Samsung Galaxy Nexus: Köpa eller vänta?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Droid55, 6 aug 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Droid55

Droid55 Guest

Sålde min Samsung Galaxy Y i våras efter bara någon månads användande i förmån för köpa en toppmodell. Det var min första smartphone.

Jag har varit negativt inställd till touch screen (trodde det skulle innebära massa fingeravtryck och svårnavigerat) och därför fortsatt med traditionell mobil. När jag i julas fick syn på en smartphone till ett lågt pris slog jag dock till för testa. Det visade sig att jag gillade det mer än väntat (trots allt fingrande på skärmen blev det inga avtryck och inte var det svårnavigerat heller). Kände att jag ville ha en bättre modell (köper sällan ny telefon och en toppmodell tar det längre tid för innan den blir omodern) så sålde den.

Det tog inte lång tid att bestämma mig för vilken toppmodell. Jag är Googlenörd, gillar inte förinstallerade program, vill ha de senaste uppdateringarna osv. Då faller en Nexus sig ganska naturligt. Däremot känns den föråldrad i jämförelse med andra toppmodeller (tänker på Samsung Galaxy S3 men även S2) vilket stör mig lite. Kameran är en sådan sak. Jag läste för ett tag sedan, här på Swedroid, att en uppdatering ska komma. Frågan är när? Jag är ganska ny på smartphones så vet inte när Nexus har lanserats föregående år. Det brukar ju bli en trend att en viss modell lanseras vid ungefär samma tidpunkt varje år.

Samtidigt har ju Nexus sjunkit i pris nu. Fast jag betalar gärna mer för en uppdaterad Nexus. Vad säger ni? När har Nexus lanserats föregående år?

Jag har inget akut behov av en ny telefon (min traditionella mobil fungerar fortfarande att ringa och smsa med) men jag saknar en smartphone.

Last edited by a moderator: 6 aug 2012
  2. John-Erik

John-Erik Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Nexus tror jag kom ut i november 2011. Det e inte så gammalt. Men mönster har sett ut som att det kommer ut en ny i en serie typ varje år. Exempelvis rykten om en Galaxy Note 2 ska komma samma månad som Note kom förra året. Tror detsamma är gällande Galaxy S3 jämte S2.

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

3. Hassizle

Hassizle Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

För ungefär 1 månad sen köpte en polare en S3a och efter att jag fått pilla på den lite bestämde jag mig för att åka till Siba och köpa mig en likadan.

Väl i Siba tänkte jag att det skadar ju inte att pilla på lite lurar och klämde på Galaxy Nexus och blev helt enkelt väldigt positivt överraskad. Tog ungefär 5 minuters meckande och jag hade fått in den nyaste Android versionen Jellybean (4.1.1) vilket gjorde telefonen ännu skönare och trevligare.

Visst är inte kameran den bästa men det är nog det enda man kan klaga på och eftersom jag väldigt sällan använder kamera så skulle jag välja Nexusen över S3an vilken dag som helst.

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2

4. Droid55

Droid55 Guest

Ok, det är ju inte så långt dit. :)

5. Droid55

Droid55 Guest

Låter bra! :)

För mig är kameran relativt viktig. Samsung klår inte Sony när det gäller kamera (speciellt inte i mörker) så skulle kameran vara första prioritet skulle jag satsa på en Sony Xperia S. Fast vill hellre ha något mellanting, bra kamera för att vara Samsung och Googles uppdateringar. Jag tycker ändå S2, och inte helt obegripligt S3, tar bra bilder. Känns dåligt att S2 som är en äldre modell har bättre kamera än Nexus.

6. Hassizle

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Har du kollat på bilder tagna med Nexusen eller rent av testat att ta kort själv? Jag själv tycker att Nexusen tar bättre bilder än en polares S2 LTE men det kan ju va alltför objektivt från min sida :)

Du borde nog testa kameran själv på den och se om du tycker att du kan leva med den. För annars är det en riktigt skön telefon.

7. Droid55

Droid55 Guest

Nej, men jag brukar sitta på fotosidor såsom Flickr och spana in bilder som folk har tagit. Blir inte allt för imponerad av Nexus såsom av S2 (S3 har jag inte kikat närmare på då den är relativt ny = färre bilder).

Swedroid skriver även i sitt test av Nexus att:
    Så troligtvis är jag inte helt ute och cyklar när jag har jämfört bilder.

Vad står LTE för?

8. Hassizle

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Då är jag nog för kär i min Nexus för att kunna bedöma kameran rättvist :) men får du chansen att klämma på en så gör det!

LTE är 4G versionen av S2an.

9. Droid55

Droid55 Guest

Det är ju bra att du gillar den så pass mycket att du inbillar dig att kameran är prima ballerina. ;)

För mig är användarupplevelsen bland det viktigaste och Nexus verkar ju leverera hör jag. :)

Jaha, ok.

10. John-Erik

John-Erik Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Snacka inte skit om min telefon! (Galaxy S2 LTE) xD. Nej men.. Den bästa mobilkameran finns i Nokia N8. Del är inte android och har inte alla appar. Men är man en som använder sin telefon bara till smsa, ringa, GPS, fota så rekommenderar jag alltid Nokia N8. Det är typ av blixt som gör att den sticker ut, är unik och mycket bättre mobilkamera.

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

11. Droid55

Droid55 Guest

Nokia PureView 808 har bästa mobilkameran.

Som jag skrev tidigare är inte kameran min första prioritet även om den har betydelse. Det ska vara Android, och helst Nexus, eftersom jag vill ha senaste uppdateringarna direkt från Google.

Bland Androidlurar har Sony Xperia S annars den bästa mobilkameran.

Jag har inget speciellt fotointresse men jag har alltid telefonen med mig :) möjligt att fånga "det där"), smsar mer än ringer och surfar mycket.

Last edited by a moderator: 7 aug 2012
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.