Vad jag läste så var det Beslut från EU domstol. Då annars hade google inte lagt till så inte går spela in samtal i Europa. Så något krav verkar ha gjorts från EU sidan.
Eller vänta när GPDR startades så tog google bort inspelning för samtal i Europa. Pga nya lagen GDPR, så att spela in samtal kan strida mot GDPR lagen.
Så det svarar då därför att GDPR lagen gäller inte för Ukraina och där av kan man spela in samtal, eftersom dom är inte med I EU.
Så det var inte direkt Beslut för samtal inspelning direkt som fick det att bli förbjuden.
Står endel om GDPR här
How do the rules on audio recording change under the GDPR?
att "Call Recording" är en av sakerna som detta lag har gjort det till förbjudet i EU.
Efter jag googlade lite till så fick jag fram denna info "
Är det tillåtet att spela in samtal enligt GDPR?
Europa/GDPR
Detta innebär att parterna bör presenteras med ett bekräftande samtycke med ett meningsfullt sätt att välja bort inspelningen. GDPR-kraven kräver också att det finns en giltig och laglig anledning att spela in samtalet så att informationen kan samlas in."
Så för att göra samtals inspelning så måste motpartner godkänna det och därav så för att förhindra missbruk så tog google beslut att blocka samtals inspelning för att vara säkra på att ingen kan smyg spela in utan den personen som man pratat med vet om det.
Click to expand...