Seg lur, vad kan jag göra?

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av behedwin, 9 aug 2011.

1. behedwin

behedwin Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Hej
    Min galaxy har blivit så trög och seg.

Jag kör en grundinställning på tfn då och då... Senast var vid midsommar och då är tfn rapp och funkar bra men det tar inte långt tid innan den blir väldigt seg.

Starta appar kan ta flera minuter och det hackar när jag skriver.
    Batteritiden har blivit sämre och ett fullt batteri dör innan jag slutar jobbet.

Finns det något jag kan göra för att förbättra min tfn?

Den är inte rootad...
    Kanske man kan göra en grundligare formatering?

Tacksam för hjälp!

Sent from Santa's batphone

2. behedwin

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Kan oxå lägga till att jag har android 2.2
    Kan det vara en orsak och jag bör förnya mig?

3. conny85

conny85 Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    Hej. Tråkigt att du upplever problem.. När du säger grundinställning, menar du fabriksåterställning då?

Det jag skulle göra om jag var i dina kläder är att i första hand uppgradera till nyare rom version.. Dok beror det på lite vad du har för önskemål.. Det finns en hel del att välja mellan. Allt från simpel stock rom till en avancerad rom med mycket valmöjligheter.

Ställ dig dessa frågor innan.

1. Vad vill jag få ut av din tel mer än att den ska vara snabb. Vill du ha en rootad tel så att du kan redigera systemfiler osv möjligheten att få full kontroll över din tel.

2. Vill du ha helt stock eller custom rom.. Väljer du Stock så ser du till att välja en med svensk produktkod som är NEE eller XEE ifall du vill kunna uppdatera i kies (usch för kies, men en del vill dessvärre köra med detta skräp program). Dok är Custom att föredra då dessa är mer tweakade och mer utvecklad gällande allt som rör tel , flytet i menyerna, möjligheten att ha full översikt över sin tel. Du får så mycket mer fördelar med en custom rom

3. Hur mogen är jag för detta kunskapsmässigt (inte menat på ett negativt sätt) absolut finns det duktigt folk här som kan guide dig och bidra med alla filer och information du behöver , men det är alltid en risk man tar att flasha. Allt sker som sagt på egen risk..

Fundera på dessa frågor ett tag så får vi se vad du kommer fram till.

Last edited: 9 aug 2011
  4. Husknuten

Husknuten Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Gör en factory reset, sedan uppdaterar du till senaste officiella programvaran via kies, sedan gör du en factory reset ännu en gång.

Om du fortfarande är missnöjd så rekommenderar jag att du byter till Speedmod kernel och konverterar filsystemet till ext4.

5. hackeron

hackeron Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Gör som jag.. FLasha stock JVR, med semaphore 1.5 kernel. och sen installerar du ingen custom rom.. Utan kör den ODEX, och bara installerar lite mods som tex extended power menu.. och shut down animation. om du gillar det givetvis..

Min batteritid är super och telefonen snabb och smooth. Inga buggar någonstans och allt funkar.

Jag kör inte ens EXT4 nu.. RFS funkar bra.

Nackdelen med Odex är dock att du inte kan installera teman..

6. Alucard-

Alucard- Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

@hackeron du är medveten om att op inte vet något alls om ritning osv? Han frågade ju om hjälp. Du bara rablar upp mängder med ord som han inte har en aning om. Inte jag jag heller för den delen och jag har rotat min telefon sen i december.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Samurai237 gillar detta.
  7. hackeron

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Ja det slog mig när jag skrivit klart. Sorry för det.. Men vill han ha den snabbare så får man ju sätta sig in lite Det skulle ju ta ett tag att skriva en lång guide för alla dessa steg, men det har gjorts flera gånger tidigare Så bara söka efter någon på xda tex.

Om användaren inte är intresserad av flashning, så kanske det är värt att ta backup på allting som är viktigt och sen köra en factory reset. Det går smidigt att göra genom att bara knappa in denna koden i telefonen: *2767*3855# (då kommer den automatiskt återställas och all data tas bort)

Om han ändå vill testa min metod så behövs följande:

Odin (för att flasha rom och kernel) + en pit file(512)

Romen JVR (eller valfri), laddas ner från samfirmware.com eller xda.
    Kernel semaphore av stratosk, finns att ladda på xda.

8. behedwin

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Tack för många svar.
    Men min lur är inte rootad. Jag vet inte hur man gör och så är jag orolig för att paja hela luren.

Ska läsa allt ovan ordentligt när jag kommer hem.

Och jag har gjort en fabriksåterställning flera gånger som jag skrev, det jag kalla för grund inställningar?...

Eller finns det flera sätt?

Last edited: 9 aug 2011
  9. joppe_k

joppe_k Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Om det är så att du kör på en 2.2 firmware så förklarar det varför du upplever luren som seg. Samsung hade seriösa problem med sitt filsystem RFS vilket gjorde telefonen otroligt långsam och seg. Därav den stora uppsjö av "laggfixar" där man bytte filsystem på telefonen.

Du kan verifiera vilken firmware du har genom att knacka in den magiska koden: *#*#44336#*#* i telefonläget.

Den här situationen med lagget förbättrades avsevärt iom att 2.2.1 släpptes så jag kan verkligen rekommendera att du försöker uppgradera firmwaren till 2.2.1 eller nyare. Den svåra frågan är bara till vad och hur.

Jag kör en custom ROM Kitchen firmware till min (DocROM 9.9.5 baserat på Android 2.2.1 firmware JS8) och den är klockren men inte helt lätt att installera. Om du kör in Samsungs senaste och officiella mha KIES så får du 2.3.3, men jag har hört en del säga att den inte är helt problemfri (batteridrain?). Det bästa är kanske att ha is i magen någon vecka eftersom den officiella 2.3.4 verkar ligga runt hörnet och den kanske blir bra. Jag tänker iaf. behålla min firmware till det kommer en riktigt stabil 2.3.X release.

10. Galaxxy

Galaxxy Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Roota och lägg in Darkys eller dyl

11. Edici

Edici Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Jag kör odex med annat installerat tema!

12. huheeje

huheeje Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Du behöver INTE roota telefonen, börja med att bara uppdatera till senaste version (och fabriksåterställ) och kolla om det duger åt dig - det kommer att göra stor skillnad. Om du senare vill roota och/eller flasha också så gör det, men börja med att uppdatera bara. Det är uppenbart att du kan så lite om custom-djungeln, att det äventyret skulle vålla dig många nätters påläsning och troligen en hel del strul emellanåt.

Om den extrema segheten uppkommer igen med senare firmware (alltså programvara) på telefonen, så beror det troligen på att något av följande: 1. Det är något fel på telefonen eller 2. Någonting du har installerat, alltså någon app, är felaktig på ett eller annat sätt. Så seg som du beskriver den skall den inte vara.

Vad gäller batteritiden tycker jag att förutom att testa batterisparande åtgärder (uppdatera, fabriksåterställa, stänga av wifi och gps etc när de inte används och ställa in appar på att synca mot molnet lite mer sällan, inte streama spotify eller radio över 3G utan ladda ner radioprogram och musik till telefonen i stället och ha dem på minnet etc) så skall du, om du fortfarande är missnöjd tänka på, att den sortens batterier som sitter i galaxyn brukar börja tappa en hel del i kapacitet efter ungefär ett års användning. Det är het normalt. Nya batterier finns att köpa både här och där. Kolla xda eller i tillbehörstråden för att hitta seriösa återförsäljare.

Rådet "FLASHA CUSTOM DET ÄR KUL!!" får man ofta på dessa forum, men om man inte har mobiltelefonen i sig som hobby, utan snarare bara vill ha en fungerande telefon i största allmänhet, så duger i nästan alla fall stock rom (samsungs egen programvara) alldeles utmärkt. Jag har rootat och flashat men är tillbaka på stock.

kroffe gillar detta.
  13. hackeron

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

ehh?

Kan du utveckla detta.. vad kör du för tema? vad för stock rom?

14. Edici

Edici Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

JVR

tema: frameworkblue.zip

Yes, allt är odex!

15. hackeron

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

lol , har du nån länk med screenshots eller något ?

Perka gillar detta.
  16. Husknuten

Husknuten Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Jag tycker inte att du ska lyssna på råden om att roota och flasha. Det innebär alltid en risk och är man inte säker på vad man göra så ska man låta bli.

Ladda istället ned senaste versionen av Samsungs datormjukvara Här. Sedan startar du programmet och ansluter telefonen. Om den frågar vilket läge du vill ansluta i så välj "Samsung Kies". Därefter så kommer programmet att fråga om du vill uppdatera programvaran i mobilen.

Det här är det officiella sättet att uppdatera programvaran i telefonen och skulle du få problem så kan du få support från Samsung.

17. Perka

Perka Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Vart har du hittat detta thema?

hackeron gillar detta.
  18. Perka

Perka Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Also your theme dosent include an odex for systemUI.apk, so how do u flash it? No need for the odex file for the modded systemUI?

Uj, svenska är det ju här lol

SystemUI har ingen odex fil, varför?????

Last edited: 12 aug 2011
  19. Edici

Edici Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Flashar via cwm som vanligt.

Antagligen så behövs det inte? Fixat från GTO'S ANDROID DEVELOPERS CAVE • Index page

DamianGTO gör nu inte bara kernels, utan även fixat en stabil JVQ, och även en annan JVR odexerad ROM, med två teman än så länge, men de bör gå att fixa flera.

20. aka_the_barf

aka_the_barf Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

har du 2.2 så förklarar det varför telefonen är seg, 2.2.1 eller senare skall du ha då blir den ganska rapp.
    blev helt nöjd efter 2.2.1 så är du ingen hardcore användare så behövs ingen laggfix, speedkernel och annat som kan vara bökigt att lägga in.

installera kies på din dator och uppdatera telefonen till nyaste firmware är min rekomendation. skulle luren fortfarande vara för seg för dig då kan det vara dags för någon form av fix.