Se film via Itunes - frågor

Diskussion i 'Applikationer' startad av N6290, 19 dec 2023.

1. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 011

MINA ENHETER

Det finns några filmer jag vill kolla på, som bara finns på Itunes, ingen annan svensk (laglig) streamingsajt. Jag har noll koll på Apple och deras tjänster, drar mig lite för att använda dem, men kanske ändå borde skapa ett konto för att kunna se dessa filmer, tänker jag. Kan hellre betala för att se en film i bra kvalitet och utan buffring-krångel eller annat krångel, än att ladda ner olagligt.

Går det att skapa ett konto enbart för Itunes, eller måste man skaffa ett komplett apple-konto? Kommer jag störas av apples epostutskick, uppdatering av tjänstevillkor osv som jag inte önskar, så att jag hellre bör regga apple-kontot till en junk-mail istället för min primära mejl? Vissa företag är notoriskt jobbiga med såna oönskade utskick som inte går att stänga av, därför frågan.

Efter att jag hyrt filmen, hur kan jag spela upp den? Jag förutsätter att Chromecast är uteslutet. Jag äger endast en Chromebook, dvs ingen vanlig windows-dator (och inte heller någon mac eller annan dator). Kan jag spela upp filmen i webbläsaren på min chromebook? Eller går den att kolla på i någon android-app (som förhoppningsvis kommer funka på chromebook)? I så fall skulle jag kunna använda datorn och hdmi-kabel för att se filmen på min tv.

Min Chromebook löser alla typer av streaming jag försökt mig på hittills utan problem, men nu är ju apple apple tyvärr, så gäller att dubbelkolla så en hyrd film verkligen kan spelas upp där. Vet inte vilka walled garden-principer som skulle kunna ställa till problem, eller om avsaknad av Flash eller Java kan innebära problem (hehe).

Jag antar att vanliga betalmedel såsom kreditkort kommer funka utan problem.
    Annat som är bra att känna till? ;.-)

2. Klurre

Klurre Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    854

MINA ENHETER

Du kan köpa film på,hos Google. Har du kollat där. Tror nog att du måste ha ett Apple id på iTunes.

3. msandstedt

msandstedt Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 8
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv, Nest Hub
    Kan du köra Android-appar på din Chromebook? I så fall hämtar du Apple-Tv appen på den, alternativt om du har en smart-Tv med Android eller har en Chromecast men Google Tv, hämta bara Apple-Tv appen så kan du titta via den. Apple-id kommer du tyvärr inte ifrån.

4. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 082
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag har inte fått såna från Apple, dessa brukar dyka upp som meddelande i telefonen/enheten när de ändras

5. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 011

MINA ENHETER

En av filmerna jag önskar se:
    Fallet Ipcress
    Fallet Ipcress – Apple TV (SE)
    Den ska gå att hyra för 39 kr. Jag hade för mig att det stod "Itunes", det var därför jag döpte tråden som jag gjorde, men står tydligen "Apple TV" ser jag nu.

Är Itunes och Apple TV samma sak, vad gäller möjlighet att streama/plattformar/betalmetoder osv?
    Jag vill inte skapa en prenumeration, utan jag vill göra en engångsbetalning för filmen jag önskar se, typ den ovan för 39 kr. Jag antar att det går att lita på den uppgiften, att man kan hyra en enstaka film.

De filmer jag tänkt se - bl.a. den ovan - finns inte hos Google eller någon annan svensk aktör, förutom Apple. Annars hade jag hyrt på någon av de tjänster där jag redan har konto.

Rent generellt går Android-appar att installera på nyare Chromebooks (däribland min), så länge appen inte har någon särskild inbyggd begränsning.
    Men: Ditt inlägg får mig att minnas att jag faktiskt ställt denna fråga tidigare här på forumet, oklart var och när. Minnet dök upp från ingenstans nu, men jag kommer ihåg att slutsatsen blev att Apple TV inte finns som Android-app för vanliga telefoner. En sökning alldeles nyss i Google Play tycks bekräfta just detta. Jag hittar Apple TV i Google Play Store, men det står att den inte går att installera på någon av mina enheter. Alltså är den begränsad och funkar bara på Android TV, eller vad de nu valt för enheter (vilket jag inte har).

Men om jag tolkar sökresultaten korrekt så ska det gå att streama Apple TV från vilken vanlig webbläsare som helst. Bland annat går det att streama Apple TV från en Android-telefons webbläsare, stod det nånstans. Då borde ju en riktig webbläsare, som Chrome på en Chromebook, funka utmärkt också.
    Anledningen till frågan om det går att streama i en webbläsare är att jag vill minnas att Apples videotjänst krävde ett nedladdat installerat program så sent som 2018, typ att en Windows-dator behövde installera ett visst program (Itunes?). Min Chromebook funkade inte då för det ändamålet, 2018, är jag 99 % säker på, när jag och en vän skulle testa. Men då tycks de ha infört att man kan kolla från vilken webbläsare som helst numera? Någon med Apple TV som kan bekräfta?

Utmärkt!
    Ska väl skapa ett konto nu inför ledigheten.