SD-kort skrivskyddat

Diskussion i 'Frågor och support' startad av Coldsnap, 15 juni 2010.

1. Coldsnap

Coldsnap Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej,
    har problem med att min windows7-burk påstår att SD-kortet i min X10mini är skrivskyddat titt som tätt när jag ansluter med USB. Att bara ejecta den och sätta i den igen verkar lösa problemet "ibland". Är det nån idé att hålla på och krångla med USB för filöverföring överhuvudtaget (har även problem med att en del widgets som läser sina skins från sd-kortet får fnatt när jag ansluter telefonen med USB, eftersom kortet verkar unmountas från telefonen då)? Borde jag strunta i USB helt och börja köra dropbox eller nåt liknande istället?

2. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    218

MINA ENHETER

På ditt SD-kort har du med största sannolikhet filsystemet FAT32. FAT32 är inte något cluster-filsystem (cluster-filsystem är ganska sällsynta, exempel är gfs och ocfs2).

För att två olika datorer samtidigt skall kunna härja runt på samma disk utan att det blir soppa av alltihop krävs ett cluster-filsystem med låsmekanismer som förhindrar att de samtidigt ändrar på samma saker.

Jag vet inte riktigt hur gränssnittet ser ut i X10 mini, men i vanliga Android får man dra ned status-bar och välja mount för att värd-datorn skall kunna använda USB-minnet. Då kan inte telefonen använda SD-kortet samtidigt. Sedan får man dra ned sin statusbar igen efter att ha gjort en säker urkoppling på datorn för att få telefonen att använda SD-kortet igen.

m v h Henrik

3. Coldsnap

Coldsnap Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tack för den, då förstår jag iaf varför kortet måste unmountas från telefonen :)
    Har fortfarande problem med att datorn klagar över skrivskyddat SD-kort ibland, men efter lite testande har jag kommit fram till att det oftast räcker att bara testa att kopiera filen igen, det brukar ta 2-3 försök innan det funkar. Helskumt.

4. Sir_Jeppe

Sir_Jeppe Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

hjälp en ensamn okunnig kille..

Jag har en HTC magic med massa moddade grejjer i (har en duktig linux kompis) när är det så att när jag stoppar i usbn i datorn sen i telefonen kommer det ju upp att jag ska mounta.. när jag har tryckt där så händer utan ett nytt medelande kmr upp "inaktivera USB-lagring, innan du inaktiverar USB-lagring måste du kontollera att du har demonterat USB-värden. Välj inaktivera om du vill inaktivera usb-lagring" har tryckt på båda men kmr inte in till datorn så jag kan överföra filer.. snälla hjälp mig :)

5. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    218

MINA ENHETER

Om jag förstår dig rätt så är det efter att du valt "mounta" men innan du väljer "inaktivera..." som du kan föra över filer i datorn. Du skall alltså inte välja "inaktivera..." innan du är klar med din filöverföring och innan du väljer "inaktivera..." skall du dessutom göra en säker bortkoppling (eller umount i Linux) på värddatorn.

m v h Henrik

6. Sir_Jeppe

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

tjo

Jag löste det.. fick gå in pilla massa med usb-inställningar i mobilen.. men tack endå

7. Sir_Jeppe

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kanske detta inlägg är på fel ställe halvt som halvt.. jag behöver appen som höjjer volymen på mobilen.. en htc magic.. hur gör jag för att ta reda på vad för rom o andra moddar jag har på telefonen.. så jag vet vilken version av audio/volymehack eller vad det heter jag ska ha.. Mvh Och tack på förhand