Sanningen om Iphone 5 och LTE i Sverige

Diskussion i 'Allmänt' startad av Kate, 18 sept 2012.

1. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Sedan Iphone 5 lanserades har jag gång på gång läst om folks förhoppningar att operatörerna ska bygga ut LTE 1800 och att Iphone på så sätt ska kunna fungera med LTE i Sverige.

Eftersom jag vet lite mer om hur det ligger till tänkte jag dela med mig så att färre går i den fällan.

I Sverige används för närvarande LTE på 800/900/2600 MHz (Telenor och Tele2 använder 900/2600, Tre och Telia 800/2600). Det finns planer på att bygga ut LTE även på 1800-bandet. Det är alldeles riktigt.

Dock är det så att högre frekvenser ger sämre räckvidd. Därför kommer 1800-bandet, liksom 2600-bandet gör idag, enbart att användas i tättbebyggt område där belastningen är hög. På dessa platser finns redan välfungerande 3G-nät och tillgången till LTE är således inte mycket värd.

Den primära fördelen med LTE är nämligen att operatörerna kan bygga på frekvenser som ger god räckvidd (800/900 MHz) och därmed ge ett glesbefolkat land som Sverige en närmast heltäckande mobil uppkoppling till rimlig kostnad.

Alla som har 3G-telefoner vet hur dålig täckningen blir så fort man lämnar tätorter. Detta försvinner helt med LTE.

Tack för ordet och sprid gärna detta så fort ni hör att någon hoppas på LTE till Iphone 5.

2. acr

acr Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Fast, LTE används i dagsläget bara för surf och inte samtal. Men VOIP kommer säkerligen i framtiden men nu finns det ju inte jättemånga mobiler som klarar av LTE ens.

3. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 380
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det är ju alltså på enbart ytterst få ställen man verkligen kommer ha nytta LTE på 1800-bandet. Dessutom så krävs det ju ett tag innan den utbyggnaden ens kan jämföras med dagens 1800-band eller ens 3G-nätet.

Det optimala är egentligen att bygga både 3G (som 3 gör) och LTE på de lägre frekvenserna, 800 respektive 900 -banden.

I övrigt så ser jag ingen nytta med LTE i telefonen idag eftersom det fortfarande drar mycket batteri och det ger inte en så stor skillnad i telefonen, fast om man använder telefonen som hotspot mycket är det ju förstås en annan sak :)

KateKate; Ett bra inlägg - det är bra att infon om detta sprids, då det är många som tror att LTE kommer att fungera i Sverige, både direkt vid lansering och sen på fler ställen (eller lika många ställen) som 3G!

4. Snapphane

Snapphane Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    277
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Utveckling tar tid, det är väl rätt uppenbart. Blev glatt överraskad om än förvirrad när jag plötlsigt hade Edge för data, när jag visste att Telenor inte ska stöda det. Visade sig att de nya basstationerNa för 4G kom med Edge och ett tu tre blev det sämsta, GSM/GPRS lite, lite bättre.

På samma sätt, som det nämns om iPhone, så kommer 3G att trimmas paralellt med att 4G byggs ut och man kommer då även på rätt kasst 3G lyckas kräma ut rätt mycket. Om ett par år då dvs.

Fast så länge lär det väl inte dröja att få hit luren får man väl hoppas! :P

5. luckeb

luckeb Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

6. luckeb

luckeb Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Rågårdsvik - västkusten.

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

7. acr

acr Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Det håller jag inte med om. Bor jag i Stockholm har jag ingen använding av 900-bandet, jag vill ju surfa snabbt. Men däremot hemma hos mina föräldrar skulel jag må bra av att ha en mast på 900-bandet så man kan surfa.

Du får ju lägre hastigheter på 900-bandet men det ger bättre täckning. 2600-bandet som LTE används idag har väl en räckvid på 1,5 km, jämfört med UMTS/3G på 2100-bandet som ligger på 3km.

8. Marquzz

Marquzz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67
    Telefon:
    Huawei Mate 10 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate 10 Pro
    Lämna tätorter, varför skulle man vilja det?!

Skämt åsido sido, vad ska man egentligen med LTE i dagsläget? Är helt säker på att när man väl "behöver" det så är nätet tillräckligt utbyggt.

9. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 380
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag menade självklart att man knte kommer ha någon nytta av 1800-bandet, varken i städer eller på landsbygden, eftersom i städerna finns ju 2600MHz och utanför städerna lämpar sig 900MHz. 1800MHz har jag svårt att se vad det kommer tillföra. Men vi får se.

Självklart är 900-bandet inget man vill använda i städer där 2600-bandet är utbyggt.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

acr gillar detta.
  10. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Det är inte hastigheten som är det vesäntligaste i mobilen när det gäller 3G vs. LTE.
    Det är responstiden.

Våra mobiltelefoners laddtid av en websida är till mer än hälften beroende på mobilens prestanda på att rendera websidan samt latency i nätet.

En vanlig websida kan innehålla 30 objekt i form av css, js, html, jpeg, png etc.
    Varje fil ska laddas ned. Låt säga att 3G i HSDPA levererar en latency på ca 80ms
    betyder det att för 30 objekt väntar vi i 4,8 sekunder BARA på sessionsupprättning,
    sändning av get request och datatransfer tillbaka. Jag räknade inte med renderingstid
    eller annat här. Sidan kanske är 2MB stor totalt.

Jämför detta med LTE på säg 20ms.
    Där har vi 1,2 sekunder för endast sessioner, sändning get och transfer tillbaka.

Jag vågar påstå att du surfar websidor betydligt snabbare med 8Mbit LTE än 14Mbit
    3G så som latencyn ser ut.

Om din telefon håller sig på 3G och inte kör HSDPA ökar din latency ännu mer.
    Vinsten ligger således inte ENBART i hastighet med LTE utan över huvud taget en mer
    responsiv surfning.

Prova wifi hemma och jämför i tapatalk t.ex hur fort det går via wifi men sakta via 3G.
    Allt är instant med Wifi för de få kilobyte som ska skickas men tar ändå tid med 3G.

Youtube osv för streaming av film, spotify och andra streamingtjänster gör ingen skillnad
    mellan 3G och LTE såvida du inte ligger under hastighetsgränsen som krävs för aktuellt
    innehåll - t.ex - 1Mbit och titta på HDmaterial från youtube kanske är dumt.
    Att ladda ned innehåll däremot där det är stora mängder data är ju såklart LTE en vinst.

Sen att lägga till,
    Detta snack med att LTE ska dra mer batteri stämmer inte rakt upp och ned.
    Din telefon KAN vara ansluten till LTE och/eller 3G men det betyder inte att den ligger
    och snackar intensivt där.
    Troligtvis är det bara ett koppel upprättat till när det behövs men används inte fören
    det är dags för transfer.

Titta gärna på 3G-lurar. Det står fint 3G men så fort man datar drar den upp på HSDPA(H/H+).

Samma med LTE. Skulle den ligga med full fräs redo hela tiden skulle även 3G suga slut
    på batteriet på nolltid. Den ligger alltså helt enkelt bara standby, redo när det behövs.

// A

acr gillar detta.
  11. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 380
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det snacket gällande att det drar mer batteri och inte är en helt färdig teknik kommer nog mycket från de telefoner som har LTE idag. Titta exempelvis på Galaxy SII LTE och de första 3G-telefonerna - detta är något som snabbt kommer att utvecklas dock.

Men förhoppningsvis så utvecklas det snabbt och blir bättre, på samma sätt som 3G har blivit.

12. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Jag tippar mer på mer frekvent användande av datatjänster jag. :)
    Prototyper vi har haft här för LTE/LTE*harkel* vi har här laddas inte oftare
    än de utan förutom vid frekventa körningar med mycket datatransfers.

Det är klart att mer hårdvara får jobba om 100 eller 1000Mbit ska pressas
    in i hårdvaran mot om 10Mbit ska in.

// A

13. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 380
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det är väl det många menar med att de drar mer batteri, just vid användande. Det är endast vid användande jag har någon uppfattning också, jag har inte jämfört när de är i standby :)

14. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Bättre täckning, kortare svarstider och högre hastigheter. Behöver det förklaras närmare egentligen?

15. Nth

Nth Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Anledningen till att t ex SGSII LTE har så dålig batteritid med LTE är för att den har två chip, ett för HSPA och ett för LTE. De telefoner som kommer i t ex USA med LTE har allt i samma chip (iPhone 5 inkluderad), då blir batteriförbrukningen mer normal.