Fråga: SD kort inte som min gamla lur

Discussion in 'Galaxy Note 2 LTE' started by Shadowmist, Feb 5, 2013.

1. Shadowmist

Shadowmist Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej!

Skaffade en Note 2 förra veckan och är så här långt mycket nöjd. Hade gått och suktat efter den i månader när jag tänkte att jag inte kommer sluta "youtuba" note 2 videos för ens jag har en själv. :)

Hur som helst bytte jag från en xperia play, och skillnaden är givetvis stor. Dock har det slagit mig att sd-kortet verkar fungera olika och i detta fallet till notens nackdel.

I xplay-luren fanns det internt minne och sen hade jag mitt 32Gb SD kort, och det var enkelt att flytta appar och annat till sd-kortet (vilket var en krav med tanke på hur lite internt minne den hade).

Men i noten verkar det inte se ut på samma sätt. I appmenyn finns inte ens "flytta till SD" som ett alternativ. Det verkar som att allt hamnar på interna minnet och jag måste gå in med root explorer för att flytta grejerna till sd manuellt.

Det absolut mest störiga är det faktum att spotify offline synkar sina filer till det interna minnet och det verkar inte finnas något sätt alls att flytta det till sd kort.

Kvar blir jag med ett fullt internminne och 28Gb ledigt på SD kort. :(

Någon som har några tips?

2. TomasL

TomasL Adult Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad M5 10.1
    Du kan ju styra om vissa saker till minneskortet så som t.ex bilder du tar med kameran.
    Att flytta appar till sd-kortet går inte utan root åtkommst. Då kan man styra om så att det externa minneskortet blir "huvudminnet".

Vad gäller Spotify så har dom tagit bort funktionen att bestämma var offline playlists ska sparas i den senaste versionen. Det finns dock en lite work'a'round.
    Jag följde denna guide:
    1. make sure all old data (songs etc.) has been completely deleted from phone and external SD card

2.and then uninstall the new application

3. download the "old" application: http://www.mediafire.com/download.php?h6cd50z25r5l​k4x

4. install the application (make sure you have "install from unknow sources" enabled on your device)

5a start the application, and then log off in case you get logged on automatically.

5b from the login screen, click on your phones menu button, press "reset spotify" and press ok.

6a still at the login screen, press the menu button again and select "select SD Location"

6b at this point it will suggest "/mnt/sdcard" - this IS NOT your external SD card. This is your phone's internal memory card. You need to change it to "/storage/extSdCard/"

7 once this has been changed, test it - note both the phone's memory status and the external SD card's, and see which decreses after saving a few songs

8 If it is now saving to the external SD card, visit Google Play and upgrade to the new version of Spotify (WITHOUT UNINSTALLING THE OLD VERSION or changing any settings)

Last edited: Feb 5, 2013
  3. Shadowmist

Shadowmist Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Tack för hjälpen.

Ska testa spotify-tricket senare idag efter jobbet.

När det gäller flyttande av appar;

Jag har rootat min lur, och använd t.ex. app2sd och liknande. Grejen är att de applikationerna hänvisar till operativsystemets egna funktion "flytta till SD" vilket jag inte hittar någonstans när jag letar.

4. TomasL

TomasL Adult Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad M5 10.1
    Det du kan göra om du har root är att du kan "byta plats" på minnena.
    Då visas ditt externa minne som internt och det interna visas som externt.
    Här har du en guide på detta:
    http://galaxynote2root.com/galaxy-n...sd-card-with-rooted-galaxy-note-2-app2sd-mod/

Gör du denna fix så ska du inte göra "spotify-tricket".

Last edited: Feb 6, 2013