Fråga: Samsung Gs3 LTE/4G

Diskussion i 'Galaxy S3 LTE' startad av Erikberg, 26 sept 2012.

1. Erikberg

Erikberg Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu när snart den nya S3 LTE/4G kommer att lanseras i sverige har jag några frågor som jag hoppas att någon kan komma med något svar på!

1: Hur tror ni att det kommer bli med uppdateringar och dylikt jämnförts med s3an, tror ni det kommer bli som s2 LTE så att uppdateringar kommer dröja som fan och liknande?

2: Någon som vet eller har hört någon info om när den kommer lanseras egentligen? har inte sett att någon har tagit in den så att man kan förbeställa eller något..

så vad tror ni är det lönt att vänta lite till om man ändå ska köpa ny nu? Känns ju som att man blir lite mer framtidsförsäkrad då den har lite bättre hårdvara med 2gig Ram men ändå samma quad-core procesor.

Tacksam för svar och funderingar!

2. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 401
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    1. Uppdateringarna kommer troligtvis inte att komma samtidigt, men förhoppningsvis så kommer den att uppdateras lika bra - så det inte blir som med S2 LTE.

2. Nej, vad jag vet så ska den komma inom kort - typ i höst.

Om du behöver en telefon idag så skulle jag inte hålla mig utan jag skulle slå till på den S3a som finns idag. Nästa telefon du köper kommer troligtvis ha 2GB ram, så det finns egentligen ingen anledning till att ha 2GB RAM, som jag känner idag. Jag är nöjd med 1GB på min S3a - inga problem med multitasking eller liknande. Så; som tekniken och 4G-täckningen ser ut idag så skulle jag vänta och inte slå till på LTE versionen. Utanför storstäderna är skillnaden egentligen svarstiden, hastigheterna i ett bra 3G-nät och på 900-bandet är mer eller mindre jämförbara. 3G ger även ibland högre hastigheter än LTE utanför storstäder.

3. Jag säger, som jag alltid sagt, att LTE nätet i Sverige inte är tillräckligt bra utbyggt för att kunna ge en bra upplevelse. Det drar mycket batteri, tappar mottagning när den slår över till hsdpa (ibland), och datamängden drar ganska lätt iväg.
    1-2 år så kanske de svenska operatörerna fått fason på det hela och först då kanske värt att kolla närmare på det.
    Kör på den nuvarande imo.

4. svart

svart Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Last edited: 27 sept 2012
  5. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    De som gjorde situationen speciell med S2LTE va att det va inte samma chipset i telefonerna. De va i princip inte ens en "S2" i den meningen. Så därför tar de ju mer tid för samsung så klart. Sedan kräver LTE-radion en separat certifiering och därför kräver de mer tid än vad 3G tar då alla mobiler har 3G.

Men med det sagt så kan jag bara spekulera och jag tror att S3LTE kommer få precis lika många uppdateringar som S3 kommer få, fast med någon eller ett par månaders fördröjning.

Vad gäller batteritiden så tror jag vi kommer se ungefär samma resultat som iphone5 LTE vs iphone 4s 3G. Jag tror att om du går och lägger dig för natten och pluggar i mobilen och har idag 20% batteri då tror jag du kommer med samma användande ha kvar cirka 10% längre, dvs 10% batteri kvar på natten.

Allt detta är bara spekulationer men jag tror de kommer se ut så här baserat på den faktan vi har tillgång till idag.

6. paulreedsmith

paulreedsmith Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    479

MINA ENHETER

Är själv lite sugen på 4G. Jag rör mig uteslutande i Centrala Stockholm, så mottagningen är inga problem. Min kompis har S2LTE och det funkar fint. Men: Batteritiden! Vari ligger problemet? Förut nämnda lur har ju hemsk batteritid. Men nya IP5 ska ju ha grymma batteritider, och andra LTE lurar i USA verkar inte ha problem. Är det nätet eller chipen som inte är optimerade?

Min erfarenhet, och nyfikenhet, grundar sig i svarstiderna. Jag använder mobilen som modem till datorn, och S2LTE är väldigt mycket snabbare än när jag använder min S3 i de situationerna. Dock slår min S3 S2LTE när det gäller att ladda sidor i telefonens browser, och på alla andra punkter för den delen, utom mb/s nedladning/upp.

7. 4G i USA jobbar på ett annat frekvensband än 4g i Sverige, sen är benämningen på 4g lite luddig i USA. Det som de kallar för 4g, kallar vi i Sverige för 3,5G eller turbo3G.

8. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 401
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Fast det finns också mobiler med 4G LTE i USA också! Men då betonar de oftast LTE delen också.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

9. Ja visst gör de det! Det säger jag inte, jag menar bara att vad många tror är LTE i själva verket är turbo3G.
    Men LTE i USA dras tyvärr med samma problem som vi här i Sverige. Dåligt utbyggda nät, dålig batteritid...osv

10. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 401
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jaha, då förstår jag! :)

4G i USA är ju lite luddigt..

11. Erikberg

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack så mycket för alla svar!
    grejen med 4G för mig är bara att då känner jag mig mycket mer framtidssäker, brukar inte byta mobil väldigt ofta då det för en student är väldigt mycket pengar. Sen med RAM minnet, jag kan säkert tänka mig att det flyter på hur bra som helst med multitasking och liknande men det är ändå folk osm har sagt i tecensioner att när du har använt krävande program eller spel och sedan återgår till hemskärmen har den stängts av i bakgrunden och tvingas laddas om då, vilket kanske bara tar absolut max 1,5-2 sekunder men vilket min nuvarande arc också gör, oc´h det är något som irreterar mig väldigt mycket!

12. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 401
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det sistnämnda skulle jag säga mer är en blandning av mjukvarurelaterat och RAM-minnes relaterat. Det går att ställa in att launchern inte ska stängas vid brist på minne. Det var ett problem i början med min tidigare One X, men efter en update löstes problemet.

Kör på S3LTE om du vill, jag skulle dock säga att de extra pengarna skulle du lika gärna kunna lägga på något annat, eftersom 4G är så pass dåligt utbyggt och en relativt ny teknik (i jämförelse med 3G). Ge det två år till, sen så kan du kolla på en 4G-mobil.

Är det både RAM-minnet och 4G som gör att du vill ha LTE modellen, eller är det endast en av "sakerna"?

mangethegamer gillar detta.
  13. Erikberg

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Så vad säger du att om du stänger av den funktionen så att launchern alltid är på, löser det sig då eller kommer det att sega ner det andra något märkvärt?

Och både ja och nej, Först och främst är det RAM-minnet som jag bryr mig om men pågrund av att 4G nätet är under ständig uppbyggnad hade varit roligt att kunna utnyttja det efterhand och inte behöva vänta sen något år till innan man kan använda det!

14. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 401
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det är inte något slutanvändare kan ställa in utan root utan något som tillverkarna kan ställa in i mjukvaran och kärnan hur telefonen ska hantera program etc vid minnesbrist.

Hur ofta köper du en ny telefon? Är det i samband med förlängning av abb? :)

15. knobe

knobe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

16. LeBron

LeBron Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    63

MINA ENHETER

17. Hanneskaka

Hanneskaka Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Köpte 4g igår, 379kr månaden i 18 månader och 995kr direkt på Telia. Är väl hyffsat nöjd förutom att batteriet tar slut fort. Hade iPhone 4s innan så är lite svårt att vänja sig :)

18. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 401
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Räcker det längre om du avaktiverar 4G? :)

19. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 447

MINA ENHETER

Bra fråga det hade jag oxå velat veta, jag menar klart det dra mindre med 3G än med 4G men hade varit bra att veta med hur mycket :)

20. Larionov

Larionov Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER