du har förstått frågan. Trafiken går enbart på det lokala nätverket. mDNS är inte en vanlig DNS-förfrågan utan en multicast. Dessutom fungerar det med en dator men inte med telefonen.

4. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 175
    Det framgick inte av ditt första inlägg om du körde detta på din wifi så jag misstänkte att du var utanför det området och svarade på det.

5. Janne.J

Mottagna gillanden:
    0
    Seems like my phone somehow was not eligible to the mandatory update which included the mDNS package.

To find out if your phone has the package you can run: adb shell dumpsys package com.google.android.resolv

If it does not return the package, it is not installed on that phone.