Sandisk 16 GB Class 2 problem

Diskussion i 'Legend' startad av anders.ostling, 13 jun 2010.

1. anders.ostling

anders.ostling Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Motorola Razr
    Platta:
    iPad Pro 2019
    Har köpt ett Sandisk 16 GB Class 2 på Tradera till min Legend, men det verkar lite skumt. När jag satte i kortet så ville inte telefonen kännas vid kortet alls. Den sa att det var tomt, och när jag försökte formattera så gick det på en millisekund sedan var jag tillbaka i SD menyn. Fortfarande med ett tomt kort och kapacitet "0 mb".
    Flyttade över kortet i en Windows 7 dator, och där funkade det. Visade att det var ca 15,2 GB ledigt. Startade en kopiering av 900 mb från ett USB minne till kortet. Skrivhastigheten låg då på ca 20 kb/sek, ibland gick den upp till 100 kb.
    Efter en dryg timme var det klart, jag tog då ut kortet ur datorn och satte in det i telefonen. Men Android tycker fortfarande att kortet är tomt ...

Är kortet kasst, eller har Android 2.1 dåligt stöd för 16 gb class 2 kort? Några andra ideer?

Ha det

2. Fezze

Fezze Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4+

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4+
    ROM:
    Unofficial Cyanogenmod12.
    Info:
    Stock
    Platta:
    iPad Air 16gb wifi/cellular
    ROM:
    Jailbreak
    Provat att formatera kortet i datorn? I fat32 format?

From HTC Legend with love!

3. anders.ostling

Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Motorola Razr
    Platta:
    iPad Pro 2019
    satte in kortet (i en SD adapter) i en annan W7 dator. Fick då veta att filsystemet innehöll fel, blev erbjuden att korrigera och gjorde så. Men när jag börjar kopiera filer till kortet så går det fortfarande erbarmligt långsamt, ca 10 kb/sek. Filsystemet var Fat32.

Kanske var det något strukturellt fel, så "formatting as we speak ..."

4. vhartman

vhartman Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Finns det inte i INSTÄLLNINGAR en väg att konfiguerera SD kortet. Tror att man måste fixa det i mobilen annars ser inte mobilen kortet.

5. anders.ostling

Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Motorola Razr
    Platta:
    iPad Pro 2019
    Har nu formatterat om. Även nu så är skrivningar till kortet extremt långsamt. Satte iaf tillbaka det i mobilen, men får meddelandet "SD kortet är tomt eller använder ett felaktigt format". Formattering går blixtsnabbt. Efteråt står det "Totalt utrymme: Inte tillgängligt" i SD-menyn. Hittar inte några andra "konfigureringar" eller inställningar. Ska ju funka direkt med ett standard-formatterat SD kort, eller hur? Nä, börjar luta åt att detta är kasst.

6. henrikA

henrikA Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har samma kort, 16gb class2 sandisk, inhandlat på cdon. Funkar felfritt!

7. tomle

tomle Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93

MINA ENHETER

@anders.ostling

Finns en möjlighet att du blivit lurad, att minneskortet bara är på några GB men att man har gjort en partition som ser ut att vara 16GB :/

8. anders.ostling

Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Motorola Razr
    Platta:
    iPad Pro 2019
    för att öka på förvirringen; flyttade över kortet till en Samsung Spica med 2.1. Här upptäcks kortet som ett 16GB minne. Ansluter Spican till datorn och kopierar lite mp3 till kortet. Det fungerar men går långsamt, mellan 10-500 kb/sek, upp och ner.

Hur som helst, nu har jag skickat tillbaka kortet till säljaren. Får se vad som händer

9. tobbi

tobbi Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har fått samma problem ...jag har ett transcend 8gB Hc6 minne. Det har dock fungerat utmärkt tills idag.
    Jag hade haft väldiga problem att få datorn att känna igen telefonen..den hittar inte och jag har försökt tvinga på datorn (windows 7) nya usb drivrutiner till min HTC Hero, utan framgång. Telefonen är rootad och kör en tidig Modaco rom..jag har egentligen aldrig kopplat in telefonen i datorn efter att jag la in ROMet för nåt år sen. Den hittar inget varken jag monterar SD kortet lr inte.

Datorn känner däremot igen telefonen när jag startar i Fastboot ( Back + Power knapp vid uppstart) men aldrig annars...Så jag lessnade och formaterade SD kortet o hoppades på bättre tider. Nu står det att de är tomt men det verkar inte vara formaterat riktigt. Oanvändbart för telefonen iaf, inte provat stoppa in det i någon dator än.

10. blysprutan

blysprutan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Skulle tippa att det är nån form av kopia.
    Handlar man minneskort/annan ny elektronik på tradera ska man se till att originalkvitto finns, samt att säljaren inte är en firma med säte i Hongkong.
    Annars ringer varenda varningsklocka för att man får en kopia hemskickad, Som förvisso fungerar men med starkt begränsad funktion..

Givetvis kan även svenska säljare sälja kopior, då även dom kommit på den ultimata ide`n att sälja hongkong-skiten via tradera...

Kort sagt.
    KVITTO is the shit!
    Annars vet du inte vad du får!

11. MonsterBob

MonsterBob Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Köpte en A-Data8 Gb class 6 på inet o det vara samma problem, lösning blev att kopiera allt till kortet genom datorn o då funker det fel fritt, att du uppleva det som längsam är för att du ha en Class 2 kort