"Seg" hem-knapp

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av BasarN, 9 dec 2010.

1. BasarN

BasarN Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har råkat spilla något på min hem-knapp. Är inte säker på vad det är men förmodar att det är saft.
    Nu är knappen seg och och klickar obehagligt:cry:, hur ska jag göra?

Har bara haft mobilen i ca 5 månader, och har inte rootat. Och om jag öppnar mobilen så försvinner väl garantin, så måste jag skicka in den? och hur mycket skulle det kosta?

Alla för slag är till hjälp.
    Tack på förhand :)
    // Erik

2. mortalis

mortalis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

A) Garantin försvinner när du öppnar den
    B) Detta täcks inte på garantin så när du skickar in den kommer du få betala en reparationskostnad, men först en felsökningskostnad, det kan alltså bli en dyr historia i slutändan.
    C) Jag har haft liknande på äldre mobiler, fast med cola, att använda knappen ofta KAN ibland "lösa upp" den klisterliknande känslan som kan bildas precis vid knappen.
    D) ÄR du tekniskt "kunnig" och vågar dig på att öppna, vissa kanske har "fel verktyg" och är klumpiga/darrhänt, så tycker jag nog att du ska göra det och rengöra med kemiskt ren bensin eller liknande och tops...men då går väl garantin då som sagt...

Jag hade öppnat skiten för fan vet va de kostar o lämna in den

3. Pallee

Pallee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

jag vet inte om bensin är det bästa valet... jag hade nog kört med isopropanol. Har för mig att både kemiskt ren bensin och isopropanol finns att köpa på apoteket.

4. BasarN

BasarN Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Okej tack för hjälpen, är bra på att pilla så då blir det nog och öppna den. Då får jag ändå ett skäl till att roota den :D

hmm funkar det typ inte bara med ett fuktigt papper? hehe.. eller ska man använda "bensin" liknande medel för att inte skada mobilen? :)

5. Pallee

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Som sagt, bensin skulle jag inte rekommendera - prova att lösa upp socker i olja så kommer du se vad jag menar. Det är ganska enkel kemi - lika löser lika. Sakaros (strösocker) är en ganska stor polär molekyl medan olja (och bensin) är opolöra.

Isopropanol (isopropyl alkohol) är en polär molekyl som med mycket större sannolikhet kommer lösa upp sockert, plus att till skillnad från bensin så används det till att tvätta olika typer av känslig elektronik som till exempel IC-kretsar, processorer eller glas till TFT-skärmar. Anledningen till att man använder isopropanol är att det inte lämnar några rester eller hinna kvar där man tvättar och att det dunstar snabbt.

En fuktad trasa skulle kanske fungera... men sist jag kollade så leder kranvatten ström (läs: ger fuktskador på elektronik) Självklart borde du kunna använda dig av avjonat vatten ("batterivatten"), eller ännu bättre vatten av laboratoriekvalitet ("miliporevatten"), eftersom att detta inte leder ström då alla joner är borttagna.

Nu har jag sagt vad jag, som sedan ett par år tillbaka pluggar tull kemist, skulle göra (Jag skulle också hitta ett ESD-armband för att förhindra skador på elektroniken. Dom kostar inte mycket på kjell&Co)

Länkar till Kjell&Co:
    Isopropanol
    ESD-armband

Lycka till!
    (Disclaimer: Jag säger bara vad jag skulle gjort - om du sabbar din ögonsten så är det inte mitt fel);)

Edit: Förresten, Jag rekommenderar bomull eller tops - inte papper.

Last edited: 9 dec 2010
  6. BasarN

BasarN Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack pallee, du verkar kunna din sak. Ett ESD band har jag redan men tack för länken till isopropanol.

Har inte dock inte lust att sabba min ögonsten, så jag fegar lite på att göra det själv.
    Så är det någon som vet hur mycket det skulle kosta att skicka in den på servis, eller hur man skulle kunna ta reda på den? :)

7. Pallee

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

om jag skulle gissa:
    frakt ~50:-
    undersökning "kolla-om-det-r-något-fel-påprylen-trots-din-felbeskrivning" ~250:-
    reparation beroende på vad dom tycker är trasigt 200-1000:-
    kostnad för arbetstid ~300-600:-

Totalt 800-2000:-

Jag gissar utifrån vad andra personer har fått betala för att reparera sina käraste.... det bästa är nog att ringa och be om en prisuppgift.

Last edited: 12 dec 2010
  8. mortalis

mortalis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Kemisk ren bensin går alldeles utmärkt, använt det tonvis med gånger när jag gjort rent delar i datorer, men egentligen allting som avdunstar av sig själv fungerar ju och inte har med sig massa parfymerier o skit.
    T.ex. kemiskt ren bensin eller kemisk aceton, vanlig aceton har jag läst att man inte ska använda för att de har nån tillsats i sig...men men, köp nån av de två så e du safe

9. BasarN

BasarN Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Verkar bli en dyr historia, ska nog vänta ett tag och se om jag kan leva med segheten. Annars får det bli att öppna den :)

Okej det ska jag tänka på, tar nog det som är lättast och billigast att få tag på :)