Problem: Samsung HW-N960 krånglar (Arc, HDMI-CEC)

Diskussion i 'Samsung Allmänt' startad av Akerhage, 27 mar 2019.

  1. Akerhage

    Akerhage Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2010
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Jag har en Samsung 75KS8005 TV kopplad via hdmi arc till soundbaren hw-n960. Jag har en Apple TV4k och PC kopplad till hdmi 1 och hdmi2 på soundbaren.På så sätt får jag ut Atmos från PC och Apple TV. Vilket funkar!

    HDMI-CEC på tvn är PÅ. När jag stänger av Tvn så stängs ju soundbaren också av. Men sen börjar det blippa i ljudet, som att ex soundbaren verkar få en input från pcn och då triggas den igång igen, så då måste jag manuellt stänga av soundbaren...detta kan jag behöva göra flera gånger. Även om jag kollar film ex från apple tv och väljer att stänga av apple tv i viloläge, då stängs tvn och soundbaren också av sig. Men efter några sekunder blippar det till och soundbaren startas igen. Eller om jag backar tillbaks till menyn på apple tv och stänger av tv+soundbar, samma problem.Den verkar också alltid startas på HDMI 1 oavsett vilken ingång jag har när jag avslutar med. (Apple tv är på den ingången).

    Stänger jag av HDMI-CEC så ser jag på min tv på audio device och select speaker:
    TV Speaker (som ändå också drar igång soundbarens system)
    Soundbar (Wi-Fi)
    Bluetooth Audio
    Audio Out/Optical (vilket inte ens är inkopplat) - men kopplar in systemet med. Dock betydligt mycket lägre ljud på appletv än på PC nu?

    Med HDMI-CEC klarade den inte av Atmos heller från apple tvn, vilket den gör med ARC. Eller det gick inte få igång iaf från testfiler som ligger på itunes och då man kör med "Min dator" från apple tv. Detta funkar med HDMI-CEC PÅ.

    Jag vill ju givetvis ha en buggfri upplevelse med HDMI CEC på och Arc igång. Varför krånglar det, är det ett känt problem med soundbaren detta? Upplever också det är svårt byta hdmi input till datorn ibland, man får försöka flera gånger.

    Så verkar VÄDLIGT buggigt detta, vet inte om det är just arc som ställer till det? Och även om HDMI CEC är AV så skall väl soundbaren listas som HDMI och inte Optical?
    Jag hade en HWN860 innan som gjorde precis samma sak...Så känns ju som något fel med dessa soundbars från Samsung?
    Det är väldigt ofta också man måste starta om filmer etc från apple tv för att ens trigga igång ljudet, ibland blir det ljudlöst och man måste starta om filmer/serien.

    Någon annan som har denna soundbar och upplever samma problem? Eller är det två dåliga exemplar jag fått?
     
    Last edited: 27 mar 2019