Samsung S23 Ultra vs Pixel 7 Pro vs... annat?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Juturna, 8 mar 2023.

1. Juturna

Juturna Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Jag funderar just nu på att köpa en Samsung S23 Ultra eller en Pixel 7 Pro... men jag står i valet och kvalet och vet inte vilken jag föredrar, och priset skiljer sig en del.

Jag kan få Samsung:en med en del rabatt, så den skulle landa på runt 16 000 för 12/512 GB-versionen, medan Pixel skulle bli 10 990:- om jag köper den ny.

Har någon testat båda och har några värdefulla insikter?
    Kameran är väl en ganska stor prio för mig, då jag egentligen har en telefon jag gillar i daglig användning men den känns tämligen "inkomplett" för att kameran är ganska skräp i allt förutom perfekta förutsättningar.

Funderade också lite på en Vivo X90 Pro+ eller Xiaomi 13 Pro, men känns lite mindre nice.

2. Timpppa

Timpppa Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 111
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Båda telefonerna är ju bra telefoner. Med sina för och nackdelar.
    Men priar du kameran så ska du satsa på en Pixel 7 Pro. Den är lite vassare i Pixeln.
    Och så är priset i en annan dimension på S23 Ultra och därför blir valet enkelt. Köp en Pixel 7 Pro....

Last edited: 8 mar 2023
    Kristy gillar detta.
  3. inact_046

inact_046 Professional Droid Inaktiverad

Mottagna gillanden:
    7 100

MINA ENHETER

Jag skulle också rekommendera Pixel 7 Pro, särskilt begagnad. Andrahandsvärdet är ju riktigt dåligt på den och det har sålts flera under 6000 i så gott som nyskick vilket måste betraktas som ett superfynd. 256GB är lite ovanligare att få tag på men de ligger runt 7000 begagnat i nyskick.

Om jag skulle punkta ner mina subjektiva åsikter om 7 Pro vs S23 Ultra blir det:

Fördelar Pixel 7 Pro:

+ Priset
    + Ingen bloatware
    + Mjukvaran är smartare (suveränt bra integration av Google Assistant i hela systemet)
    + Mer estetiskt tilltalande mjukvara
    + Bättre point-and-shoot-kamera med lägre brusnivåer och bättre prestanda i dåligt ljus
    + Lågt shutter lag i kameran (bilden tas direkt och blir ofta skarp även om subjektet rör sig snabbt)
    + Lättare vikt och skönare i handen med mindre vassa hörn
    + Bättre högtalare
    + Bättre prestanda på wifi-nätverk

Fördelar S23 Ultra:

+ Stöd för högupplöst fotografering i 50MP/200MP
    + Mycket högre prestanda vid användning av tunga appar eller spel

+ Mer flexibelt kamerasystem med fyra optiska brännvidder (3x och 10x istället för bara 5x)
    + S-pen (lite av en gimmick men kan vara praktiskt när man behöver hög precision, t.ex. vid videoredigering)
    + Mycket bra batteritid
    + Mindre hal baksida och färre fingeravtryck tack vare matt glas
    + Bättre andrahandsvärde
    + Mer pålitlig telefoni, inga problem med samtal oavsett operatör
    + Samsung Dex - gör telefonen till en "dator" om du ansluter den till en extern skärm
    + Större utbud av tillbehör

Nackdelar Pixel 7 Pro:

- Buggig scroll (ryktas vara löst i Mars-uppdateringen som ännu inte är släppt - vi får se när den kommer)
    - Plågats av många samtalsproblem med olika operatörer sedan lansering
    - Ej flaggskeppsprestanda när du spelar spel eller använder tyngre appar (blir snabbt varm och throttlar)
    - Ingen möjlighet att fotografera högupplöst utan pixel binning
    - Dåligt andrahandsvärde (köp begagnad)

Nackdelar S23 Ultra:

- Höga brusnivåer vid point-and-shoot-fotografering
    - Flimrig skärm (drabbar framförallt de som är känsliga)
    - Problem med anslutning till vissa wifinätverk
    - Väldigt högt pris om man vill ha 12GB RAM
    - Tung mjukvara med många medföljande appar
    - Shutter lag i kameran som gör att bilder ofta tas med viss fördröjning samt att bilder på rörliga subjekt i dåligt ljus ofta blir oskarpa
    - Lågupplösta sensorer i 3x och 10x, tydlig "oljemålningseffekt" i detaljerna

Paul, Puttesson, Rosén78 och 4 andra gillar detta.
  4. Juturna

Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Jäkligt bra uppställning, tack!

Jag känner typ att det som drar mig till Pixel 7 Pro är att jag tycker att det är telefonen med bäst "point-and-shoot"-bilder som du säger, mest dock bara för färgåtergivningen i bilder. Tycker att Samsung ger alldeles för varma bilder i dom flesta scenarion - för min smak ska jag säga, påstår inte att det är något objektivt.
    Sen har jag alltid varit lagom förtjust i Samsungs shutter lag, det är något som absolut stör mig, även om dom flesta bilderna jag tar kanske inte är på rörliga objekt.

Däremot så älskar jag zoom-kapabiliteten hos S23 Ultra, jag gillar verkligen vad man kan göra med mycket zoom, och jag tror att S23 Ultra är märkbart vassare runt 10-15x zoom.

Sen känner jag att batteri är en viktig faktor för mig, och där verkar S23 Ultra vara långt, långt bättre.

Skulle säga vad som talar för/mot för respektive modell för mig är:

Pixel 7 Pro
    Bra
    - Kameran gällande point-and-shoot.
    - Priset begagnad (men färgen jag vill ha är svårare att få tag på beggad)
    - Inget shutter lag
    - Gillar Pixels UI överlag.

Dåligt
    - Priset begagnad (om man vill sälja och köpt den ny)
    - Verkar sakna stöd för AptX Adaptive
    - Alldeles för kurvad display

S23 Ultra
    Bra
    - Batteritiden
    - Displayen
    - Gillar designen, minimalistisk och gillar att dom behöll kurvad skärm men gjorde den mycket mindre kurvad vilket gjorde att den är snygg men samtidigt funktionell.
    - Kameran och hur versatil den är med alla olika linser.
    - Egentligen 1 (eller ½) generation nyare

Dåligt
    - Shutter lag
    - Priset.
    - Saknar AptX HD och AptX Adaptive.
    - Kameran kan ta fantastiska bilder men verkar vara mindre pålitlig att spotta ut ett snyggt resultat varje gång.

Det är främst vad jag noterat iallafall.
    Sen är det saker jag är likgiltig över, typ som S-Pen lär jag typ inte använda mycket alls, typ tidigare testat på någon Note-lur och använde det aldrig i princip.
    DeX är jag helt ointresserad av också, spelar inte speciellt mycket heller på telefonen.

spigen och Etzolin gillar detta.
  5. Juturna

Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Sen gällande priset så är det iofs...
    Köper jag en Pixel lär jag köpa den ny pga färgen + 256 GB är svårare att hitta begagnad till ett bra pris, medan en "typ nyskick" S23 Ultra kan jag hitta begagnad för inte så mycket mer än en ny Pixel, om man säger så.
    Samtidigt också - köper jag en S23 Ultra så kan jag sälja den för såpass mycket att jag kan köpa en Pixel med pengarna jag får för försäljningen ifall jag inte gillar den, kan inte säga detsamma the other way around, typ.

Kristy gillar detta.
  6. Etzolin

Etzolin Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Platta:
    Apple iPad Pro
    Det är två riktigt bra telefoner, och det är nog svårt att göra ett dåligt val här. Är helt enig med de punkter Magellan och du själv postat, och då har jag använt båda.

Skillnaden kokar nog mest ner till vad du är villig att betala, och hur viktig användarupplevelsen är för dig. Det skiljer sig flera tusenlappar mellan en ny S23 Ultra och en Pixel 7 Pro i nyskick. Googles mjukvara är bäst (tycker jag), men här är skillnaden är inte lika stor som pris.

katho och bernard gillar detta.
  7. maRRtin

maRRtin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    701

MINA ENHETER

Nej det är väl självklart, köper du en begagnad telefon så kan du sälja den med mindre förlust än att köpa en ny och sedan sälja den.

8. Juturna

Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Det var inte vad jag sa dock, eller åtminstone inte vad jag menade.

Min poäng var:
    Köper jag en ny Pixel 7 Pro, kan jag inte sälja den för ett pris jag kan skaffa en Samsung S23 Ultra, men köper jag en ny S23 Ultra kan jag köpa en Pixel 7 Pro för pengarna jag får genom försäljningen, det är väl mest bara det. Dvs om jag köper en Pixel 7 Pro och inte gillar den så blir det dyrare totalt sett för att jag går mer i förlust på en eventuell försäljning, än om jag köper en Samsung S23 Ultra och inte gillar den och byter över till en Pixel 7 Pro. :)

9. maRRtin

maRRtin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    701

MINA ENHETER

Nä, det är väl självklart att du inte kan köpa en telefon ny för 11k och sälja den för 16k.

Det blir ju samma förlust typ, 16->12 eller 11->7.

katho och flipp gillar detta.