Semester med tabben

Diskussion i 'Samsung' startad av kroffe, 18 maj 2012.

1. kroffe

kroffe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Planerar att ta tabben med till Barcelona. Har hittat ett hotell jag tror på men det står att de bara har trådbundet internet och inte WiFi. Finns det någon lösning på det problemet? Funderade på att ta med en gammal trådlös router och en kabel och på så sätt ansluta Tab 10.1 trådlöst till den. Borde gå även om det blir stort och klumpigt att ta med i resväskan. Eller vet ni något bättre sätt eller annat tillbehör?

2. pege63

pege63 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Japp en sådan här fixar det du vill ha http://www.airlive.com/product/N.MINI
    Den här funkar i Barca och överallt jag har den alltid med mig där Gratis internet finns, den nedanför är bara en 150MB och har högst hastighet på 50 MB som bäst har haft en sådan innan jag köpte den här Mini`n.

Last edited: 18 maj 2012
  3. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 228

MINA ENHETER

4. kroffe

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Tack för båda tipsen. Funderar starkt på ASUSen från Dustin. Skulle gärna jämföra priserna, men hittar inte var man kan köpa AirLiven.

5. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    7 994
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
  6. pege63

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Köp inte den du kommer bli besviken på den, precis som jag.
    Har du höga krav så skall du köpa MINIn, den är kanon kan inte vara utan den på resande fot.

7. kroffe

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Det verkar inte som om det finns någon N.MINI till salu.
    Vad var det som gjorde att du inte blev nöjd med den från Asus?

Edit: Hittade en säljare på tyska eBay som hade 3 st till salu. Har beställt och hoppas att även jag blir nöjd.

Last edited: 19 maj 2012
  8. pege63

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

9. kroffe

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Har nu fått hem Minin, men hade faktiskt lite problem att få igång den. Det gick inte med Ethernetkabeln och adressen 192.168.1.254. Det är så olyckligt att mitt Zyxelmodem med inbyggd router har just den adressen. Även när jag stängde av det och och inaktiverade WiFi i datorn så kom Zyxelsidan upp. Försökte med en annan gammal XP dator men fick svaret att det var ingen giltig IP konfiguration.

Men sedan kom jag en liten bit bättre på vägen. Såg att Minin fanns bland de trådlösa i grannskapet och försökte ansluta trådlöst till den. Då blev jag ombedd att mata in PIN koden som satt på lappen undertill. Sagt och gjort! Nu kunde jag ansluta. Men sedan är det stopp. Jag kommer inte ut på internet. Har satt den blå kabeln i ett av de 4 på baksidan av Zyxel modem/routern. Och den är påslagen. När jag väljer att ansluta till Zyxel så kommer jag ut på nätet, men inte via Minin. Är det fel att ansluta den som jag gjort eller..?

10. G4il1

G4il1 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    368

MINA ENHETER

Nej det har med att din mini har just samma fasta ipadress som även zyxeln har.
    Du måste ändra adressen till något annat eller snarare så måste du låta minin få ipadress tilldelad automatisk istället för att ha en fast annars lär du få problem på "alla" ställen du tänker använda den. Läs i manualen hur du gör då det är olika på olika fabrikat.

11. kroffe

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Jag förstår inte riktigt hur det skulle påverka. Jag har tidigare varit inne i Zyxelns admin-sida på samma adress med bara en kabel ansluten mellan den och PC:n. Nu försökte jag göra samma sak med Minin men det lyckades inte. Då kom bara Zyxelns inloggningssida upp. Trodde att det säkert vara en cashlagrad sida och försökte tvinga en nyinläsning, men det hjälpte inte. Så här vet jag inte hur jag skall göra, även om själva huvudproblemet löste sig enligt följande rader.

Innan jag fick hem Minin var jag hos släktingar och då tog jag med mig den gamla Netgear routern och en kabel. Kopplade in hos dem och kom ut på nätet utan problem. Därför provade jag detta hemma med samma prylar och kabeln isatt i ett av de 4 uttagen. Men det fungerade inte här, precis som med Minin. Ringde till Glocalnet och berättade ovanstående. De säger då att det inte skall kunna gå heller eftersom Zyxeln är normalt kopplad som router och då funkar det inte. Man kan i och för sig koppla Zyxeln som bridge och då skall det funka. Så har jag haft det först när jag flyttade hit för några månader sedan, men fick andra problem då, bl a att IP telefonen inte funkar i bridgeläge.

Så jag tänkte då att om både Minin och Netgearen funkar (inte) på samma sätt tillsammans med denna Zyxel kan jag väl på goda grunder anta att det också skall funka när jag kommer till semesterorten. Fast klåfingrig som man är, så har jag sett att här finns ett datauttag som man kan ansluta sig till och abonnera på. Stoppade i kabeln från Minin... och vips, den kom in på Öresundskrafts sida för självregistrering.

Anledningen till att det funkade hos släktingen var rena tillfälligheten att där fanns ett bridge kopplat modem. Stort, svart och laptopliknande. Tror att supporten kallade det Sabi eller Savi eller något liknande.

Lite lång och omständlig förklaring, men jag skrev det här för att eventuellt hjälpa om någon annan får liknande problem i framtiden.

12. pege63

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

läs manualen, koppla med kabel fr din PC till Routern och configa den först följ setup Wizard bara det är allt. Men eftersom du har en inbyggd router i modemet får du andväda mini som AP

Last edited: 3 jun 2012
  13. kroffe

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Har försökt hitta i manualen, men måste erkänna att jag blir alldeles överväldigad av all information där står. Är ändå ganska van att läsa manualer tycker jag, men så som det står skrivet i den tycker jag att det verkar som om tillverkaren förutsätter att bara certifierade nätverkstekniker skall ha nytta av den.

Kan säga som så, att efter mitt experimenterande enligt förra inlägget, så tror jag att den kommer att fungera i router mode på hotellet jag skall till, då de har ett Ethernetuttag där, i likhet med det uttag jag har hemma och inte använder.

Men sedan undrar jag om jag skulle kunna kunna använda Minin som "förlägare" hemma. Jag har uppfattat det du och AirLive kallar AP för Access Point. Är det egentligen samma sak som en repeater? Om så, hur skulle jag kunna använda den som det för att förlänga räckvidden?

Det står på sid 28 i manualen: WDS, Wireless Distribution System. Är det samma sak som repeater, är det det jag skall följa? - Förlåt en novis som gärna vill lära sig mer.