Samtal funkar ej...

Discussion in 'Xiaomi Mi 9' started by Goxx, Jun 6, 2019.

1. Goxx

Goxx Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Efter några veckor med min Mi 9, köpt på Webhallen, börjar plötsligt ljudet hacka, försvinna korta stunder, kanske upp till ett par sekunder. Gäller både det jag hör och säger vid samtal. Bara ett lämna in antar jag. Startat om den, tagit ut och stoppat i kortet, provat att ringa flera olika personer...

Någon mer som är drabbad av detta?

Idéer om något mer att testa?

2. GunnarWik

GunnarWik Senior Droid Medlem

Operatör:
    Comviq, halebop
    Telefon:
    Xiaomi Poco F6

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq, halebop
    Telefon:
    Xiaomi Poco F6
    Telefon 2:
    Motorola Moto G35 5G
    En till sak du kunde prova är att sätta in ett annat sim-kort för att se om det kan vara problem med kortet. Prova att låna någon kompis eller släktings kort. Det låter skumt att både ljud in och ut hackar, svårt att tro att det blivit fel på både mikrofon och högtalare samtidigt. Berör det bara telefon, inte datatrafik, Youtube, webbläsare mm?
    Kolla också accesspunkt-inställningarna. Åtminstone Tele2/Comviq har inte automatisk inställning för Mi9 utan man måste gå in manuellt och ställa dessa.
    För Tele2/Comviq ser de ut så här:
    Protokoll: HTTP
    APN: 4G.tele2.se
    MMS-proxy: mmsproxy.tele2.se
    MMS-port: 8080
    MMSC: http://mmsc.tele2.se
    MMS-proxy: 130.244.202.30
    MCC: 240
    MNC: 07
    APN-typ: default,supl,mms
    Startsida: http ://mobil.tele2.se
    APN-protokoll: IPv4/IPv6
    APN-protokoll vid roaming: IPv4/IPv6

Jag lade in ett mellanslag vid startsida efter http som man skall ta bort, bara för att annars visar forumet inte adressen utan en klartextrad från webbsidan.

Last edited: Jun 6, 2019
    Kristy likes this.
  3. Goxx

Goxx Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Stort tack för utförligt svar! Ska testa detta. Har Telenor som operatör och ska kolla motsvarande uppgifter, men då felet inte fanns de första ca två veckorna med telefonen har jag svårt att tro på det felet.
    Ser nu att även data berörs, får väldigt låg hastighet vid test.

Last edited: Jun 7, 2019
  4. GunnarWik

Operatör:
    Comviq, halebop
    Telefon:
    Xiaomi Poco F6

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq, halebop
    Telefon:
    Xiaomi Poco F6
    Telefon 2:
    Motorola Moto G35 5G
    Det låter ju nästan som om det sammanfaller med den nya uppdateringen av firmware, den kom för några dagar sedan. Kan du se vad du har för version?
    Här är Telenors APN-inställningar Vad har Telenor för APN-inställningar? - Telenor Privat
    Senaste firmware heter MIUI-V10.2.26.0.PFAEUXM troligen eftersom du köpt via nordisk handlare. Det förra hade 24 istället för 26.

Kristy likes this.
  5. Goxx

Goxx Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har firmware 24, dvs den förra om jag förstod rätt. Inte fått något meddelande om någon ny heller.
    Kollade APN också och det enda skillnaden var att jag hade IPv4/IPv6 och enligt länken ska det för Samsung vara IPv4, antar att det inte hör någon skillnad... Inte fått testat att ringa med ett annat SIM-kort ännu, ringt vis Messenger under helgen och det har funkat bra.

6. GunnarWik

Operatör:
    Comviq, halebop
    Telefon:
    Xiaomi Poco F6

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq, halebop
    Telefon:
    Xiaomi Poco F6
    Telefon 2:
    Motorola Moto G35 5G
    Om du inte har fått V10.2.26.0.PFAEUXM än så kan du prova att gå till inställningar - om telefonen - systemuppdateringar och trycka på sök efter uppdateringar. Kanske inte så stor chans att detta löser något problem, men det är alltid bäst att ha senaste firmware. Jag skulle gissa på att om det inte är sim-kortet så är det nog bäst att kontakta Webhallen.

7. Goxx

Goxx Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Nu testat med sonens sim-kort och allt funkade som det ska, stort tack för tipset! Hoppas nu jag kan få ett nytt kort i närmsta Telenorbutik :)

GunnarWik likes this.
  8. GunnarWik

Operatör:
    Comviq, halebop
    Telefon:
    Xiaomi Poco F6

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq, halebop
    Telefon:
    Xiaomi Poco F6
    Telefon 2:
    Motorola Moto G35 5G
    Det brukar gå direkt, att byta till ett nytt och aktivera det, det kanske till och med aktiveras direkt du sätter in det om de registrerar det på dig i butiken. Kul att det fixade sig!