Samsung Galaxy S2 eller HTC Sensation

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av herrfisk, 24 maj 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. herrfisk

herrfisk Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    iPhone 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 11 Pro
    Skrev en topic förut om vad jag ska välja för mobil nu när jag väljer att förlänga mitt abbonemang, men har nu kommit till val om två mobiler.

Byter mobil i september iofs, men vill nu verkligen veta vad jag köper då jag gjort så många dumma impulsköp av telefoner tidigare.

Det jag hört om telefonerna.. på forum/reviews etc: (Rätta mig väldigt gärna!)

S2:
    Äger upp sensation i quadrant med mer än 1000 poäng, från boxen då.. utan tweaks..
    Batteriet är inte det bästa..
    Lägre upplösning än sensation, är det verkligen så mycket skillnad ?

Sensation:
    Dålig speaker för musik osv (använder min otroligt ofta så lutar åt en dealbreaker..)
    Härligare gränssnitt

Lägg väldigt gärna till mer info vad ni tycker om telefonerna eller vet.. helst inga fan boys kommentarer som "SENSATION SÅKLART HTC ÄR BÄST!!".

Tack i förväg :)

Last edited: 24 maj 2011
  2. Patlan

Patlan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

En jämförelse finns här: http://www.slashgear.com/htc-sensation-review-23153699/

3. herrfisk

Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    iPhone 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 11 Pro
  4. Loeken

Loeken Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Eftersom att inga av telefonerna finns i Sverige än tror jag inte du hittar många här som "använt telefonerna ett litet tag"...

Men du frågade ang. upplösningen, Sensation har 35% mer pixlar att rendera, detta är inget man kan försumma direkt. Jag vet inte hur linjär genereringen är direkt, men jag vet att det gör stor skillnad. Ang. slashgear läste jag att det såg ut såhär i Quadrant Advanced:
    Sensation: 2245
    SGS2: 3504

Ponera att renderingen av pixlar är linjär, då skulle SGS2:an kräva 35% mer prestanda för att visa samma bild som Sensation, då skulle det se ut såhär istället:

Sensation: 2245
    SGS2: 2278

3504*(1-0,35)=2278. Alltså, skillnaden på "riktig" prestanda verkar inte vara speciellt stor...

5. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Flyttad till köpråd.

6. herrfisk

Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    iPhone 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 11 Pro
    Wow okej, riktigt bra förklarat. Tack så mycket! :)

7. Patlan

Patlan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

'

+1

8. swanden

swanden Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    64

MINA ENHETER

Om du gillar att roota och flasha rom:ar och sånt så rekomenderar jag inte sensation för den lär ha en helt låst bootloader:/
    Annars skulle jag valt SGS2 för att jag är lite emot HTC...

herrfisk gillar detta.
  9. AndroidFtw

AndroidFtw Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Jag hade nog valt Sensation pga qHD. Det är en väldigt jämn match mellan touch-wiz och Sense numera och hårdvaran är ungefär likvärdig förutom just högre upplösning och LCD display på Sensation.

herrfisk gillar detta.
  10. herrfisk

Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    iPhone 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 11 Pro
    Blir nog SGS2, gillar samsungs design, och gränssnittet på sensation ser lite bloatet ut som många andra säger.

Och för övrigt finns det miljarder av unboxing/reviews av sensation på youtube, inte riktigt tänkt på att den inte finns att köpa i Sverige.. dock tror jag många svenskar fått hit den redan ändå..

Och SGS2 finns överallt.. så inte helt rätt att dom inte ens finns att köpa än.

Last edited: 24 maj 2011
    thorwaldpe gillar detta.
  11. edge

edge Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

kom igen...September!
    Det är ingen större ide att börja läsa tester redan nu! Det kommer säkert komma uppdateringar och buggfixar till telefonerna innan dess. Och dessutom finnas en mycket större användarbvas!
    Och kanske en nexus 2 pågång ;)

thorwaldpe gillar detta.
  12. Loeken

Loeken Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Får man fråga på vilken/vilka punkter du är emot HTC - där Samsung är bättre? (bootloadern ej inkluderat)
    jasså? Och detta "överallt" är var? 0 av Sveriges 30 största återförsäljare har telefonen...(!) SGS2 på prisjakt

Mobillagret räknar jag inte med eftersom de gjort sig kända på att säga att de har/får in telefoner tidigare än vad de egentligen får e.g. : Swedroid tråd

En stor anledning till att köpa SGS2 jag hört från folk är just att man får den 'så mycket snabbare' då Sensations release skulle vara så sent, men ser man till fakta och verklighet istället för förhoppningar och lögner - så kommer de vara tillgängliga i Sverige:

SGS2 ca 1:a juni
    Sensation ca 6:e juni

thorwaldpe gillar detta.
  13. swanden

Mottagna gillanden:
    64

MINA ENHETER

Jag vet inte riktigt men jag tycker de börjar bli för lika apple och HTC sense är väll inte direkt snyggt...

herrfisk och thorwaldpe gillar detta.
  14. Loeken

Loeken Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

...och touchwiz är snyggare?!

Du menar alltså att HTC börjar bli för likt Apple om man bortser från bootloader låsningen? Vänligen utveckla...

Försöker inte vara taskig, vill bara veta om det är något jag missat...

15. herrfisk

Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    iPhone 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 11 Pro
    Ja, att gå efter prisjakt som ALDRIG stämmer med lagerstatus är ett riktigt bra exempel, men anledningen för tråden var om någon har haft någon av dessa telefoner ett tag, även om det är import eller ej spelar ingen som helst roll. Och då kunde säga sina egna för/nack delar.

16. Donre

Donre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Vad talar du om? S2 släpptes den 12. Såg den på phonehouse och mediamarkt redan förra veckan.

17. Loeken

Loeken Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

...Notera att jag inte gått via prisjakts lagerstatus, utan återförsäljarnas egna, enbart med prisjakts länk.

Telia/Siba/DustinHome/Webhallen/CDON/NetOnNet/Elgiganten/Misco/OnOff/Katshing/TeknikMagasinet/Expert/JME/Telenor/CyperPhoto/Alina/Komplett/InWarehouse

är några exempel på butiker som inte har telefonen. Vi pratar om Sverige nu, och inget annat land...

...eftersom ingen av de större återförsäljarna har den i lager skulle jag knappast vilja påstå att den finns "överallt". Om ThePhoneHouse tagit några mobiler till ett fåtal butiker el.lik. anser jag knappast att detta räknas som "tillgänglig i Sverige".

MediaMarkt vet jag inte hur de har eftersom de inte har någon nätverksamhet att prata om, men med min erfarenhet av MediaMarkt tar de gärna in något snabbt (även om det är få exemplar) för att få bra PR. e.g. erbjudanden på produkter för halva priset = bra PR. Men när 5000 pers kommer dit för att köpa har mirakulöst alla de ehrm*18*ehrm exemplaren sålts slut...

Jag är fullt medveten om att några exemplar sålts, men att säga att den är tillgänglig är att överdriva, riktig tillgänglighet kommer vara runt 1:e för SGS2 och 6:e för Sensation. Det kommer lite några fler exemplar innan juni för SGS2:an plus att några redan har kommit, alltså - den är tidigare Sensation ja, utan tvekan, men inte speciellt mycket tidigare, vi snackar nån vecka på sin topp som det ser ut idag.

För dem som tror att erfarenhet av en mobil kommer efter uppackning och 24h testande har jag inget att säga.

18. swanden

Mottagna gillanden:
    64

MINA ENHETER

Ja, lite.
    Htc börjar likna apple mer och mer tycker jag, inte i utseendet utan mer att de tar väldigt höga priser, de kan lura i folk att inte köpa det senaste osv. Jag vill inte gå mer OT här men jag hoppas du fattar vad jag menar.

P.s vanilla android är helt klart snyggast

19. Loeken

Loeken Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

ok, fattar även om jag inte helt håller med, betalar gärna lite extra för att få designen på sensation istället för "designen" på sgs2, men skillnaden i pris är väl kanske lite väl stor

20. herrfisk

Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    iPhone 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 11 Pro
    Men snälla nån >.<

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.