Fråga: Samtalsinspelning på Android. Hur?

Discussion in 'Allmänt' started by 40%, Jan 10, 2025.

1. 40%

40% Kid Droid Medlem

Hur kan man spela in samtal på Android mobiler?
    För länge länge sen fanns det appar för det. Sen började Google blockera funktionen och tredjepartsappar slutade fungera.

Enligt Google är samtalsinspelning en del av standardfunktionalitet och kan hittas här:
    Phone app > Settings > Call recording
    Telefonappens inställningar på min mobil saknar "call recording" delen.
    Hur kan man spela in samtal på Android?

Last edited: Jan 10, 2025
  2. 40%

40% Kid Droid Medlem

Ett alternativ är extern hårdvara som RecorderGear Esonic PR200, men detta lägger till onödig komplexitet. Man använder den som Bluetooth headset, dvs pratar och lyssnar via den. Osmidigt och sannolikt sämre ljudkvalitét för båda parter. Fördelen är att sådan hårdvara kan spela in alla samtal, ink. WhatsApp, Signal, Messenger, Telegram, m.m.

3. 40%

40% Kid Droid Medlem

Många verkar leta efter lösning, hittar forumtrådar om det på alla möjliga mobilforum – OnePlus Community, XDA, Google Support, m.fl.

4. jnsson

jnsson Operatörsnörd Staff Member

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Detta finns i vissa länder, ej i EU. Troligtvis för att i vissa EU länder (så som Tyskland) så måste man meddela alla i samtalet som att man spelar in, medans i andra (så som Sverige) behöver man inte göra det

Buzz and 40% like this.
  5. Chivo

Chivo Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Unihertz har det som standard på sina telefoner:)

40% likes this.
  6. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Ja, uselt att det inte finns tillgängligt. Det är ju den enskilde som begår ett eventuellt brott om funktionen inte får användas enligt deras lagar. Tillverkarna skulle åtminstone kunna aktivera det per land.

40% likes this.
  7. pobin

pobin Adult Droid Medlem

Telefon:
    Nothing Phone & Pixel

MINA ENHETER

Telefon:
    Nothing Phone & Pixel
    Det finns fortfarande appar som klarar att spela in samtal. Men det är inte lika enkelt som förr.
    Du behöver ge appen en massa behörigheter, ladda ner en hjälpapp utanför Playstore. Och bank id slutar att fungera när du har denna hjälpapp aktiverad. Du kan inte använda telefonens standard dialer. Jag kör med appen ACR Phone som finns på Playstore. Och sen om jag har ett samtal jag vill spela in så hållare jag bara inne volym upp+ner så aktiveras min app och jag kan spela in samtalet. Annars har jag den standard som inaktiverad då jag använder BankID flera ggr om dagen.

Annars kan man ju köpa en Asustelefon som har Android och standard samtalsinspelning från start :)

AndYAce and 40% like this.
  8. NiklasO

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Ja och i Pixels fall så spelar den bara in vad den hör via mikrofonen så man får köra på högtalare om man vill höra båda sidor tydligt (vilket ändå är acceptabelt för jag vill bara spela in viktiga samtal). Det stora problemet är att Finansiell ID-Teknik BID AB (BankID) har bestämt att aktivera hjälpmedelsfunktionen för appen är ett problem.

40% likes this.
  9. pobin

pobin Adult Droid Medlem

Telefon:
    Nothing Phone & Pixel

MINA ENHETER

Telefon:
    Nothing Phone & Pixel
    För mig fungerar det faktiskt rätt bra att höra båda parter utan att behöva köra på högtalaren (Pixel telefon)

10. NiklasO

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Ja, det funkar ok när ljudet är tillräckligt högt men vill jag att det är tydligt så kör jag högtalare.
    Nu kör jag ingen inspelning alls för att jag använder bankid så pass ofta men vid extremt viktiga samtal kan man ju pilla igång det. En av mina anledningar har varit att jag har sömnstörningar. Om någon ringer relativt tidigt på morgonen så kanske jag inte kommer ihåg samtalet senare. Då har jag ibland lyssnat tillbaka på samtalen.

Edit: Det är alltså ett hjälpmedel för mig som BankID ser som problematisk. Just för att Call Recorder inte har den funktionen inbyggd i Play-butik-versionen, bara i apkn. Detta för att Google inte gillar att appar ska kunna få åtkomst till hjälpmedelfunktionerna hur enkelt som helst så då publiceras inte appen i butiken om inte Google tycker att utvecklaren har en bra förklaring till varför den rättigheten behövs. Då kommer man runt det genom att installera APKn själv men då helt plötsligt dyker BankID in och sätter käppar i hjulen för att appen inte är installerad via butiken. Jag förstår varför det kan ses om problematiskt men det är flera steg och varningar för att aktivera hjälpmedelsfunktionen så det är inget appen enkelt gör själv utan användarens vetskap. Så, då kan man alltså installera APKn manuellt vilket är ytterligare ett extra steg. Då träder alltså BankID appen in och vägrar låta dig använda BankID för att en okänd app som inte kommer från Play Butik använder hjälpmedelsfunktionerna. Den funktionen tillåter inte bara att man spelar in från micken samtidigt som samtal pågår (som vissa appar för döva osv kan behöva), den tillåter nog att appen kan se vad som händer på skärmen osv. Jag förstår säkerhetsaspekten men BankID skulle kunna tillåta folk att bestämma själva om de vill ta risken. Grejen är att det bara är BankID-appen som gnäller över det här. Inga andra appar. Inte bankappar, Swish osv även om det krävs signering för att göra något farligt.

Edit 2: APK-versionen som man installerar manuellt har även andra funktioner som Google inte tillåter i Play Butik. Typ koppla telefonnummer på inspelningar till namn från kontakter osv för att den inte får ha rättigheten att läsa kontakter. Google tycker nog inte att det är tillräckligt att det är för en Call Recorder-app för att Google redan erbjuder den funktionen som standard. I vissa länder.

Det ironiska är att det går att lösa genom att roota. Genom att öppna upp telefonen för ännu fler säkerhetsrisker men då måste man eventuellt gömma rootningen från appar som kan upptäcka root. Så det blir en katt och råtta-lek. Hade det problemet på den tiden jag körde root med Samsung Wallet som upptäckte root och vägrade fungera. Root-utvecklare hittade sätt att gömma root, Samsung uppdaterade Wallet och hade nya sätt att upptäcka root. Utvecklaren anpassade sig och så där höll det på.

11. jnsson

jnsson Operatörsnörd Staff Member

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Så länge du hämtar appen från Play Store klagar inte Bank-ID. Bara om man installerar appar utanför Play Store som den klagar om man använder tillgänglighetstjänster

12. NiklasO

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Se min edit. :)

13. Nicole

Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Huawei P20 Pro, Sony Xperia XZ1C
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Använder du endast den appen, i min P8P svarar den att jag måste ladda hem ytterligare en app, som inte finns på GP...? :)

14. NiklasO

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Den behöver du antagligen installera separat manuellt genom att ladda ner installationen (filnamn.apk) och sen köra den. För att installera appar utanför butiken så behöver du tillåta det (men den säger till när du försöker). Jag misstänker att det är den som sedan begär åtkomst till tillgänglighetsfunktionerna som kommer att göra att BankID inte låter dig signera något innan du har tagit dig in i tillgänglighet och slagit av det för appen. För att aktivera tillgänglighetsfunktionerna så måste du till exempel först gå in och godkänna att appen frågar om utökade rättigheter innan du kan slå på funktionen. Dvs det är flera steg som gör det ganska säkert och inget man bara enkelt råkar göra men bankid tittar bara på om appen i fråga har tillgång till tillgänglighetsfunktionerna och om den är installerad via butiken (för att den måste följa Googles regler).

Nicole likes this.
  15. pobin

pobin Adult Droid Medlem

Telefon:
    Nothing Phone & Pixel

MINA ENHETER

Telefon:
    Nothing Phone & Pixel
    Nej jag skrev det i mitt första inlägg att det behövs en hjälpapp som inte finns på Playstore :)Laddade ner den från Huaweis AppGallery. Var inga problem.

BTW såhär är kvalitèn utan högtalarfunktion påslagen. Ibland lägre volym.
    View: https://drive.google.com/file/d/1i_XPDWV2TVD-i5_4TCs15IHzf9R8DeHX/view?usp=drivesdk

Nicole likes this.
  16. Nicole

Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Jag är inne på NLL's hemsida nu och tittar på tillägget, har du den också i din Pixel eller klarar du dig utan den?

Just det, skrev du om du har Root, missade det isf :)

17. Nicole

Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
  18. NiklasO

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag kör inte root idag, slutade för några år sen.
    Det fanns fler anledningar förr men jag rootar inte bara för samtalsinspelning, det är inte värt det. :)

Jag använder Skvalex Call Recorder sen väldigt länge. Den har ingen hjälp-app på samma sätt men den har två versioner. En kraftigt begränsad som publiceras via Google Play och en med allt som man får installera manuellt.

ps. titta inte så mycket på recensionerna av appen i Play. Folk förstår inte begräsningarna och det är inte Skvalex fel. Det är Googles. ;) Har man inbyggd inspelare så är Skvalex dock bättre på att sköta om det. När jag hade OnePlus så kan man med en app aktivera den inbyggda inspelaren, sen kan man låta Skvalex sköta om det men själva inspelningen är "native".

Nicole likes this.
  19. Nicole

Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Jag har kört Skvalex i alla år, funkar hur bra som helst på alla mina äldre enheter, men får den inte att funka på P8P såklart:(

Letar just nu i min Huawei store men hittar inte phone helper, är det utvecklaren NLL's app du kör?

Tack snälla för din tid ✿

20. NiklasO

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag la till ett ps också. Jag suger på att få med allt jag vill säga direkt. ;)

Jag lägger gärna tid på det här för att jag är så irriterad på att det ska vara så komplicerat att spela in samtal, i Sverige, där det är lagligt om man själv deltar i samtalet. Funktionen finns liksom inbyggd men de bara väljer att inte aktivera den. Det gäller Apple också som exkluderar hela EU. Apples funktion meddelar också parterna att samtalet spelas in.

Nicole likes this.