Guide: Samtalsinspelning med HOX

Diskussion i 'One X - ROM-filer och utveckling' startad av Androido, 3 jun 2012.

1. Androido

Androido Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det var längesen jag försökte mig på nån guide här på swedroid men detta kan vara nyttigt eller kul för de som vill spela in sina samtal.
    Varför ska man spela in samtal då, kan man fråga sig och då är svaret följande : Du blir uppring av en lömsk försäljare som vill tvinga på dig nåt avtal, abonnemang eller annat slug otyg och om du kan spela in samtalet så kan du alltid hävda efteråt att du har sagt nej samt bevisa det genom inspelningen :)

Jag har haft denna funktion på min HTC Desire HD och har hjälp mig många gånger att bli av med tvivelaktiga telefonförsäljare som lagt på så fort jag nämnde att jag spelar in samtalet.
    På DHD fungerar inspelningen både via mobilen och BTn men på HOXen fungerar samtalsinspelnigen bara via mobilen än så länge.

Det du behöver är en HOX som är rootad och som har en cutom ROM sen hämta denna patch som du flashar under recovery.

Innan du går och gör detta så ta och gör backup på följande fil :

system/etc/soundimage/Sound_Phone_Original_REC.txt

Hur flashar man denna patch då :

Ladda ner zip filen från länken (med röd denna text ) ovan och placera den på ditt massminne ( som dyker upp när du kopplar din HOX till datorn )

Starta "ROM Managern" ( appen kan laddas ner via Play store ) och tryck " Starta om i Recoveryläge"

När mobilen startar om i recovery läge då stägra dig till och välj " install zip from sdcard" och sen välj " choose zip from sdcard"

Bläddra dig till " Sound_Phone_Original_REC.zip " och välj denna och efter det välj YES och då patchen installeras på din HOX

Till sist välj " Reboot system now " och vänta tills din mobil startar om sig

Nu kan du spela in samtal om du installerar en app som gör detta. Det finns flera att välja på Play store som :

1. Auto Call Recorder av Appstar Solutions

2. CallRecorder av skvalex

3. Record My Call av NATHANIEL KH

Mer info om dessa appar hittar man i följande XDA Tråden

Jag använder CallRecorder av skvalex ( den kostar en slant men är bäst )
    För att få CallRecorder att fungera så måste du ändra i appens inställningar följande :

a. (Record calls from) to (Standard Android API)
    b. (Call recording format) to (AAC) or (AMR) I have not tested the others.
    c. Select (Standard Android API preferences) then (Audio Source) and choose (Microphone)

Som sagt samtalsinspelningen funkar ej via BT ännu men det funkar om du pratar som vanligt i din mobil.

Lycka till och glöm ej att i vissa länder är det förbjudet att spela in samtal men här hemma i Sverige så får man spela in sina egna telefonsamtal, där man själv är den ena parten, och det är lagligt, än så länge

Last edited: 4 jun 2012
  2. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

Förstod inte riktigt vad du skrev i sista meningen men enligt svensk lag får du spela in samtal UTAN att motparten behöver informeras om detta enligt 4 kap 9a § brottsbalken.

3. Androido

Androido Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Du menar det här:

Ja, man får spela in sina egna telefonsamtal, där man själv är den ena parten, och det är lagligt. Det gäller även om den man talar med inte vet om att han/hon blir inspelad. Däremot är det förbjudet att spela in andras telefonsamtal.

Detta regleras i brottsbalken, 4:e kapitlet, paragraf 9a: "Den som ... olovligen medelst tekniskt hjälpmedel för återgivning av ljud i hemlighet avlyssnar eller upptager tal i enrum, samtal mellan andra eller förhandlingar vid sammanträde eller annan sammankomst, vartill allmänheten icke äger tillträde och som han själv icke deltager i eller som han obehörigen berett sig tillträde till, dömes för olovlig avlyssning till böter eller fängelse i högst två år.".

Lagstiftningen gäller alla typer av samtal, inte bara per telefon. Det är inte tillåtet att spela in andras samtal, men om man själv deltar i samtalet är det lagligt att spela in dem. När det gäller sina egna telefonsamtal är man deltagare i samtalet i lagens mening, och det är inte olagligt att spela in dem.

Jag kommer nu att ändra texten i guiden, tack för tipset ;)

4. connyben

connyben Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Först och främst, tack för guiden.
    Men...finns det någon som kan skriva den som man förstår? "Det du behöver är en HOX som är rootad och som har en cutom ROM sen hämta denna patch som du flashar under recovery." Jag ser mig inte som helt dum i huvudet när det gäller teknik, men vad betyder detta? Vad är Recovery??
    Jag skulle vilja ha steg för steg för dummies.