Samsung Galaxy Note 10.1 (N8010) eller n8000

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Xantor, 26 okt 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Xantor

Xantor Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Tjennare!

har lite pengar över och tänkte då kanske på en platta har haft en asus transformer innan men tyckte inte den va så rolig när jag fick min galaxy s3, vill ha mer kraft i den..

Tittat lite på Samsung Galaxy Note 10.1 (N8010) eller då n8000 och undrar lite vilka specs det är som gäller på den svensk sålda versionerna, finns det t.ex IR på båda ?

skiljer lite i pris men hittar inte riktigt vilja speccs det är som gäller olika sidor säger olika..

några tips kanske ? :)

tack på förhand

2. John-Erik

John-Erik Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Jag vet inte exakt nu. Har inte dubbelkollat - därför reserverar jag mig för eventuella fel.

N8010 borde vara precis som N8000 förutom att den är utrustad med 4G

Jag tar det som logiskt eftersom Galaxy S2 LTE heter GT-9210 och Galaxy S2 heter GT-9200.

IR-port har jag hört ska finnas på dem. Jag tror personligen inte att det är så mycket mer upplved kraft i Note än Transformer.. Förutom utsugningskraft från plånboken. Note har IR-port som Transformer saknar.. den fina pennan och "multi-tasking" som inte riktigt är multitasking. Eller ja.. du kan ju titta på film samtidigt som du antecknar å några andra begränsade kombinationer. Annars har jag förstått det som att det är en app som är aktiv, den andra blir lite bakgrundsinaktiv. Växlingen blir då lite långsam.

Tips.. ja du. Antingen väljer du penna eller tangentbordsmöjlighet (som har extra batteritid). Annars har nog Note 10.1 möjlighet att fixa ett tangentbord på något annat sätt. Sen kan du välja 4G eller inte 4G.

Brukade en gång tänka att Transformer är ett givet val för den som inte har en laptop. Jag har till exempel en transformer och enbart en stationär dator annars. Fast numera börjar jag höra folk som har laptop bli sugna på en platta med tangentbord eftersom laptopen ändå är klumpig nog att bära med sig samt att batteritiden är mycket sämre. Särskilt finns fördel med platta när mina kamrater med laptops jag refererar till, är ju när de endast ska ta med sig anteckningar. Då är tangentbord överflödigt och särskilt då en tung laptop.

Jag har hört många som tycker det är skönt att ha IR-port också. Nästan så att jag inte förstår denna lyxgrej. Det börjar poppa upp egenskaper som tillverkarna får oss att tro att vi verkligen behöver det. Men jaja, det är väl upplevelsen därefter som räknas.

Xantor gillar detta.
  3. Xantor

Xantor Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

aha.. börjar faktiskt luta åt en asus när du säger så =P

4. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Det är 3G som skiljer dem åt (inte 4G).
    Annars är de lika.

jag har 3G varianten och är supernöjd.
    Batteritiden är helt otrolig jämfört med mina andra plattor, spec eftersom min faktiskt även fungerar som telefon och alltså har igång 3G hela tiden.

Jag funderade också på Asus men det blev Samsungen.
    Tangentbord av olika slag finns ju även till andra plattor fast Asus fungerar också som ett extra batteri men det betyder ju också att den blir betydligt tyngre om man ska ha med det.
    Jag har redan ett batterypack som jag kan koppla till tex plattan, telefonen om jag tror att jag inte kommer att komma åt eluttag.

Jag hade redan ett BT tangentbord som fungerade perfekt till Note 10.1 plus att jag kan ha den till mobilen, de andra plattorna osv.
    Tyckte det var rätt saftigt med drygt 1300kr för ett tangentbord som är låst till den plattan, byter ju ändå hyggligt ofta.

Pennan är helt fantastisk på Note 10.1. Jag har provat olika stylus tex Dagi men det går inte att jämföra i hur bra den fungerar.
    Den är högtalarplaceringen riktigt bra på samsungen. På min Sony sitter högtalarna på sidan så man måste kupa händerna för att inte täcka för dem.

Har IR även på min gamla platta och det är onekligen fräckt och praktiskt att kunna ha alla hushållets apparater inlaga och kunna byta utan att jaga efter fjärrkontrollen (här hemma får den ben pga barn)

Det enda jag tycker är trist är att det är special uttag istället för microUSB och att den är mindre ergonomisk än min Sony.
    Lite synd att den är av plast men samtidigt så kan metall istället minska mottagningen för wifi, gps och 3g.

Xantor gillar detta.
  5. Xantor

Xantor Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

hmm nu blev jag ännu mer kluven.. Tänkte framför allt använda den till att styra tvn, musik och spelande framför tvn.. små surfa o så .. ja i princip det man gör med en surfplatta..

har sett att den har högtalarna framåt vilket jag gillar..

Får se hur det blir nu, men poängen med tgnbordet va ju bra, jag hade bara haft det som batteripack i vilketfall som.. och som du säger vill man byta platta så vill man..

Riktigt sugen på tf700 eller note då.. tycker dock det är saftiga priser men "villhabegäret" är större..

Usch besluts ångest

6. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Dubbelkolla dock alla specs. Det skiljer från hemsida till hemsida och tex prisjakt anger USB som laddningsuttag, IR finns på vissa sidor och inte osv.

Tex står det i bruksanvisningen på N8010 att den har IR-Led men på netonet står det att den inte har det. Sen står det inget mer i brukansivningen mer än att den pekar ut IR-led under beskrivning av alla knappar/uttag.

Xantor gillar detta.
  7. John-Erik

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Jag förstår fördelen med tangentbord som kan vara universal till andra enheter. Iaf till en annan platta eller stationär dator. Men herregud.. Det ska verkligen krävas en hel del att jag har en surfplatta och en smartphone att tangentbordet någon gång skulle användas till min telefon. Tf300 blir inte jättetung med tangentbordet. Men dockningsmöjligheten som den är på transformer gör det sjukt mycket lättare att bara med sig. Har man en platta på 10tum krävs ju ändå en väska. Hur ser det ut med platta och ett löst tangentbord i väskan? Lite bökigt och löst.

Högtalarna på Note är sjukt välplacerade jämfört med många andra plattor. Där har Samsungs senaste plattor varit bäst. Pennan är en väldigt rolig leksak. Det är kul och kludda lite.

Båda har HDMI och plats för microSD, vilket är mina måsten för plattor då jag inte gillar att lagra mer än halva interna minnet. Den kan då också leka DVD-spelare till Tvn.
    Jag jämför nu tf300 med Note 10.1. Jag tycker inte att tf700 är värt sitt pris när tf300 ger dig mycket mer upplevelse per krona. Förlåt för beslutsångesten. Men jag tycker att om man väljer mellan dessa två så står det mellan tangentbord vs penna.

Transformerns tangentbord kan ju ta stort Flashkort och spela upp bilder från kamera. Jag som exempelvis delar Internet från min telefon till min platta, som e 4G drar ju mycket batteri. Där kan jag ladda telefonen via tangentbordet via USB. Även om jag också är en god förespråkare för externt batteripack. Där har vi en riktig fördel att den kan passa till olika enheter. Dom laddar dock långsamt till plattor eftersom det e 5V på dem, precis som telefoner kör - när plattan använder 12V. En fördel till med transformers tangentbord som jag utnyttjar är när jag tittar på film. Antingen via TV eller direkt från plattan. Då när jag märker att tangentbordet har slut på batteri kan jag ladda den medan jag fortsätter med filmen, utan tangentbordet.

Externt batteri blir lite off-topic. Men den har så bra fördelar till telefonen. Man vågar ladda den och gå ifrån den. Man kan alltid ha mobilen med sig. Det går att dela med sig till andra som behöver. Man tar med sig den dagen då man vet att telefonen troligen behöver extra energi. Det tycker jag e bättre än att skaffa sig ett större batteri till telefonen och öka dennes BMI och sänka hennes självkänsla..

Hoppas du blev klokare. Försökte vara så objektiv jag kunde!

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

Xantor gillar detta.
  8. John-Erik

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Just det! Vill tillägga att det kan vara en fördel med det dubbla interna minnet som tf300 har jämfört med Note. Personligen tycker inte det spelar så stor roll när det finns plats för microSD - men många håller inte med mig. De coola, stora Tegra 3-spelen kan ta mycket stor plats.

Xantor gillar detta.
  9. Xantor

Xantor Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

kollar på prisjakt..

Hittar en tf300 32gb för 3290kr och en tf700 64gb för 4490kr -

1200 kr drygt för högre upplösning samt 32gb minne plus, ja lite klockad cpu också..

hmm

10. Xantor

Xantor Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

ni råkar inte ha någon aning varför tf201 är dyrare eller typ samma pris som tf700 ?

11. John-Erik

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Vet ej. Men Prime har lite småproblem på det som e väldigt irriterande att få. T.ex med svag wifi-signal och tappar lätt den. GPS e inte så mycket heller att hurra för. Det har med deras metall-chassi att göra.

Xantor gillar detta.
  12. Xantor

Xantor Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

okej, då vet man det!

Så alltså jag vill ha en den som blir den roligaste leksaken..

t700 är lite ute ur bilden för jag vill ändå ha stabiliteten där, så metall chassi är ute ur bilden då.

Samsung note 10.1 eller tf300 då, vilken är mest prisvärd och då mest rolig att leka med hmm!!

blir så kluven tror det är för nackdelar med båda, eller ja det har vi ju kommit fram till att det är!

sen är det ju nexus 10 som kommer att släppas också, men när/hur/om den kommer återstår att se

usch denna besluts ångest!

13. Skafi777

Skafi777 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har köpt för en vecka sen Samsung Galaxy Note 10.1 (N8010) och jag kan inte ladda den.När jaag ansluter laddnings kabel till vägguttag det står på skärmen att den laddas men när jag tar ut ladnings kabel och vill använda enheten då stänger den av sig själv eftersom batteri indikatorn står på 0 och jag får meddelande att ansluta laddnings kabel igen.I början när jag skulle ladda först laddas ur batteri och sedan laddas den upp men idag går det inte.Batteri laddades ur och nu går det inte att ladda upp batteri.Tråkigt,jag köpte samsung galaxy note 10.1 N8010 på ellos

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.