Det finns några filmer jag vill kolla på, som bara finns på Itunes, ingen annan svensk (laglig) streamingsajt. Jag har noll koll på Apple och deras tjänster, drar mig lite för att använda dem, men kanske ändå borde skapa ett konto för att kunna se dessa filmer, tänker jag. Kan hellre betala för att se en film i bra kvalitet och utan buffring-krångel eller annat krångel, än att ladda ner olagligt.
Går det att skapa ett konto enbart för Itunes, eller måste man skaffa ett
komplett apple-konto? Kommer jag störas av apples epostutskick, uppdatering av tjänstevillkor osv som jag inte önskar, så att jag hellre bör regga apple-kontot till en junk-mail istället för min primära mejl? Vissa företag är notoriskt jobbiga med såna oönskade utskick som inte går att stänga av, därför frågan.
Efter att jag hyrt filmen, hur kan jag spela upp den? Jag förutsätter att Chromecast är uteslutet. Jag äger endast en Chromebook, dvs ingen vanlig windows-dator (och inte heller någon mac eller annan dator). Kan jag spela upp filmen i webbläsaren på min chromebook? Eller går den att kolla på i någon android-app (som förhoppningsvis kommer funka på chromebook)? I så fall skulle jag kunna använda datorn och hdmi-kabel för att se filmen på min tv.
Min Chromebook löser alla typer av streaming jag försökt mig på hittills utan problem, men nu är ju apple apple tyvärr, så gäller att dubbelkolla så en hyrd film verkligen kan spelas upp där. Vet inte vilka walled garden-principer som skulle kunna ställa till problem, eller om avsaknad av Flash eller Java kan innebära problem (hehe).
Jag antar att vanliga betalmedel såsom kreditkort kommer funka utan problem.
Annat som är bra att känna till? ;.-)
Click to expand...