Samsung Galaxy S eller HTC Desire HD

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av robin8, 8 dec 2010.

?

Vilken skulle ni välja

1. Samsung Galaxy S

47 röst(er)
    56,6%
  2. HTC Desire HD

36 röst(er)
    43,4%
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. robin8

robin8 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Tänkte vi skulle ha en omröstning mellan Samsung Galaxy S och HTC Desire HD. Skulle vara kanon om så många som möjligt vill rösta. Ska bli spännande att se vilken vi på swedroid föredrar.

Last edited: 8 dec 2010
  2. Johan984

Johan984 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag funderar på att skaffa nån av de där telefonerna, om ni har lust vore det kul med en motivering till varför ni väljer den ena eller den andra. Kan läsa specarna själv, och behöver inte få dom jämförda utan endast vad som var/skulle vara den avgörande faktorn för dig.

Är inte alls insatt i "smartphones" men vet att jag inte vill ha nåt från apple...

3. pilang

pilang Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Eller varför inte ha lite is i magen och skaffa en Nexus S istället. Då blir du troligen först med HC 3.0 som kommer få gpu-ui. Då är nog android ikapp iPhone.
    Så resonerar jag iaf. Sitter nöjd med desire så länge...

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

4. robin8

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Motiveringar finns det gott om här i forumet, däremot finns det vad jag vet inga omröstningar. Just nu är det 57 visningar, men bara 7 röster. Det tar ju inte lång tid att rösta, så gör det är ni snälla.

5. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Tycker att SGS blev ännu mera köpvärd nu iom. att Nexus S släppts, modd communityt kring SGS kommer sannolikt växa nu då SGS och NS är såpass lika som dom är.

Skulle jag köpa en lur nu skulle jag dock ta en Nexus S helst, men den fanns ju inte med som alternativ, men ändå :)

6. robin8

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Fast den är ju inte släppt än, så det blir lite svårt att köpa den nu;)
    Vet inte om jag orkar vänta ända till våren, men vi får se.

7. TrueDesire

TrueDesire Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

kläm och känn på de båda.
    jag gick tillbaka till SGS pga batteriet bland annat, och färgerna på skärmen.
    samt den buggar inte med kontakter, sms etc.
    det är en stor skara som har problem med 2.2 på HTC telefoner
    och stor skara som har problem med mjukvarufelet med GPS på SGS (verkar vara löst för mig med 2.2)

men om man inte har några problem med att sms kommer i o-ordning, kontakter tappar sync med facebook, simkort "fel" dåligt batteri och allmän matt skärm, då tycker jag DHD fast jag röstade på SGS.
    samt jag gillade inte hur kameran stod ut på baksidan..
    samt luckan till simkort/minneskort glappade då och då.
    skrev i en annan tråd att jag blev lite avskräckt av det pga fukt,smuts.
    det är även inget skydd för micro usb porten på DHD till skillnad mot SGS.

vill även påstå att vissa spel flyter på bättre på SGS

skrivandets stund 19timmar aktivitet på SGS och 20% batteri kvar.
    min DHD klarade knappt 12 timmar.
    1timma surfande och batteriet behövde laddas om jag skulle bege mig ut.

http://www.phonearena.com/reviews/HTC-Desire-HD-vs-Samsung-Galaxy-S_id2586 recension på de båda.

http://www.youtube.com/watch?v=ibTwGQIEDn0 HD inspelning med de båda

SGS http://www.youtube.com/watch?v=L_BlIFUM5aQ

DHD http://www.youtube.com/watch?v=9ZnRokN1D2c

motivering till varför röst på SGS:
    större lagring 8gb mot 1.5gb, smidigare telefon (vikt, storlek)
    batteriet bättre.
    av någon anledning bättre signal(?)
    testat 2st DHD båda hade problem med signal inte SGS.

saknar blixt, om det är något som avgör.
    tycker dock inte det andra HTC erbjuder, och krånglar, är värt att dras med pga en blixt.

robin8: vilket är viktigast hos en smartphone du tittar på?
    hur kom du fram till de två modellerna?
    då jag varit ägare till de båda är det alltid kul att höra åsikter :)

edit: att DHD har mer RAM minne är pga nya sense drar mer ram (mer lull-lull)
    stänger man dock av det är det en annan sak. Jag prövade på den som det var tänkt och hade ca 300mb ram kvar
    att använda telefonen krävde i princip alltid två händer också, inte så smidigt för min del i alla fall.
    DHD's skärmkant störde både mig och en del som provade på den, det är inte en lika bra lösning som SGS enligt mig.

edit2: glömde nämna, att tala med någon är bra mycket bättre i samsungen, man hör vad personen säger på andra sidan.
    ljudet är väldigt lågt på HTC's DHD.
    Och att den har 8mp är inget att stirra sig blind på, samsungen tar bättre bilder på dagen av de två. Filmer går bättre att spela in på SGS också helt klart annat flyt, och ljud

Saknar storleken på DHD's skärm ingen tvekan om saken, fast galaxy s är allt annat än liten i storleken på skärmen. 3.5" skärmar upplevs små nu, jag har min för film uppspelning och internet surf på lunch tiden.
    Även där får DHD se sig slagen, den spelar inte upp filmer hur mycket man än ber den.
    De fil formaten jag fick att fungera laggade och hade små eftersläpningar.
    De körs utan problem i min SGS med inbrända undertexter.

Det jag tycker är dåligt på SGS är just, avsaknad av blixt det hade inte skadat om den fanns...

Last edited: 9 dec 2010
  8. Johan984

Johan984 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Robin8, det var inte meningen att "sno" din tråd, sorry om du upplevde det så. Tyckte bara att det passade bra att låna den lite. Hoppas du inte tar illa upp.

TrueDesire, tack. Det underlättade en hel del och bekräftade ungefär mina egna tankar:P + På ditt inlägg!

9. TrueDesire

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

man tackar så mycket!

eftersom man ägt båda kan man alltid dela med sig av sin upplevelse menar jag :)
    alla prioriterar olika vad som är viktigast på en telefon de väljer.

för mig, det som jag gör mest på telefonen, måste bara fungera.
    jag måste kunna ringa och höra vad motparten säger.
    jag måste även kunna skicka sms utan att telefonen får för sig det har blivit fel på simkortet, eller tappar signal utan anledning.
    många sms som jag fått trycka på och skicka om.. frustration är bara förnamnet ;)

om inte dessa saker fungerar så spelar det ingen roll om den har en blixt då den inte hjälper mig något nämnvärt att kunna ringa/skicka meddelanden.
    dessa felen uppstod även på andra telefonen jag fick, de i butik förmodade det berodde på mjukvaran.

10. robin8

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

TrueDesire: Tusen tack för all den där infon. Lysande!!:)

Kameran på en telefon är inte nånting som jag prioriterar, utan bara den kan ta någorlunda bra bilder så är jag nöjd och det kan väl båda?

Det jag prioriterar är att telefonen ska vara snabb och utan lagg. Den måste ha ett högt och tydligt ljud när man pratar. Detta gäller självklart åt båda hållen. Den ergonomiska delen, att den ska ligga skönt i handen är också viktigt. Jag var faktiskt till Mediamarkt igår och kände på de båda och visst, HTCn är stor, men inte för stor. I min hand ligger den perfekt och det gjorde även Samsungen så där är det 1-1. På Mediamarkt såg jag att Samsungen hade Android 2.1 och HTCn 2.2. Jag tyckte att HTCn flöt på bättre och jag märkte inte av nåt lagg, det gjorde jag däremot med Samsungen. Kan det bero på att den hade Android 2.1?

Tusen tack igen för att du ville dela med dig av dina upplevelser av de båda!

Johan984: Självklart att jag inte tar illa upp. Det var inte så jag menade. Jag menade bara att om du vill ha motiveringar så finns det andra trådar som innehåller det. Och nu gör även den här det:)

11. Norsehawk

Norsehawk Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Jag tycker du inte ska ha för brådis när du köper en ny telefon. Det finns för- och nackdelar med båda lurarna men de lirar ändå i samma liga. Som fler nämnt här skulle jag hellre vänta på Nexus S, även om den är lite dyrare. 16 GB ROM är en av huvudorsakerna till att varför jag skulle satsa på den (så slipper man strulet med endast SD-kort och a2sd), även om mängden RAM är också viktigt. Men igår bekräftade Google att detta spelar tydligen inte någon avgörande roll längre, utan att det hänger bara på telefontillverkarna och om de tycker att en ny OS-uppdatering förbättrar deras telefon eller ej.

12. TrueDesire

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

robin8: jag tycker telefonen känns snabbare med 2.2
    kan iofs vara att de på mediamarkt inte har startat om sina telefoner också på ett tag.
    menyer och sådant är omgjort i 2.2.

jag märkte dock på DHD när man är i program mappen, om man scrollar upp/ned lite snabbare för man ska komma till programmet man vill starta, så laggar den smått.

telefonerna på mediamarkt ska du kunna ta kort med etc :)
    jag satte på funktionen för vibration när man trycker på knappar, ljusstyrka, swype och testade kameran ja allt möjligt.
    tror jag stod där säkert 30minuter, 15minuter på min första SGS och 15min på DHD.
    16gb finns även till SGS om man vill ha, förmodligen import chansar jag på.

hittade dock en affär som har den: http://www.eshop247.se/wpage.aspx?p...etsessiontempvalue&stname=prodid&stvalue=1330
    aldrig köpt från dom så kan inte uttala mig men, om man ska ha nexus s "nu" inom kort måste man ändå importera den.
    annars är det våren som gäller.

och när våren väl kommit, har nog dual core mobilerna börjat komma eller så kommer en modell man bara "måste" ha , så väntar man igen , och igen och igen :P
    LG ska enligt rykten komma ut med en dual core runt nyår exempelvis.

jag kände att jag inte orkar vänta på en telefon SÅ länge som 2-3månader, då det kommer i princip ny modell varje kvartal.
    Jag valde SGS igen som sagt, även med vetskap om nexus s kommer.
    tror inte de som röstat på SGS känner sig allt för besvikna med modellen, det finns ett stort community bakom den telefonen med olika programvaror.

8gb räcker till programmen, favorit musiken och annat nödvändigt.
    resten har jag på mina 2st 32gb kort.
    att gå från knappa 1.5gb till 8gb är stort, från 8gb till 16gb i telefonen är inte så stort, även om en fördubbling, syftar på man redan har 8gb utrymme vilket "borde" räcka till nödvändigaste. tänk så här, nexus s kommer inte ha stöd för minneskort den är låst till 16gb. jag har 72gb.
    beroende på hur man ser det då :)

edit: robin du ser på länkarna till tuben färgåtergivning med rörliga bilder (video)
    som en del kommenterar, ljudet är grymt mycket bättre på SGS likaså högre fps vilket gör det flyter på bättre.
    bilarna nästan hoppar till ibland på en video tyckte jag när de spelade upp från DHD.

nu kanske det låter som jag försöker övertyga hela världen att SGS är den bättre telefonen, men det är bara min åsikt ;)
    inte för detta kanske spelar någon roll, phonearena samt en dansk och tysk sida tycker fortfarande att SGS är den bättre av de två.
    men åter igen, olika telefoner för olika personer :)

kom på ytterligare en sak, fokusen är snabbare på SGS än DHD.

det jag verkligen gillar på DHD är storleken på skärmen och blixt.
    resten väger SGS upp med råge.
    ett exempel är de båda DHD telefonerna jag hade, hade problem med att ladda upp bilder/filmer på facebook. Och det faktiskt går använda telefonen utan att behöva ha en laddare i närheten.

edit2: robin har du ingen bekant med SGS 2.2 som du kan få kika närmare på?
    ta en funderare,kika igen på telefonerna och fundera även på om du 'klarar' dig med den telefonen du har nu om du vill invänta någon ny modell som kan tänkas komma.

edit3: bara jag som har motivering till varför jag röstade som jag gjorde? :)

Last edited: 9 dec 2010
  13. robin8

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag ska till Mediamarkt idag igen och känna och trycka på dem lite mer. Sen så efter det kommer jag bestämma mig. Just nu lutar det åt en SGS, men vi får se. I omröstningen står det nu 9-8 till SGS. Nån som har en DHD får gärna, om de vill, motivera varför de tycker den är de bättre av de två.

Last edited: 10 dec 2010
  14. nire431

nire431 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb

MINA ENHETER

Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb
    Platta:
    Samsung galaxy tab 3 10.1
    Htc Desire hd

15. Nummerskivan

Nummerskivan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Jag testade dessa två lite grann på mediamarkt igår.

Jag gillade inte att desire var så omständlig. Man kunde inte gå till verktyg från tangentbordet (virtuella) vilket man kan på SGS. Även menyknappen visade olika alternativ på SGS, medan den ibland inte kunde visa något utan att stänga det jag höll på med, på desire.

Jag känner mig hemma direkt när jag grejar med Samsungs Androider, medan HTSs känns jobbiga och omständliga - det blir mer som på min p990i när jag håller på med dem (stänga av program, gå tillbaka, gå till verktyg från början igen via huvudmenyn).

Detta gäller även sonens Galaxy 5 som alltså även den känns mer "hemma" och enkel att navigera i än HTCs modeller.

SGS har också tillräckligt stor skärm så att man inte är i behov av Desire Zs tangentbord.

EDIT: ser nu att det står HTC HD, men jag antar att även denna modell är lika omständlig som vanliga desire och desire z samt andra HTC-modeller. Jag gillar dem inte.

16. droidbobby

droidbobby Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    108

MINA ENHETER

fail D:

17. robin8

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag har inte kunnat bestämma mig än. När jag står och känner och trycker på de båda så känns de båda så himla bra. Sen så kan man ju inte göra allt heller. Man kan t ex inte gå ut på internet och kolla hur de funkar. Man kan såklart inte heller lyssna hur samtalsljudet är. Vad tycker ni att man ska kolla lite extra på när man står där med båda i händerna?

18. TrueDesire

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

skriva sms, testa swype funktionen också :)
    personligen föredrar jag att gå in i inställningar och se till att man får starkaste vibrationen när man trycker på knappar för "känna" att man trycker på något.
    smaksak som sagt där.

man kan gå in på ljudfilerna och lyssna på ljudet om man vill, för att se hur högtalarna presterar.

starta upp kameran, ställa in på HD 720p och spela in lite granna sedan spela upp för att se filmen (där vann SGS mitt hjärta över DHD)
    testa även stillbilder i vanliga kamera läget.

nu vet jag inte hur prestandan är på 2.1 mot 2.2 i SGS angående film inspelning men den fungerar ypperligt bra i senaste versionen :)
    hann inte pröva på det så mycket när jag hade 2.1.

sätt båda skärmarna på max ljusstyrka, mellan och lägsta (kul grej :P ) för se skärmen i olika konstraster, kan med fördel prövas på angry birds de brukar ha installerat.

innan du prövar dom testa att starta om telefonen.
    det gjorde stor skillnad för min del när jag provade de båda.

så kort och gått:
    sms/skriva funktionen, kamera, ljudet, displayen i form av ljusstyrka och någon applikation de har vore inte helt fel :)
    jag testade även hur det kändes att zooma in och ut på bilderna, när man nyper bilderna om du förstår.

i 2.2 har SGS är samma vy från ovan när man nyper en sida på DHD, så man kan hoppa och ändra om sidorna hur de ska ligga.

2.2:
    * Adobe Flash Player 10.1 compatibility
    * New Android Market with auto-updating
    * Speed improvements
    * Pinch-to-zoom homescreen flyover
    * Improved default keyboard
    * Quick links to "GPS" and "Auto rotation" toggles on notification bar added
    * Slightly different graphics and transitions with app drawer and default icon dock
    * Colored icons in settings
    * GPS Fix
    * Colored settings icons
    * Media Hub
    * Darker menu theme, navy blue color
    * Better Exchange support
    * Video records in MP4 format
    * New Search widget
    * New Gmail application

hot spot funktionen har SGS redan, och DLNA/streaming till PC/TV

Last edited: 11 dec 2010
  19. Norsehawk

Norsehawk Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Det ända negativa grejen jag kommer på med SGS är plast och ingen led lampa. Hade den varit i säg metall/gummi och haft en led lampa/kamerablixt skulle jag skaffa den ASAP. Än idag tycker jag att det var väldigt märkligt av Samsung att inte göra "den där klockrena telefonen" alla vill ha. Så just där har DHD stor fördel.

Jag vet inte vad ni brukar göra med era telefonkameror, men när man är på fest eller nattklubb så vill man ta lite bilder med telefonen fast det är dålig belysning eller mörkt. Då är saker som FriendStream och ledlampa värda all vikt i guld.

20. TrueDesire

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

om man tar med en telefon i den prisklassen, får man nog skylla sig själv om den går sönder.
    jag skulle aldrig ta med en sådan ut på en pub eller liknande.

men jag håller med, blixt är ju "bra att ha" sak på listan tycker de kunde haft det på modellen.
    plastigheten är inget jag stör mig på, känns inte alls plastig när man använder den.
    den är otroligt lättanvänd pga vikten vilket jag gillar :)

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.