Samsung + stock android = möjligt?

Diskussion i 'Samsung Allmänt' startad av JesperKarlsson95, 15 jan 2023.

1. JesperKarlsson95

JesperKarlsson95 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Jag har länge varit en fanboy av Oneplus, mycket tack vare OxygenOS. Oneplus som
    företag verkar till skillnad från Samsung (host) har förstått att mjukvaran gör telefonen!

Men jag är inte dummare än att jag alltid valt produkt efter vad jag får ut av den, inte vilket brand som ligger bakom. Därför kommer jag noga välja mellan Oneplus 11 och Samsung S23 som det ser ut just nu.

Kan man få det bästa av två världar? Kan man flasha en Samsung till stock android?
    Jag har googlat efter detta och förstått att det inte är helt enkelt? Mycket kan gå fel på vägen om man inte är försiktig?

Syftet med denna tråd är helt enkelt att sträcka ut en hand i forumet och hoppas på att någon tar den, någon som redan åstadkommit just detta, och kan berätta lite mer om erfarenheterna, vilka nackdelar som finns?

Obs. Jag är inte ute efter tips på hur man byter launcher och ikoner för att efterlikna ren android. Visst är det en väg att gå, men jag ser hellre att göra mig av med det faktiska problemet, hellre än att sopa det under mattan.

2. frassedylan

frassedylan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 093

MINA ENHETER

Jag hänger inte helt med. Varför skulle du göra det? Vad är syftet? Om du nu vill ha ”ren” Android - varför inte bara kolla på de tillverkare som erbjuder det?

3. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 249
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.
    Telefon 2:
    Google Pixel 9 Pro.
    Platta:
    iPad
    Är nog enklast att köpa ett märke med ett hyfsat rent Android utan extra pålägg. Google Pixel, Motorola, Sony eller Nokia.

Kristy gillar detta.
  4. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 181
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    I dagens läge är nog det enklaste att bara köpa en telefon med stock android om det är det man vill ha. Custom roms finns fortfarande men det är inte alls lika livlig scen som förr i tiden och det kan bli en del bök i processen om man inte är van vid det. Finns tydligen en GSI till vanliga S22 Exynos men det är vissa saker som inte funkar såsom volte t.ex. Sen är det osäkert om det kommer uppdateras eller inte. Du förlorar ju dessutom massvis med funktioner om du flashar om en Samsung till stock Android samt förmodligen får buggar på köpet så bara köp typ en Pixel/Sony/Motorola i så fall som ändå finns officiellt här nu. Kamera och alla linser blir extra bök på en Samsung pga icke Snapdragon så man kanske inte ens kan få igång alla objektiv på custom rom.

Oneplus har fått en helt ny mjukvara iom Android 13 och nu ser det mer ut som på en Samsung så Oneplus mjukvara har gått igenom mycket stora förändringar den senaste tiden och nu markant så i och med A13.

Kristy gillar detta.
  5. cjb

cjb Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 277
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Mig veterligen är det väl bara Pixel telefonerna som har "vanilla" Android, alla andra tillverkare har sina egna overlays som då mer eller mindre liknar "vanilla".
    Sen kan ju olika tillverkare ha olika mängd egna appar på sina telefoner, är det det man stör sig på är det nog bättre att avinstallera det man inte vill ha och ersätta med de appar man gillar.
    De appar som inte kan avinstalleras på enkelt sätt via telefonen kan man antingen deaktivera eller ge sig på adb, alternativet finns ju också att frysa apparna med en 3:e parts app.

katho och Kristy gillar detta.
  6. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 217
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det beror nog på vad man definierar som vanilla Android, men jag skulle absolut lägga in Motorola under kategorin vanilla Android. Även Asus och Lenovo är väldigt nära vanilla Android också.

7. JesperKarlsson95

JesperKarlsson95 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Samsungs telefoner när det kommer till byggkvalité och prestanda så ligger dom i topp, men tyvärr verkar Oneplus vara bland de få företagen som förstått att mjukvaran gör telefonen - lite Apples tänk.

Om man kunde kombinera samsungs telefoner med ren andoid så vore det ju det bästa!

8. cjb

Mottagna gillanden:
    1 277
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Jo men så är det ju, men vanilla är Android i den formen som google släpper det utan några ändringar och det tror jag ingen klarar, men som jag skrev så är dom mer eller mindre lika.
    Motorola har sitt MYUI, Lenovo ZUI, Asus ZenUI (ROG modellerna har ev vanilla).
    Alla tillverkare vill sätta sin prägel på deras UI och därför får vi konsumenter stå ut med det och hitta det som passar oss bäst.
    Samsungs OneUI är också ganska likt vanilla men innehåller sedan även en massa egna appar på gott och ont, skall ju inte heller förglömma att google har genom åren tagit efter Samsung och andra leverantörer på en del lösningar som kommit via tillverkares UI före det kom på vanilla.

Det jag tror många menar med vanilla är att köra googles egna appar rakt av, detta går oftast att lösa på de flesta mobiler om man bara sätter sig ner och "pillar" lite.

Kristy gillar detta.
  9. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 217
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Håller jag inte med om. Bara en nyinstallerad OneUI har över 400 appar (enligt telefonen själv, iallafall på en S10e) i telefonen medans en mer vanilla Android, så som Motorola och liknande tillverkare har typ 1/4 del av det, om ens det. Finns alldeles för många bakgrundsappar mm på Samsung telefoner.
    Motorolas heter tydligen MyUX. Asusen heter ZenUI ja, men är väldigt likt vanilla Android samma med Motorola till skillnad från Samsung.

katho gillar detta.
  10. eastbound

eastbound Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 281

MINA ENHETER

Samsung är väl (i mina ögon) otroligt långt ifrån vad vanilla android menas för mig. Xiaomi ännu längre ifrån. Självklart tar Google efter funktioner som dom anser är värda att ta med.det är ju Androids styrka iaf enligt mig. Dock, i min värld handlar det inte om vilka funktioner som finns med när vi snackar "vanilla". Samsung/Xiaomi tex har ju dragit en fet målarpensel över allt för att skapa sin unika stil. På gott och ont. Pixel må vara sena med att introducera vissa funktioner som andra har haft länge, men dom gör det utan att smeta sönder allt när det väl sker. Men som sagt, det sköna med android är att du kan välja fritt bland alla typer av mobiler och setups för att finna just din stil .

katho, dannejanne och jnsson gillar detta.
  11. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 217
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Jag har exakt samma åsikt som du.

katho och eastbound gillar detta.
  12. eastbound

eastbound Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 281

MINA ENHETER

Jämfört med pixel som är min referens så ja,då borde alla hålla med:)

katho och jnsson gillar detta.
  13. tag

tag Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 792
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Nu vet jag inte vilken Samsung telefon du har men Pixel Experience Custom Rom är väl den som kommer närmast Pixel versionen.
    Home - PixelExperience

Kristy gillar detta.
  14. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 249
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.
    Telefon 2:
    Google Pixel 9 Pro.
    Platta:
    iPad
  15. cjb

Mottagna gillanden:
    1 277
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Jo men det är det jag menar, allt beror på hur man ser det.
    Ser man på vad som kommer med är Samsung långt från vanilla, men ser man på utseendet är det hyfsat likt.
    Därför menar jag också att det finns ingen som har riktigt vanilla mer än googles egna telefoner.

16. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 217
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Utseendet tycker jag inte alls ser hyfsat vanilla.
    Vi har helt klart totalt olika åsikter här

dannejanne och eastbound gillar detta.
  17. FredrikTheRabit

FredrikTheRabit Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    201
    Konstigt nog är cat phones extremt nära stock Android. Kolla bara apparna tex klocka Google LLC , Galleri google LLC , Digitalt välmående google LLC, kontakter google LLC, Gboard google LLC, messages Google LLC.
    Typ varenda förinstallerade app är från google. Tror även Nokia är nära stock Android med men ej säker inget jag kan bekräfta

18. inact_046

inact_046 Professional Droid Inaktiverad

Mottagna gillanden:
    7 100

MINA ENHETER

Eftersom Google själva inte satsar på flaggskeppshårdvara men har den absolut bästa mjukvaran av alla Android-tillverkare så hade drömmen varit typ Xiaomi 12s Ultra med Stock Android (och då helst exakt samma version som Pixel kör med alla exklusiva funktioner).

När Samsung Galaxy S4 såldes fanns det en Google Play Edition som var identisk med Nexus (föregångaren till Pixel). Hade en sån och älskade den.

Visst, Android är mycket mångsidigt och det finns alla möjliga val hit och dit baserat på personlig preferens men det är svårt att blunda för det enorma gap i mjukvarukvalitet som existerar mellan Google och allt annat.