Samsung Spica eller Xperia X8

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Cecilia, 17 jul 2010.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Cecilia

    Cecilia Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2010
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det blev visst ett ganska långt inlägg, här kommer kortversionen:

    Fråga 1: Köpa Samsung Spica nu eller vänta på Xperia X8 ? Annan telefon som uppfyller önskelistan:
    • Android
    • bra batteritid (eller så bra det går)
    • upplösning minst 320x480
    • max 2500
    • utan abonnemang eller operatörslås
    • så många finesser som möjligt :)

    Fråga 2: Android 2.2, värt att vänta? T ex snabbare ?, spara appar på kort, behöver man det ?

    /Cecilia

    --------------------------------------------------------------------------------------------
    Och så den ursprungliga lååånga versionen för den som orkar läsa:
    Hej!

    Jag tänkte uppgradera min gamla mobil (SagemV65 från början 2000-talet) till något lite mer modernare. I nuläget så använder jag i princip bara till att svara i och läsa SMS - nån gång emellanåt så ringer jag eller skickar SMS (100kr på kontantkortet räcker nog ½-1år) .

    Jag tänkte om jag har en mobil som man kan göra mer med så kommer jag att använda den mer, dock är jag inte helt säker därför vill jag ha en "budgetmobil". Men om jag använder den så kan jag tänka mig att uppgradera till en bättre (dyrare) mobil.

    Drömtelefonen är nog egentligen en Samsung Galaxy S, i alla fall om man läser reklamen och tester men den är på tok för dyr. Vill inte lägga 5-6k på en telefon som jag kanske inte använder sen.

    Önskemål:
    • Android
    • bra batteritid (eller så bra det går)
    • upplösning 320x480
    • max 2500
    • utan abonnemang eller operatörslås
    • så många finesser som möjligt :)
      Inser ju såklart att det kan bli budgetvarianter men eftersom jag inte har en susning om allt man kan göra med moderna mobiler så kan de ändå ge mig en fingervisning om vad som finns bättre i dyrare mobiler så jag kan prioritera vad jag vill ha i nästa mobil.

    Jag har idag ett Telenor kontantkort som jag tänkte lägga till mobilsurf på, vet dock inte hur täckningen är för mobilsurf för Telenor så jag vill inte binda upp mig i nuläget.

    Jag hade tittat ut Samsung Spica som man ska kunna få för 1999 på Phonehouse och de lär vara olåsta (annars får jag väl betala upplåsning). Men sen läste jag om Xperia X8 som verkar ganska lik och enligt SE skulle gå på runt 2000. Den är dock inte släppt och det är lite svårt att jämföra spec mellan X8 och Spican men jag har en känsla av att Spican kan vara lite bättre hårdvarumässigt (cpu/minne).

    Frågan är, ska jag slå till på Spica nu ? Eller vänta tills X8 kommer ut när det nu blir ? Eller finns det nån mer modell i samma prisklass med liknande spec som är på väg ? (_Måste_ ju inte köpa en på studs även om jag vill ha min nya leksak typ NU :D )

    En annan sak, Android 2.2 är ju på väg och att kunna spara appar på kortet verkar som en bra finess. Dock verkar det tveksamt om Spican får 2.2 och X8 skulle ju komma med 1.6/2.1 (Hur är SE på att uppdatera ? Finns det chans att X8 får 2.2 i framtiden?).
    Och jag har ingen susning om hur stor en app är och hur många som minnet räcker till eller hur många jag kommer att ladda ner. Tyckte bara att det lät som en bra sak.
    Men, hur pass stort behov av att spara appar på kortet har man egentligen ? Är det lönt att vänta tills en 2.2 mobil kommer eller ska man slå till och byta upp sig om ett år eller två ? Det lär ju alltid finnas en bättre telefon på gång...

    Tacksam för all hjälp i mobildjungeln...

    /Cecilia
     
    Last edited: 17 jul 2010
  2. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Spica är ett bra val i den prisklassen. Du kan för all del få en Acer Liquid för strax över 2500 kronor också, vilken har imponerande hårdvara, men det är inte en helt problemfri telefon och den kräver en hel del pill (ofta sådant som bryter mot garantivillkoren) för att komma till sin rätt.

    Xperia X8 skulle kunna vara ett alternativ, men gissningsvis kommer den prismässigt hamna mitt emellan X10 och X10 mini, dvs 3000-3500 kronor. Den listas förvisso på Prisjakt för låga 2100 kronor just nu, men det är inte ett tillförlitligt pris utan snarare ett lockpris för att lura folk till en relativt okänd återförsäljare.

    Vad gäller uppdateringar till 2.2 så är det svårt, för att inte säga omöjligt, att sia. Bara tillverkarna själva vet - om ens de.
     
  3. Norsehawk

    Norsehawk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 213
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Ta gärna en titt på HTC Wildfire. Riktig bra lur, fin skärm, hyfsad prestanda som är i klass med HTC Legend. 2500 riksdaler går den på med frakt å allt. Som manny skrev, det är ett riktpris fast den ligger ändå nära 2 å 5, kanske nån 50- eller en hundralapp dyrare hos andra "seriösa" säljare. Men Wildfire kommer inte få Android 2.2, men det lär nog inte Xperia X8, X10 Mini, Spica å gänget få det heller. I värsta/bästa fall kan du fixa så du kan spara på minneskortet ändå. Finns en del tips bland annat här om hur man kan göra det. Eller här på forumet.
     
    Last edited: 20 jul 2010
  4. Cecilia

    Cecilia Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2010
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för tipsen!

    Men det lutar nog fortfarande åt en Spica. Det finns ju ingen releasedatum på X8:an än och jag vet inte hur länge jag vill/kan vänta på min leksak ;)

    Wildfiren går bort pga skärmupplösningen - har läst att det kan hindra vissa appar. Dessutom går den på 500kr mer än Spican, pengar jag kan "spara" till nästa telefon.

    Spica ska man kunna få till appar på kortet om man bara läser på men jag tror att jag ska börja med en "standard"-Spica och sen får jag se om jag får problem. Har ju ingen aning om hur vilka appar eller hur många appar jag kommer att installera eller hur mycket telefonens minne räcker till.

    Men, återigen: Tack för tipsen!
    /Cecilia
     
  5. dekadans

    dekadans Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2010
    Inlägg:
    986
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    En bra beskrivning på Liquid, bra hårdvara, men Acers mjukvara känns inte klockren. Men med lite pill blir den som sagt en alldeles utmärkt telefon.

    HTC Wildfire kommer att få FroYo under senare halvan av året.
     
  6. Mist

    Mist Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S9+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S9+
    ROM:
    Noble Rom 3.6
    Info:
    Android 13
    Det är inte säkert att Spica får en officiell 2.2 uppdatering, men några privatpersoner håller på och kokar ihop en inofficiell version, som är på god väg.
     
  7. Cecilia

    Cecilia Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2010
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu är det kört, igår blev det inköp av en Samsung Spica för 1999+frakt från Phonehouse. Nu kommer snart nästa problem - lära sig hur den fungerar, lista ut vilka appar som är "nödvändiga", mm. Tur man har semester snart :)

    Tack för hjälpen!
    /Cecilia
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.