Seg telefon, hög I/O - Mina erfarenheter

Diskussion i 'Optimus 2X - Allmänt' startad av mystiqu, 29 jun 2012.

1. mystiqu

mystiqu Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjenare

Ja har som så många andra en O2X som blir seg som en sirap efter bara någon timme och ja tvingas köra tex Autokiller Memory Optimizer för att döda bakgrundsprocesser och frigöra ramminne.
    RAM är till för att användas och man ska inte va rädd för att den visar tex 20mb ledig av 380, men 02X (eller snarare android) verkar inte hantera det på ett bra sätt.

Många verkade övertygade om att det är en eller flera bakgrundsprocesser som ligger och drar CPU och segar ner telefonen, men så är inte fallet - iaf inte för mig.
    Varken någon task manager (och ja har testat många) eller watchdog har identiferat några processer som drar CPU så den misstanken har ja lagt åt sidan.

Det finns 3 lägen då min telefon är seg:
    1) Efter ett tags användning - enda räddningen är att stänga alla bakgrundsprogram, fungerar alltid.
    2) Efter Rumble har varit igång - den appen tar verkligen död på min telefon
    3) När det är dålig täckning - och här blir det väldigt intressant.

Jag märkte att när det var dålig täckning så började musiken lagga, trots att ja spelar musik från sdkortet och att poweramp inte behöver ha en uppkoppling.
    Ja testade "Diagnosis - System Information" 0.8 och den visare att varje gång täckningen blev dålig så drar den totala I/O:n iväg och telefonen läser något från det interna sdkortet med allt från 10-25mb/s, vilket får telefonen att bli totalt obrukbar under den tiden. Ja har kört watchdog under tiden detta händer och det finns ingen process som sticker iväg varken vad gäller minne eller cpu.
    Det går inte ens att spela upp en mp3:a utan att det hackar.
    Ja vet inte om någon annan har det problemet, men jag har samma problem varje gång ja tar tåget till jobbet.

Någon som vet en app som mäter I/O mer på processnivå?
    Jag har letat och letat men jag hittar ingen - hade varit väldigt intressant att se vilken process det är som orsakar sån I/O.

Jag har flera vänner med andra android-telefoner som har samma problem med att den blir seg och där är det inte heller någon process som drar extra mkt RAM / CPU. Efter att ha kört 3 androidtelefoner på 2 år och haft samma problem med alla så blir det...... ja, en iPhone nästa gång :cool:

Last edited: 29 jun 2012
  2. Ajsh

Ajsh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Kan du ge mer info om vilken mjukvara du använder ROM, kernel osv.

3. mystiqu

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Här kommer lite info, hojta till om ni vill ha mera:
    Android Version: 2.3.4
    Kernel: 2.6.32.9
    LG Version: LGP990_V20I

//Micke

4. slibit

slibit Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    458

MINA ENHETER

Det att allting börjar lagga ihop totalt efter en tids upptid är väldigt vanligt när det gäller LGs mjukvara, jag misstänker att det finns någon minnesläcka. Det brukar fungera fint i ett par veckor, sedan kommer alla småproblem och diverse hängningar och frysningar. Du kan inte tänka dig att byta rom? Då kommer dessa problem att försvinna. Det finns stockbaserade romar på xda om du vill ha det som fungerar fint.

Sent from my LG-P990 using Tapatalk 2

Last edited: 9 jul 2012
  5. mystiqu

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jo det lutar åt att det blir en annan rom, ska bara orka ta tag i det och installera/konfa om allt.
    Har du någon bra att rekomendera? Har testat cyanogen innan som gjorde min gamla hero till en användbar telefon :)

Jag är också ganska säker på att det finns en eller flera minnesläckor, för det lediga minne som rapporteras av tex Memory Optimizer stämmer garanterat inte, det är alltid 50-60mb ledigt, men telefonen är ofta obrukbar och så fort ja dödar bakgrundsprogrammen och det tvingas fram en GC så flyter allt på igen... några timmar.

Något jag tycker saknas (som de olika telefontillverkarna borde bidra med) är riktigt bra diagnostik-verktyg samt ett större ansvarstagande. Lämnar man in en telefon idag så resettar dom den alternativt flashar om den - men då har man ju bara tagit bort chansen till att hitta den verkliga orsaken till problemen. Telefontillverkarna idag är lika förstående som datortillverkarna var för 20 år sen :/

6. slibit

Mottagna gillanden:
    458

MINA ENHETER

Testa Django Manouche tillsammans med spicas stock kernel, dessa finns på xda. Jag använder det själv nu, är väldigt nöjd hittills.

7. Ajsh

Ajsh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Vad slibit sa, men skulle nog rekommendera cyanogenmod7 då jag använder det själv:P. (http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1421425)
    Stockbaserade går nog lika bra dock.

För att göra mobilen ännu snabbare använder jag "v6 supercharger":http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=991276

Dessutom finns det här moddet (http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1730872) som ska fixa just det med att mobilen blir långsammare med tiden.
    Själv vet jag inte om det fungerar då jag aldrig har kört det här moddet ensamt utan alltid tillsammans med "V6 supercharger". Slibit tycker det fungerar iaf:P

Tycker du borde köra ett av de, förslagsvis att du prövar med det andra först.

Säg till om du vill ha mer hjälp

mystiqu gillar detta.
  8. slibit

Mottagna gillanden:
    458

MINA ENHETER

Moddet med "lagfree" är jag väldigt nöjd med. Jag trodde inte att det skulle göra någon skillnad, men det gjorde det faktiskt. Jag märker till exempel att det inte tar lika lång tid att få mobilen "redo" när man precis startat upp den. Det mesta man gör känns mer rappt.

9. mystiqu

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja tackar för infon, blir cyanogenmod7 tillsammans med någon av ovanstående moddar.
    It's play time :)

//Micke