Save CyanogenMod, Save Android

Diskussion i 'Allmänt' startad av echt, 26 sept 2009.

1. echt

echt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Save CyanogenMod

Rekommenderar alla att ladda hem och rate:a 5stars + commentera, den är för närvarande högst rating på Market och syns för alla som letar apps efter rating, inkl. google själva.

2. martinh

martinh Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Jag håller med. Hoppas Cyanogen kommer på en bra lösning.

3. echt

echt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Hoppas mer att Google löser det på ett bättre sätt genom att släppa vissa av sakerna, YouTube, Gmail, Maps apps m.m. kan de hålla på visst men släppa sync och sådant som integrerar saker samt Market. det skulle göra att folk skulle kunna släppa "tomma" ROMs så får användarna själva installera allt.

4. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 289
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, själva check-in-applikationen och synkroinseringen är nästan vital för att det hela skall vara till någon nytta om man fortfarande ämnar förlita sig på Googles tjänster. Kunde Google tänka sig att låta mod-utvecklare använda dessa hade otroligt mycket varit vunnet. Det finns dock ingen anledning idag till att tro att man går med på detta, det hela beror väl på hur mycket tryck Android-communityn kan lägga på Google.

På XDA har man dragit igång en tråd kallad "Project: OpenAndroid aka Open Android Alliance" som liksom namnet antyder syftar till att skapa en ROM baserad på öppen källkod/apps där utvecklaren givit grön ljus för att låta communityn använda dem.

Googles blogginlägg verkar förresten ha gjort människor än mer upprörda. Utöver att kalla hobby-utvecklarnas bedrifter för "novel" när en del av Cyanogens arbete till och med letat sig in i den officiella builden, så förklarar man något man borde ha gjort från dag ett, inte närmare 1.5 år från det att den första hemmakokta ROM-filen för Android dyker upp. Nu tar man en hel community som i mångt och mycket kretsat kring detta i tron om att det varit fullständigt OK på sängen, därtill genom hot och inte genom dialog, undra på fan att folk blir upprörda.

5. Galaxy

Galaxy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Så android står och faller med en moddare!? av det jag vet så är det över 1milj android lurar sålda varav ca 30000 har Cyn modden... ni klarar väl av matten själva. Jag har orginal romen och jag bryr mig inte. Google hinner ikapp alla moddare förr eller senare och jag kan vänta med att uppdatera tills en officiell rom kommer från Google själva. Tycker det är en riktigt uppblåst historia detta, en minst sagt sorgligt historia.

6. echt

echt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    30000 som har update appen, troligen fler som har ROMen och tekniskt sett gäller det inte bara denna ROM utan ALLA ROMs som inte kommer från en återförsäljare eller Google själva men iaf.

Tror inte du förstår riktigt, det är inte en moddare utan det att Google ger en C&D som säger att han inte får använda sync m.m. detta (till något annat är utvecklat) gör att all öppen kod för OSet blir skräp värd för du kan inte ge ut något användbart, samtidigt säger de att Android ska vara helt öppet och att de gärna ser att folk utvecklar ROMs och att de vill att folk ska bidra och bygga communityn och skulle förvåna mig om de inte själva kollar på mods och tar ideer m.m.
    Det gäller bara honom specifikt nu men det är egentligen något som gäller alla utvecklare av ROMs och visst det finns många som e ok med att använda stock versioner av OSet men det går emot hela principen av Android som ett öppet OS, då är det ingen skillnad på Iphone eller Android utom att Iphone har haft längre tid för utveckling.

Last edited: 26 sept 2009
  7. Galaxy

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

låter ju onekligen som ett moment 22, det kanske inte finns något som kan heta "öppet" allt grundar sig i att tjäna pengar och så fallet android... finns inget som kan heta gratis tyvärr... se bara på market.. det mesta går åt hållet free "ad vers" eller paid "ad free" alla modds hade/kommer säkerligen utveckla sig åt det hållet oxå.. förr eller senare får alla tonåringar betala.

8. Nepsir

Nepsir Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Saken är ju den att Google tjänar grymma pengar genom att integrera sina produkter (search gmail m.m.) i operativet. Jag tror knappast att deras huvudsyfte med android är att tjäna licenspengar på deras produkter utan istället reklamintäkter genom dessa produkterna.

9. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 289
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, inget är gratis. Detta har dock lite med sakfrågan att göra och varför du hänvisar till tonåringar är för min del ett mysterium. Att Google vill tjäna pengar är inget någon ifrågasätter.

Sakfrågan rör dels att Google först agerar nu, det vill säga nästan ett år efter lanseringen av operativsystemet (1.0) och dessutom fortfarande inte är på det klara om vad som gäller. AndroidSpin diskuterar detta i en artikel och frågar sig vad som verkligen är fritt att använda eller inte.

Google själva marknadsför Android så här:
    "Android is the first free, open source, and fully customizable mobile platform. Android offers a full stack: an operating system, middleware, and key mobile applications. It also contains a rich set of APIs that allows third-party developers to develop great applications."

Hade man från dag ett tillämpat de restriktioner man nu vill göra gällande, då hade vi förstås inte haft något problem. Alla hade varit på det klara över vad som gäller.

För övrigt består bara communityn på XDA av ett par miljoner användare, det är inga småpotatis - inte sagt att alla kör Android förstås. Utöver detta finns liknande portaler som Swedroid för nästan varje land där Android blivit lanserat och mycket av innehållet kretsar kring möjligheten att byta mjukvara och utvecklingen av egna ROM-filer, teman och apps. Det rör sig alltså inte om några 30 000, utan ett betyande antal. Ett bevis på detta är förstås den oerhörda, både interna och externa, mängd kritik som nu dyker upp som en reaktion på Googles plötsliga och oväntade beslut.

10. PsyDuck

PsyDuck Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24
    Operatör:
    Vimla, Telia
    Telefon:
    Asus Zenfone 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla, Telia
    Telefon:
    Asus Zenfone 8
    Vad är det egentligen Google bråkar om? Hur många Androidmobiler säljs idag utan deras applikationer...inga vad jag vet.
    Dvs jag har redan betalat för de applikationer som följer med i en moddad ROM? Vad kan då Googles förlust i detta vara.

Eller har jag missat något?

11. echt

echt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Allt grundar sig inte i pengar, Linux t.ex. som Android grundar sig på är inte byggt i vinstsyfte och licenserna som skapats för open source är grundade just i att det inte ska vara i vinstsyfte, det finns även annat som inte grundar sig i pengar.

Androids utvecklare sa när de började med Android att tanken från Google INTE var vinstdrivande, självklart vill folk ha lite pengar och det finns sätt att göra pengar på även för open source vilket flera stora bolag använder sig av och att tro att alla modds m.m. skulle gå åt det hållet är cyniskt och stämmer inte med den open source värld som finns och har funnits i flera år.
    Communityn som är basen för t.ex. Linux och troligen stora delar av Android utvecklingen oxå, är där just för att det är fritt och öppet ...[Borttaget pga rättning från roxer2b :)]

Hade det varit så att folk som la ner så mycket tid på sin hobby sakta men säkert gick emot att tjäna pengar på det hade inte GNU, Linux och mycket annat inte funnits idag utan dött ut när de få entusiasterna sakta gått över till att försöka tjäna pengar, många som gör detta gör det inte för pengar utan för utmaningen, de tycker det är skoj att pyssla och lägger ner sin själ i att förbättra saker utan direkt personlig vinst.
    Därav är detta så "uppblåst" som du kallar det, folk som lägger ner sin privata tid, mycket av den och kunskaper på att förbättra och sprida något baserat på vad Google sagt innan, för att sedan få veta att det som de kämpat för och jobbat med inte alls är vad de trodde.

Googles motivering är väl i stil med att de andra bolagen betalar för att ha med Gmail, YouTube och allt google med sina Android telefoner, frågan är ju om de ens säljer rätten till att göra en android telefon utan dem(och användarna betalar ju för mobilen), tror inte det och därmed är deras argument löjligt egentligen då de räknar honom som distributör och därmed måste han då betala för det eller något sådant, för skulle det vara så att de sålde dem separat men har dem på market skulle ju företag iaf inte behöva betala för att deras kunder ska få använda dem och sedan såg jag någon på xda som sa att någon kunde då göra en "tom" telefon och lägga in ROMen och få grejerna men det går ju lika väl med vilken ROM som helst även deras egna eller att någon gör något helt eget.
    Har inte kollat licensen helt på Android men skulle tro att man inte får producera en telefon utan att betala google så tekniskt sett har alla som har en Android telefon redan betalat för det google inte vill "ge bort" och ja om du nu bygger en egen telefon kan jag förstå argumentet för då har du inte betalat google men alla telefoner gör ju det iaf?

Last edited: 26 sept 2009
  12. pacman

pacman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Risken är ju stor att detta slår tillbaka på Google. Om man inte får plocka in applikationerna i ROMen, så kanske ROMen börjar inkludera binärer (program som inte är interpreterade i Java-motorn) från Linux-communityn istället (med Java-baserade GUIn). Detta vore definitivt inte bra för Google och Android, då det inte längre skulle bli hårdvaruoberoende. För mig som "avancerad" Android-användare så vore inte detta så dumt, men för Android som säkert, enkelt operativ för mobiltelefoner för allmänheten så kan det bli en katastrof...
    ...för då får Google, mobiltillverkarna och operatörerna inte någon som helst kontroll över OSet längre och det riskerar att bli för svårt för allmänheten...

13. echt

echt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Faktiskt inte tänkt på det men det du säger stämmer, risken är att detta istället splittar OSet i två grenar, Google och Communityn och Google får vara hur stora de vill, pöbel vinner alltid i längden :P

14. roxer2b

roxer2b Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ett litet fel, det går alldeles utmärkt att tanka ner, kompilera och sälja opersource. Du måste däremot tillhandahålla källkoden om nån ber om den i fallet GPL vilket folk vanligtvis menar. Att det är open source hindrar ingen från att försöka tjäna pengar på det. Sedan har jag för mig att android är släppt under Apache License. Vilket betyder att man inte ens behöver tillhandahålla källkoden. Man får modda och kompilera och sälja bäst man vill, bara man har en notis om att man använt källkod (och vilken källkod såklart) som använder sig av apachelincensen. Man behöver inte heller bibehålla apachelicensen på verk som är derivat av apachelicensierad mjukvara.

15. echt

echt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Ja du får sälja men som sagt måste tillhandahålla källan med GPL vilket gör försäljning annat än hard copy och tjänster lite "redundant", som sagt var inte säker på hur Apache såg ut men, tackar för rättningen.

Fast det gör det ju bara svårare att förstå Googles val iom att Android då ges bort och om det kommer ett annat alternativ som påpekat innan kan dyka upp så förlorar de hela OSet om telefontillverkarna tycker det är bättre?

16. Nepsir

Nepsir Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har inte detta redan hänt i Asien med Ophone eller är jag ute och cyklar?

17. roxer2b

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tja, google brukar ju släppa saker som open source så det valet är väl inte hemskt konstigt att de gjorde det i det här fallet med. Att de däremot tjuvhåller på några få appar tycker jag är lite udda, däremot tycker jag de är i sin fulla rätt att göra så. De kunde kanske ha skött det lite snyggare. Opensourcecommunityn är ju allmänt känd för att vara lite primadonnor och ställa till ett saligt liv när något inte är som det borde så lite mer finkänslighet från google hade inte skadat.

Sedan tror jag att betydelsen av den här debatten om moddning både underskattats av google och överskattats av communityn.

Och om det nu verklgen är så illa så *måste* inte OSet forkas av, det borde gå alldeles utmärkt att skriva ersättningar för de bitarna som google tjuvhåller på som open source. Google har ingen makt över android i sig (De gav det ju till OHA).
    Opensourcecommunityn har en lång tradition att bygga egna godtagbara lösningar när någon tar deras leksaker. ;) Den som är först med att hacka ihop dem delarna den här gången får ju dessutom massa fin cred av communityt. :) Lysande tillfälle att göra sig ett namn.

18. Galaxy

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Ja andra stycket slår huvet på spiken.. men i första så är det android och inte googles egna apps som de licenserar ut... sen att android inte är användbart utan dessa apps är en annan sak.

Sen kanske det är olyckligt att jag talar om tonåringar men rebeller kan vi vara alla och de som skriver att de ska över till iphone & win mo och android är slut etc kan jag inte se som erfarna individer.. låter i mitt öra som tonåringar... fel av mig kanske men men..

19. Nepsir

Nepsir Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu har jag inte riktigt koll på detta men har inte google någonstans lagt upp dessa som .apk-filer så att moddarna bara kan slänga in ett litet program som i efterhand laddar ner och installerar dessa filer? Som sagt har ingen koll på detta, bara en liten tanke...

20. roxer2b

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Enligt min erfarenhet så är det inte bara tonåringar, men det verkar vara yngre generationer som håller på med det. Vet inte om det är så pga att äldre generationer ofta inte orkar bry sig (eller helt enkelt fått ett vidare perspektiv på saker och ting och därför inte hetsar upp sig lika mycket).

Shiet, nu lät jag gammal. >.<