Ja, det funkar ok när ljudet är tillräckligt högt men vill jag att det är tydligt så kör jag högtalare.
Nu kör jag ingen inspelning alls för att jag använder bankid så pass ofta men vid extremt viktiga samtal kan man ju pilla igång det. En av mina anledningar har varit att jag har sömnstörningar. Om någon ringer relativt tidigt på morgonen så kanske jag inte kommer ihåg samtalet senare. Då har jag ibland lyssnat tillbaka på samtalen.
Edit: Det är alltså ett hjälpmedel för mig som BankID ser som problematisk. Just för att Call Recorder inte har den funktionen inbyggd i Play-butik-versionen, bara i apkn. Detta för att Google inte gillar att appar ska kunna få åtkomst till hjälpmedelfunktionerna hur enkelt som helst så då publiceras inte appen i butiken om inte Google tycker att utvecklaren har en bra förklaring till varför den rättigheten behövs. Då kommer man runt det genom att installera APKn själv men då helt plötsligt dyker BankID in och sätter käppar i hjulen för att appen inte är installerad via butiken. Jag förstår varför det kan ses om problematiskt men det är flera steg och varningar för att aktivera hjälpmedelsfunktionen så det är inget appen enkelt gör själv utan användarens vetskap. Så, då kan man alltså installera APKn manuellt vilket är ytterligare ett extra steg. Då träder alltså BankID appen in och vägrar låta dig använda BankID för att en okänd app som inte kommer från Play Butik använder hjälpmedelsfunktionerna. Den funktionen tillåter inte bara att man spelar in från micken samtidigt som samtal pågår (som vissa appar för döva osv kan behöva), den tillåter nog att appen kan se vad som händer på skärmen osv. Jag förstår säkerhetsaspekten men BankID skulle kunna tillåta folk att bestämma själva om de vill ta risken. Grejen är att det bara är BankID-appen som gnäller över det här. Inga andra appar. Inte bankappar, Swish osv även om det krävs signering för att göra något farligt.
Edit 2: APK-versionen som man installerar manuellt har även andra funktioner som Google inte tillåter i Play Butik. Typ koppla telefonnummer på inspelningar till namn från kontakter osv för att den inte får ha rättigheten att läsa kontakter. Google tycker nog inte att det är tillräckligt att det är för en Call Recorder-app för att Google redan erbjuder den funktionen som standard. I vissa länder.
Det ironiska är att det går att lösa genom att roota. Genom att öppna upp telefonen för ännu fler säkerhetsrisker men då måste man eventuellt gömma rootningen från appar som kan upptäcka root. Så det blir en katt och råtta-lek. Hade det problemet på den tiden jag körde root med Samsung Wallet som upptäckte root och vägrade fungera. Root-utvecklare hittade sätt att gömma root, Samsung uppdaterade Wallet och hade nya sätt att upptäcka root. Utvecklaren anpassade sig och så där höll det på.
Last edited: Jan 10, 2025