Samsung Galaxy A52s eller Xiaomi 11T? Alternativt annan mobil med AMOLED-skärm och hyfsad kamera

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Timilim, 13 jun 2022.

1. Timilim

Timilim Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 11T

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Har i dagsläget en Samsung Galaxy S8+, där touchen till slut lagt av nästintill fullständigt, så jag behöver ersätta den med något snarast..

De enda kraven är egentligen en AMOLED-skärm, samt en kamera som iaf inte är sämre än på min S8+.
    Och hur är det när det kommer till skärmar, är vissa tillverkares AMOLED-skärmar betydligt sämre än andras? Alltså klart märkbart sämre med blotta ögat?
    Är vissa av dagens AMOLED-skärmar rent av sämre än på en 5 år gammal S8+?

Vad tror ni om tex Galaxy A52s eller Xiaomi 11T?
    Finns det bättre alternativ i samma eller liknande prisklass kanske?

Funderade först på en Galaxy S22 Ultra, men de känns verkligen överprisade, och saknar ju både 3,5 mm-uttag, samt minneskort, som mellanklassmobilerna från iaf Samsung har...
    Dessutom behöver man inte gå och vara rädd för att tappa den hela tiden om man bara lägger runt 3k på en mobil, jämfört med 13k...

2. Bobby83

Bobby83 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    358

MINA ENHETER

Du hittar nog inget mer prisvärt än 11T för 2490 kr just nu. Har själv en A52S som extra telefon och är rätt nöjd. Hyfsat bra kamera, bra batteritid och IP67

3. Timilim

Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 11T

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Men skulle du säga att 11T är bättre än A52s i skärm och kamera?
    Vilken telefon kör du som din primära? Och vad tycker du om skärmen på A52s, jämfört med din primära?

Ljusstyrkan är inte speciellt viktig, utan det är just bildkvalitén och färgåtergivningen jag bryr mig om, eftersom jag använder telefonen en hel del till att strömma play-tjänster (inomhus).

4. Bobby83

Bobby83 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    358

MINA ENHETER

Nu har jag inte testat 11T så kan inte jämföra rakt av. Men om man kollar på panelen så är det ju 120 Hz Med stöd för hdr som når 800 nits, samma som A52S. Färgåtergivningen på A52S är ju typisk Samsung om man kör vivid mode. Så är du nöjd med S8:an så borde du vara nöjd med A52S. Kamera iaf huvudkameran så tror jag ändå A52S är snäppet vassare eftersom den har OIS,

Min primära är en iPhone 13 Pro vilket blir en orättvis jämförelse med tanke på prisskillnaden. Den har helt klart en bättre skärm men 3-4x bättre? Njae

Enklast är väl att du tar dig till en butik och jämför skärmarna rakt av. 11T är väldigt prisvärd just nu med tanke på vad man får för pengarna, 120 Hz, chippet är väldigt snabbt, 67 watt snabbladdning och 3 år uppdateringar

Men MIUI är nåt man antingen kommer hata eller älska

Kristy och Timilim gillar detta.
  5. Holabanarne

Holabanarne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    565
    Telefon:
    Xiaomi 11T

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Redmi Pad Pro 8GB 256GB
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Jag har 11T som privat telefon och 52s som jobbtelefon, och gillar skärmen på 11T bättre, den har dessutom fler inställningsmöjligheter för att få skärmen precis som man vill ha den.

52s skärmläge "naturligt" är väldigt blek och urvattnad i mina ögon, och läget "intensiv" har onaturliga färger. 11T känns däremot väldigt naturlig i färgåtergivningen direkt ur lådan.

Bobby83 och Timilim gillar detta.
  6. Timilim

Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 11T

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Nu kanske man inte tar så mycket bilder med sin jobbtelefon, men hur skulle du säga att skillnaden är här, det du sett?

7. Holabanarne

Holabanarne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    565
    Telefon:
    Xiaomi 11T

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Redmi Pad Pro 8GB 256GB
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Det stämmer, jag har inte tagit många bilder med jobbtelefonen, men mitt intryck utan att ha gjort några direkta jämförelser är att huvudkameran och ultravidvinkelkameran verkar någorlunda likvärdiga. Men som sagt, har använt kameran i 52s för lite för att säga något säkert. Makrokameran är bättre i 11T.

Jag kan säga som så att jag tror inte 52s är ett bättre val än 11T när det gäller kameran, och gällande skärmen är 11T den bättre för filmtittande helt klart.

Timilim gillar detta.