Övrigt: Samsung GT-i9210

Diskussion i 'Galaxy S2 LTE' startad av mab75, 22 april 2012.

1. mab75

mab75 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Recension av Samsung GT-i9210, Galaxy SII LTE

Intro
    Jag har sällan införskaffat någon teknisk pryl som gjort mig mer konfunderad, besviken och undrande, än denna ”telefon”.
    Till att börja med är detta en smartphone. Från en tillverkare som har försökt kopiera, plagiera eller åtminstone imitera en ganska berömd kollega: iPhone.
    Att komma här och jämföra två tillverkare av mobiltelefoner är ju, utan att försöka sockra, rätt så jävla tråkigt.
    Så jag tänkte istället berätta vad som är dåligt med samsung-apparaten, och varför DU absolut inte ska lägga pengar på att införskaffa en dylik. Det kommer även med en del positiva egenskaper, då jag efter idogt letande faktiskt hittat dessa.

Byggkvalitet
    Luren är lätt. Plastig baksida som lätt lossnar. Känns som om den kommer klara ett eller två fall mot hårt underlag. Lätt att sätta i microSD-kort. Micro-USB-kontakten känns gedigen.
    Displayen är något varmare än iPhone 4S, och har långt ifrån den upplösning som vi lärt oss uppskatta via tex experia S. Touch-känsligheten är helt undermålig när laddaren är inkopplad, helt okej annars.

Ergonomi
    Luren är något för stor för mina rätt normalskapta pojkhänder. Det går lätt att hålla i den, men den halkar lika lätt ur greppet och landar på betonggolvet (se ovan). Volym och av-på knapparna är placerade på ett sånt sätt att man (om man använder en hand) ovillkorligen trycker in bägge (inte önskvärt). Detta är inte en träningssak, utan en ren och skär konstruktionsmiss. ”Home”-knappen är av tveksam kvalitet, känns plastig.
    Hörlursuttaget är svårt att använda utan att titta efter, jag gillar att kunna plugga in buddsen utan att behöva glutta.
    Telefonen passar trots sin stora feta 4,3” skärm i vilken jeansficka som helst.
    Om du inte tappar den är den fin att visa fotografier på.

Anvädnig
    Förutom de rent android-relaterade begränsningarna som man stöter på, så har denna telefon ett stort minus; det är helt omöjligt att utnyttja den som 4G-lur. Detta beror helt enkelt på att samsung har valt att lansera en prototyp som visar att det går att etablera en mobil 4G-uppkoppling. Men att bibehålla denna längre än 35 minuter utan direkt galvansik ringhalskoppling är tyvärr bara en dröm. Om du tänker skaffa denna mobil, räkna då med att som regel ha 4G avstängd.
    Förutom att telefonen drar en hel del ström, så är den dessutom extremt värmealstrande. Det är inte ovanligt att telefonen når sådana temperaturer att jag drar mig från att låta barn eller andra känsliga individer röra vid den.
    Kameran är bättre än iPhone 4 men sämre än 4S.
    Ljudkvalitet vid röstsamtal är helt ok. Antenn och täckning på 2G och 3G näten är acceptabla.

Rekommendation
    Om du mest använder telefonen i bilen, eller om du jämt har den kopplad till laddare, och inte bryr dig om en viss hetta från övre delen av luren – då är detta verkligen en telefon för dig.
    Om du vill ha en 4G-hotspot, och kan tänka dig att göra en del komprommiser, så är denna pryl kanske inte helt fel.
    Om du letar efter en bra telefon för att ringa och surfa, skulle jag säga att du ska leta vidare!

2. Sideburns

Sideburns Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Skärmen är 4.5" inte 4.3". Och att gnälla om att Samsung stulit sina idéer från Iphone är nog 2010-talets mest uttjatade ämne och i min mening bara tragiskt att gnälla om då Samsung stulit lika mycket från Apple som Apple stjäl av alla andra. Upplever din recension mest som att du är van vid iOS och inte vet hur man får igång saker i Andriod och skyller detta på telefonen

3. jonsjo

jonsjo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Samsung Galaxy s20+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy s20+
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Platta:
    Samsung Galaxy TAB s7+
    Inte många punkter jag håller med dig om, som tidigare inlägg påpekade verkar det mest vara "SBS"... Är det inte bara överdrivet gnäll så tycker jag du omedelbart ska lämna tillbaka den. Känner inte alls igen mig i beskrivningen du ger.
    Tex så har jag personligen problem att få bort luckan bakpå pga korta naglar, brukar be tjejen om hjälp. hehe Har aldrig varit i närheten av att den ska lossna. Tvärtom så har den suttit kvar vid alla fall hittills (3st). På min Desire åkte alltid lucka + batteri ut när jag tappa den. :)
    Att luren blir varm känner jag inte heller igen, men det har andra också påpekat så det verka vara vilket exemplar man fått.
    4g har jag heller inte problem med i min lur annat än att det äter batteri, men det är en annan sak.
    Med alla problem du upplever rekomenderar jag DOA direkt. Annars lär du får dras med en defekt telefon.

4. Yayyeman

Yayyeman Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Om du säger att din telefon inte går att ringa med, så ja då har de ju verkligen lyckats plagiera Iphone, min funkar dock utmärkt att ringa med.

Byggkvaliteten är bra, min har gjort två turer i golvet, visserligen inte betonggolv, men kakel utan att ta skada. Min gamla galaxy S också den bygd i plast var med om betydligt mer under sina 18 månader,vågar knappt tänka på hur många skärmar jag fått byta om jag kört Apple.

4G tycker jag funkar hyfsat och ser man endast till surfandet utan tanke på vilket nät telefonen använder är den ganska oslagbar. Men visst den tappar 4G nätet ofta om man inte befinner sig på platser med bra 4G täckning.

Alla telefoner har barnsjukdomar, det kommer nog de flesta framtida 4G telefoner att ha, och ja 4G äter batteri.

Det enda jag egentligen saknar är att kunna leka runt med olika romar.

5. Leeches

Leeches Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    79

MINA ENHETER

Herregud vilken kalle anka recension!

Last edited: 23 april 2012
  6. leffefalafel

leffefalafel Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Jag måste säga att jag började skratta när jag läste din recension ! För det första säg aldrig att Samsung kopierar Iphone eftersom IOS är typ kopierat från LG (början på 2000-talet). Så i själva verket kopierar samsung LG och de verkar trivas med det!

Telefonen är en av de snyggaste tycker jag och är väldigt robust! (kolla tex. på tester mellan Iphone 4s och SGS2 på Youtube, och om vi ska börja snacka om kyla så kan man lika gärna skaffa en nokia 3310 än en Iphone 4S).
    Skalet är det absolut inget fel på, det sitter så bra att jag inte lyckas öppna den för att byta SD kortet ibland! Jag använde verktyg för att få upp den!

Jag förstår inte vad du menar med att det inte går att använda hörlursuttaget ? det funnkar på precis samma sätt som tex. Iphone.

Om du har en Iphone 4S så ber jag dig att ställa telefonerna bredvid varandra och jämföra skärmerna.. Inget mer o säga om denna punkt, samsung är så mycket bättre att det är osannolikt !

Jag har kommit upp i hastigheter som 74 Mbs ner med 4G och den funkar hur bra som helst! Det enda dåliga är att den äter mer batteri men det är inte så farligt!

SGS 2 LTE har som sin förgångare SGS 2 två mikrofoner, ena är uppe vid hörlursuttaget och den registrerar omgivningen och rensar bort dessa ljud från de ljud som registreras av den nedre mikrofonen vilket gör att kvaliteen på ljudet under samtalen blir fantastiskt för den du pratar med! Och jag hör de jag pratar med riktigt högt!

Och jag säger som de andra sagt innan mig, lämna in telefonen om den funkar på det sätt som du beskrev!

MVH// SGS 2 LTE Älskare ;)

Last edited: 23 april 2012
  7. mab75

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Starka känslor

..För denna apparat alltså.
    Ledsen om jag trampade på några ömma tår, det var inte meningen. Alla tycker vi olika. Förr i världen tyckte jag till exempel att Siemens gjorde bra telefoner. Och att Nokia var mycket bättre än Ericsson.

Jag glömde en sak som faktiskt stör mig oerhört, tror iofs att det nämnts på forumet innan - tänkte bara verifiera att det inte är ett nyck hos mitt måndagsexemplar.
    När jag har 4G-täckning och får ett inkommande samtal dröjer det ca 2 signaler (hos uppringande) innan min telefon börjar ringa. Jag misstänker starkt att detta kan ligga i nätet, men har testat på flera ställen och med samma resultat. Är detta något som ni noterat.

Att telefonen blir VARM är väl knappast något som bara jag noterar? Dra på lite trafik i 4G och låt CPU gå på mer än 3% så har du en bra handvärmare!

8. DEGE

DEGE Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

med tanke på hur kall våren varit så borde det faktum att luren blir varm vara en positiv feature.

det stora problemet med din recension är att du blandar fakta och rena lögner med halvsanningar.

9. mab75

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Japp, det är så jag jobbar. Halvsanningarna och lögnerna gäller ju tyvärr de positiva egenskaperna.
    Och jag håller med om att det är en fin handvärmare. Drar ju lite batteri bara.
    Inatt glömde jag att sätta telefonen på laddning. Den var ju hungrigare än jag till frukost! Vad har den varit ute på för dåligheter inatt? Jag stängde ju av alla datafunktioner, 4G, WiFi, GPS och slog på strömsparläge. Vred för säkerhets skull ner displayen också. Det är tydligen vad som förväntas av dagens telefonanvändare..

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

10. jonsjo

jonsjo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Samsung Galaxy s20+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy s20+
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Platta:
    Samsung Galaxy TAB s7+
    Med 4g utan alltför mycket användande räcker batteriet knappt en dag för mig, som tur är har jag laddmöjlighet 90% av tiden.
    För 2 v sedan besökte jag en vän i en annan stad där 4g inte är utbyggt ännu. Passade då på att stanga av 4g (Via *#2263#) och körde endast WCDMA/GSM. Batteriet behövde inte laddas på hela helgen och jag hade 37% kvar när jag kom hem på Söndag eftermiddag.
    Vid 2 tillfällen har jag varit med om att batteriet bokstavligen slukats, ca: 25 - 40%/tim. Båda ggr har omstart löst problemet. Kan tillägga att det även hänt på min förra mobil (Desire). Troligtvis nån app som hängt sig.

Angående värme så blir inte min mer än ljummen vid hård användning. Senaste veckan har jag spelat Football Manager 2012 (35 tim aktivt spelande enligt "game status" i spelet) och inte ens då har den kommit i närheten av din beskrivning.

Dock så har jag för några dagar sen bytt till ett 3800mAh-batteri. Det har inte påverkat värmeutvecklingen åt nått håll, däremot räcker telefonen med råge en hel dag med 4g och flitigt användande nu.
    3800mAh-Batteri
    Vissa kanske inte gillar utseendet och den extra vikten. För mig blev det däremot ett plus. "Klumpen" ligger utmärkt i handen, kameran mer skyddad och dessutom lite mer vikt (Ungefär som Desire), vilket jag personligen uppskattar, och även du om jag inte missuppfattat din kommentar om att "luren är lätt" och "lätt halkar ur handen"!?!
    Så oavsett hur du gör med din telefon så kan jag varmt rekommendera detta batteri. Finns bilder som "Spjerne" lagt upp HÄR

Sen som du jämför upplösning med Xperia S "Som vi lärt oss uppskatta" så visste du från början att specificationen var annorlunda, dessutom hade inte ens Xperia S lanserats när LTE kom. Har dock jämfört skärmarna med min brors Xperia och LTE slår den med god marginal på framförallt svärta. Jag skulle dock inte tackat nej till den högre upplösningen. ;)

Och ja, jag anser också att du "blandar fakta och rena lögner med halvsanningar", det är därför folk reagerar.

Du har uppenbarligen fel på din telefon, lämna in den så fort du kan är mitt råd.

Last edited: 24 april 2012
    mab75 gillar detta.
  11. leffefalafel

leffefalafel Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Alltså ja kom o tänka på en fråga till dig... Varför har du köpt denna telefom ?? Och om du fått den gratis, varför har du kvar den om du hatar den så mycket ???