SE Arc och framtiden!

Diskussion i 'Xperia arc - Allmänt' startad av nox, 26 mar 2011.

  1. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Då pyrerna sitter och slänger Nestleartiklar i granntråden var det då äntligen dags att skapa sig något eget ;). Här slipper vi förhoppningsvis internetstöddiga pojkar med attitydsproblem.

    Dåså, till topic:

    Tanken med tråden är att spekulera lite kring framtiden. Ni som kommer lägga vantarna på en Arc nästa vecka, hur ofta byter ni telefon?

    Jag som själv avser slå rekord vad gäller förhållande med mitt kommande inköp börjar tänka lite framåt. Man kan inte säga att en telefon är framtidssäker eller inte, alla telefoner är framtidssäkra, frågan är bara hur länge de är "säkra" samt hur det personliga användandet förändras med tiden.

    I denna tråd är det helt och hållet tillåtet att använda ord såsom "Optimus 2X", "Galaxy S2" och "HTC Pyramid", här kastas inte bajs så fort ni vill jämföra med en annan telefon.

    Jag själv börjar snegla mot SGS2 nu när det ryktas om att släppet kommer ske tidigare än tänkt.

    Varför sneglar jag mot denna modell? Jo, främst för att man lyckats trycka in i stort sett allting i denna manick, samtidigt som formatet till och med är mindre än SE Arc.

    Tycka vad man vill om Samsungs mjukvara, deras Touchwiz och tidigare buggar, det är en helt annan aspekt. Men jag som nu kanske inte kommer byta telefon förns om 2-3 år kanske bör kika på en modell som kör dubbelkärnigt, har NFC inbyggt och så vidare. Hade jag bytt som förr, var 6-12:e månad så hade det varit en annan sak. Dessa dagar är förbi och nu gäller det att vara riktigt säker vid valet av mobil.

    Dock är det fortfarande Arc som står och svajar högst upp på toppen. Vill bara vara säker på att jag inte kommer sitta och gnälla över något som inte fungerar om 1,5 år pga hårdvarubrist.

    Hur tänker ni andra som köper Arc, vad har ni för användningsområden, kommer dessa att förändras med tiden, när köper ni er nästa mobil?

    Start the talk <3!
     
  2. Blomkungen

    Blomkungen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    2 684
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    nja ingen av alternativen kommer klara allt om ett och ett halvt år så frågan är om funktionerna som finns nu duger för dig
     
  3. Fishk

    Fishk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 496
    Mottagna gillanden:
    110
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Säger som Blomkungen.

    Det är nu utvecklingen är 110 % :)
    Telefonen kommer självklart funka om 2-3 år men ingen teknologi är framtidssäker, tyvärr. :(
     
  4. Cim-Inc

    Cim-Inc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    we gonna keep on trolling, keep keep trolling!
     
  5. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Nej, nu har det gått för långt, nu börjar det koka över helt för mig. Det går inte sansat att diskutera SE Arc med andra modeller i den stora diskussionstråden, därför skapades denna.

    Att då småbarn, bortglömda i sina små skrymslen med Jolt-colaburkar, skrikandes efter bekräftelse i ren depression, tycker det är extremt kul att jävlas med folk med hjälp av tangentbordet? Hur f------n orkar ni? Detta är ett mysterium för mig. Men samtidigt, understimulerade människor som är arbetslösa, vad skulle man själv gjort i den sitsen, förmodligen detsamma. Kan man sätta någon 18-års-spärr på tråden så man slipper dessa problembarn?

    Någon moderator som kanske vill hjälpa till?
     
  6. Fishk

    Fishk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 496
    Mottagna gillanden:
    110
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Hoppas inte jag bidragit till din ilska!

    Med lite fundering så är det självklart att Galaxy 2 är "mer" framtidssäker då den har bättre hårdvara och kommer kunna klara nya grejor enklare.
    Men som jag sa innan, ingen teknologi är 100 % framtidssäker :)

    Mvh Tim
     
  7. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Absolut inte Tim, du har bidragit med bra tankar både här och i andra trådar. Finns dock människor som endast skapar konton för att förstöra och det har vi tyvärr redan fått erfara i denna tråd.

    OT:

    Självfallet finns det ingen teknik som är framtidssäker till 100%, dock skulle jag vilja omformulera det till att vissa telefoner är framtidssäkra en viss lång tid.

    Ta till exempel NFC. Detta är en teknik som i dagsläget är onödig. Kanske även om 1-2 år. Därefter börjar det dock kanske dyka upp ställen som stödjer denna teknik vid betalning etc. Med en SGS2 kan jag nyttja denna teknik, inte med O2X eller Arc.

    Detta är dock ingen deal-breaker utan bara ett regelrätt exempel. Får väl se lite hur SGS2:s kamera står sig gentemot Arc. Är ju trots allt något som är viktigare än tekniker som NFC.
     
  8. Cim-Inc

    Cim-Inc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Hur var det du sa nu igen....Bättre att ha viktigpettersyndrom än barnrumpesyndrom....

    Ta en anger management klass, en kopp te med tillbehör i form av t.ex. en skorpa och kom tillbaka när du kan kontrollera ditt lilla e-humör.
     
  9. D2N2

    D2N2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    731
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Fint att du skapat en ny tråd.

    Jag byter mobil ca va 6 månad. Via jobb och privat. Det har ingenting med att jag inte kan använda mobilerna längre utan att det är ett intresse jag har. Om du tror att det finns en framtidssäker mobil så kan jag enkelt säga så här. Det finns inte och har aldrig funnits. Först när vi kommer i ett läge då vi kan uppgradera hw genom att byta processor, minne osv kan man vis påstå att det finns.
    För att vi ska kunna hjälpa dig så bör du beskriva vad du gör med telefonen och vad du möjligen kommer göra det närmaste året.

    NFC kommer du inte har någon direkt användning för de närmaste året och tror säkert det tar längre tid innan det slår igenom i större skala. Speciallt om du mestadels befinner dig i sverige.

    Nästa år får vi förmodligen se Quad cores så då är inte x2 så heta längre. Sedan kommer 3D om det intresserar dig. Kan du nämna vad du ämnar att göra med mobilen?

    Jag köper arcen för att testa HDMI som ingen annan av mina mobiler har. Är inte intresserad av först generationen duel core utan jag väntar till de är optimerade. Sedan spelar jag inte heller så behöver inte den där sista minimala kraften så ofta.

    Sedan ser arcen snygg ut och kommer föhoppningsvis ut mycket tidigare. Uppdaterar förmodligen till en tangenbords mobil med duel core omkring årskiftet. Sedan kommer ju nokia med en ny linuxmobil i år som kan vara intressant. Motorola har ju sin atrix som också verkar ha bra power oxå med ett stort batteri

    Sedan har vi det här med 3D. JAg tycker man får ont i ögonen av att titta på det. Är kanske bara en personlig åsikt. Men jag komemr inte köpa en 3D mobil på flera år. Personligen hoppas jag att de försvinner.

    Jag gillar oxå SE arcens nya sätt att visa mail. Kommer kanske till andra mobiler också snart. Men det verkar riktigt nice om man får mycket mail.

    Men SE har säkert redan kommit en bit på nästa line up och jag är säker på att de har duel core i pipen.

    Så behöver du ingen mobil nu så kan du ju vänta lite till och köpa den nästa år...kommer ständigt nya heta saker :D
     
    Last edited: 26 mar 2011
  10. agent00soul

    agent00soul Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Alla typer av produkter följer en utvecklingskurva som först börjar långsamt, sen går allt brantare uppåt för att efter en tids snabb utveckling plana ut.
    När det gäller Android-telefoner befinner vi oss någonstans på mitten av den branta delen av kurvan. Det dröjer antagligen minst ett par år innan utvecklingen börjar plana ut. DÅ kan vi börja fundera på att skaffa en telefon som ska hålla i 2-3 år.
    Att i nuläget vänta ett par månader extra betyder bara att telefonen blir omodern ett par månader senare. Den som redan har en telefon kan naturligtvis vänta men räkna inte med att det ger några strategiska fördelar.
     
  11. Diabian95

    Diabian95 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Håller med dig 110% ;) Det är folk som inte får sin röst hörd hemma som försöker ta makten här...

    Jag har en Samsung G800 idag. Jag brukar byta varje ca2-3år. Väldigt peppad på arcen :) Jag (som du) har svajat mellan arc & SGS2, MHL & NFC kommer jag inte kunna använda försän om minst1år efter köpet. Jag tycker illa om AMOLED skärmar p.g.a övernaturliga färger o lägre upplösning (men hörde att det problemet kommer lösas med SGS2) iallafall...i teknologivärlden är det bäst att ta det bästa som finns, menar att man inte ska vänta på bästa. Om jag väntar 2månader på Galaxy S2 kanske jag ser att det kommer en bättre om 4-6månader, så väntar man ännu mer.

    Jag tror att Dual-core endast finns för att "klara av" FULL HD inspelningen, visst blir mobilen lite snabbare men ingen stor skillnad. Android utnyttjar heller inte dual-core processorn för fullt.

    Kör på arc tkr jag! den lär leva i 1,5-2år :P
     
  12. alexb

    alexb Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    240
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jag var också inne på "velspåret" ett tag. Min HTC magic blev fort omodern och jag kunde inte testa de här "fräcka" spelen som kom för nått år sen, angry birds etc. Då började jag försöka tänka framtidssäkrat och uteslöt arcen, trots att jag tyckte den var otroligt snygg och verkade ha en bra kamera. Efter ett tag började jag dock inse att det dual core gav, mest handlade om spel. NFC verkar jag inte kunna använda på ett tag och när det väl börjar finnas kommer jag nog vara för skeptisk (börjar komma in i åldern där det är bättre som det är :S). Alltså ha det slutat med att jag nu har en arc på väg och jag tror inte jag blir besviken. För mig är det helt enkelt viktigare med snygghet och kamera än spel och NFC, just nu.
     
  13. chuck norris

    chuck norris Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2010
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    nox jag blir lite nyfiken på varför du bestämt vill behålla din telefon så länge, jag menar själv behåller jag min telefon så länge jag är nöjd.

    Men om du med framtidssäker menar att du vill att din telefon ska klara prestandamässigt höjda ribbor så ska du ju ta en telefon med så mycket prestanda som möjligt, vilket förmodligen blir en kompromiss av vad man verkligen vill ha/specs.

    För vilken telefon som helst klarar väll släppta "ickeprestanda appar" väldigt länge. En telefon köpt idag duger nog gott för mig om tre år till eftersom jag brukar den för just vad det är en telefon/surfmaskin :)

    Sedan är ju habegäret där som vanligt men det är ju en annan form av problem ^^
     
    Last edited: 27 mar 2011
  14. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Bättre att basera ditt köp på vad du behöver idag och inte vad du tror kommer beöva om 2 år. Ditt behov kan mycket väl förändras och det kan även hända att en teknologi som NFC som idag ser ut som framtiden kanske visar sig bara blev en tummetått.
     
    Last edited: 27 mar 2011
  15. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Det kommer ALDRIG att krävas att man MÅSTE ha en smartphone för att kunna betala
    med RFID/NFC.

    Idag använder vi kort. Vi använder stripen eller chipdelen beroende på hur moderna
    maskiner vi pratar med.

    NFC kommer erbjuda dig att betala från ett urvalt konto och så vidare.
    Du kommer se fler och fler dyka upp som alternativ i mobilen för att kunna betala.
    Framförallt kan jag tänka mig att NFC blir intressant på ställen där det saknas kassa-
    personal för att ta emot pengar - t.ex Stockholms Lokaltrafik.

    I övrigt ser jag inte NFC som en speciellt viktig detalj. För min del går jag ifrån en telefon
    med NFC till en utan.

    Ser ingen poäng med att använda detta i dagsläget och titta på chipbetalningarna?
    Det är de senaste 3 åren fler och fler har börjat erbjuda och det går sakta framåt.
    Drygt hälften tar chip.

    I övrigt som telefon så har de olika olika förutsättningar.

    Jag ser inte prestandaskillnaden som enorm mellan lurarna du pratar om.
    Däremot vad som visas i slutet av året kommer kunna vara en del snabbare än detta nu.
    Men bara för att de är det kommer inte kravet på att allt du gör med telefonen kräver
    denna prestanda.

    Titta hur mycket folk som fortfarande sitter å kör på HTC Hero. Den är ffs på drygt 400Mhz ;)

    // A
     
  16. Soccom83

    Soccom83 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2011
    Inlägg:
    241
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    jag har ett råd till dig Nox. Ta dig ner i nästa vecka när Arc kommer, och känn på den. Prova dig fram i menyerna osv. Tänk även på ex att man kan skapa mappar och sortera ikoner som man själv vill i menyerna i Arc.
    Om du fortfarande tvekar på att det är rätt lur för dig, gå hem och vänta på s2 eller ännu längre fram till höst. Tror att "felet" som många gör är att stirra sig blinda på tekniska specar, istället för att faktiskt prova och känna på produkten. Känslan är viktig, iaf för mig. Tänk på att det trots allt är en telefon, inte en bärbar dator (inte full ersättare än iaf). Vi har en bit kvar tills dess. Om den känns rätt och du gillar den, då tror jag inte du kommer vara missnöjd! så har det varit för mig och x10, jag har inte brytt mig om att 2.2 inte skulle komma, jag har kunnat använda den bra till det jag skulle ändå :). Vi lever inte i framtiden utan nu :).
    Önskar dig lycka till och tror inte du skulle ångra ett köp av Arc!

    /mvh
     
    Cim-Inc och D2N2 gillar detta.
  17. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Först och främst:

    Tack för alla era åsikter!! Att lägga ner tid på en förlorad själ som står i valet och kvalet inför ett av vår tids mest irrelevanta problem uppskattar jag, tack för att ni tog er tid.

    För att snabbt försöka svara lite över hur jag tycker och tänker var god läs nedan :).

    Jag har bytt mobil många gånger, jag byter när jag är missnöjd med min nuvarande eller då ha-begäret bara blir så pass stort att jag måste byta, missnöjd eller inte. Nu har jag dock återigen sökt mig till skolbänken och med andra ord alltså blivit student. I denna situation råder inte de ekonomiska förutsättningarna för att kunna slänga tusenlappar runt omkring sig, vilket kanske var fullt genomförbart förr. Nu måste jag alltså välja en mobil som jag ska parasitera på i åtminstone ett par år.

    Jag har alltid varit kritisk till alla typer av marknadsföring och jag har alltid varit vaken på vad som är relevant eller motsatsen när man försöker sälja en produkt. Förr var det musikmöjligheter och kamera som majoriteten tittade på, nu är det blint race mot RAM, ROM, CPU, GPU och alla andra bokstavskombinationer, vilket kanske också är anledningen till att man får ADHD.

    Här lämnar NFC-tekniken ett bra exempel. Man marknadsför sin produkt med något som just nu, mer eller mindre, är oanvändbart. Även om det kommer vara utbrett på den nationella marknaden säg inom 5 år kommer det precis som ovan nämnt aldrig vara det enda alternativet till betalning eller vad mer tekniken nu kommer nyttjas till. Jag kommer nog även i framtiden föredra att slänga in VISA-kortet i baren när förfriskningar skall inhandlas än att ge den sliskiga bartendern min vackra mobil.

    Sen är det som sagt väldigt lätt att stirra sig blind på tekniska specifikationer. Det är just det jag själv gjort den senaste månaden. Det som talar för framtida modeller, i alla fall de som förväntas lanseras innan sommaren, har en del fördelar på pappret vad gäller hårdvara. NFC är inte väsentligt och om SAMOLED+ är underbart eller inte vad gäller SGS2 låter jag vara osagt. Dock är det dubbelkärnigt, mer RAM, större batterikapacitet etc som är det väsentliga.

    Men då är ju frågan om allt det här behövs!? Det har bidragits till en hel del bra åsikter här ovan, en av de bättre var just följande; att valet av en ren prestandamobil ofta bidrar till kompromisser av annat man vill ha, kamera, design, und so weiter. Vad vill jag själv ha? Vill jag boosta prestandan en halvt märkbar knuff framåt eller vill jag kunna ta hyfsade bilder när jag är på språng?

    Många kommer ofta med argumenten:

    1. Vill du spela - Köp O2X eller annat kommande prestandamonster.
    2. Vill du fota - Köp SE Arc.

    Jag förstår vad folk menar med detta påstående men tänker man efter en sekund är detta dock lite som att lura sanningen. Med O2X kommer jag förmodligen kunna spela allt som släpps via Market men valet av Arc innebär ju inte att jag inte alls kommer kunna spela. Vid årets slut har jag som eventuell blivande Arc-ägare förmodligen tillgång till 97-98% (om inte ännu mer) av spelutbudet på Market och det är ingen dålig hög med spel det. Gillar man att spela, vilket såklart är en trevlig funktion, tror jag, fel - vet jag att man kommer hitta så pass många bra spel att inte ens ett 32GB-kort skulle kunna täcka upp behovet.

    Så vad mer skulle denna processorkraft kanske behövas till? Surf, Maps, flash-streamande? Kanske - kanske inte, oavsett vad så kommer skillnaden knappast vara av "wow-karaktär".

    Jag har också varit en av de som redan för flera år sen ansett mobilkameror vara överflödiga. Att slänga ner en kompaktkamera i jackan, kanske till och med jeansen, är ofta ett alternativ men hur ofta gör jag det? Här är det inte en fråga om ordet "kan" utan snarare om man gör det. Bara för att jag kan slänga ner en kompaktkamera i fickan ser inte mitt normala beteende ut så. Därför är det idag av stort intresse att bära med sig en mobilkamera som faktiskt kan leverera en bild som av de flesta skulle kallas för "hyfsad".

    Nu har jag nått slutet av min enorma monolog. Jag har väntat länge på att få köpa en ny mobil och jag har gång på gång trott att jag gjort mitt val. Det hade jag inte då men det har jag nu. Det blir en SE Arc, nu är det bestämt :D.

    Tack alla ni som objektivt (eller åtminstone försökte vara objektiva ;)) kommit med era tankar och åsikter kring detta märkliga problem. Det har varit bra med åsikter och anledningar som fört en in i nya tankebanor och synsätt, som nu i slutändan även lett till ett slutgiltigt besked.

    Tack återigen, och så tar jag nu och lägger detta meningslösa I-landsproblem åt sidan. Mobilen skall beställas och därefter återgår jag till mer vettiga saker här i livet. Att börja tentaplugga i god tid, ta vara på sina nära och kära, vara glad över sin hälsa och att vi bor i världens tryggaste land är bara ett fåtal av de underbara saker vi ofta tar för givet.

    Dock ligger mobiler och mobilanvändandet inte långt efter på denna utomordentligt viktiga lista ;).

    Tack och god natt!
     
    Soccom83, holck och Blomkungen gillar detta.
  18. Blomkungen

    Blomkungen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    2 684
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Gratulerar till ett val som nog kommer göra dig nöjd
    Bara hoppas dom anländer till butikerna någon dag tidigare och hoppas man kan få med sig en tidigt nu då :)
     
  19. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Ja.

    Grattis till ett bra val.
    Själv kunde jag inte släppa spelkontrollerna :D
    Så, jag tog en Play. :)
     
  20. Cim-Inc

    Cim-Inc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    grattis, då kan vi sluta med häcklandet nu ;) welcome to the arc side of life! :cool:


    Vill ha en play också, enbart för att kunna köra nes, snes och n64 emulerade spel med hårdvaruknapparna :P

    synda att man inte kan ösa ut extra pengar på att ha två personliga mobiler^^
     
    alexb gillar detta.