Senaste rootmetoden till magic?

Diskussion i 'Magic' startad av flipser, 8 jan 2011.

1. flipser

flipser Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjena!

Har tröttnat på 1.5-skräpet på min magic och vill nu roota mobilen. Vilket är det smidigaste och säkraste sättet att roota i nuläget?
    Jag har kollat runt en hel del utan att finna det allra smidigaste och det senaste. Men något som verkar bra är 2.1 till Hero-uppdateringen. Är det något att ha?

Har då 32A och installerat Sense.

Tack på förhand!

Filip

2. DrLaban

DrLaban Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Bra, du har definitivt kommit vid rätt tillfälle. Thorseeen här i forumet hade samma telefon, samma fråga och vi lyckades till slut efter några dagars meckande och testande, hitta en guide som fungerade klockers.

Jag ska fixa fram en guide på svenska, men tillsvidare får man hålla till godo med den engelska: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=756918

flipser gillar detta.
  3. flipser

flipser Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack så mycket!

MVH Filip

4. mickeg

mickeg Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Snyggt. Jag har samma telefon. Jag rootade & la in en custom recovery (Recovery-RA-hero-v1.6.2.img). Tänkte lägga in en ROM nu & funderar på http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=778083. Finns det någon annan som ni rekommenderar?

Fortfarande lite fundersam om man behöver partitionera sd-kortet på nåt speciellt sätt? Vad står No Base för?

Jag har gjort en nand-backup och har wipat data/factory reset & Dalvik cache.. ska jag wipa cache partition också?

Som jag fattat det är det bara att gå in i recovery & köra restore ifall nåt skulle gå åt skogen? :-)

5. DrLaban

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Jag har inte den i huvudet på rak arm just nu, men jag kör en 2.2.1-variant till min Magic. Den är inte den kvickaste ROM:en där ute men vill man ha 2.2-känslan av vanlij-android så rekommenderar jag den. Amon RA har gjort en och annan 1.5, 1.6 (vet inte om han gjort fler)-varianter som är så nära vanilj-android som det går. Modaco har också ett par versioner som kan vara av intresse. Nu är de här rekommendationerna väldigt vinklade åt "Senseless"-ROM:ar, men det är för att jag gillar original-känslan. I övrigt handlar det mst bara om att hitta en ROM som du tycker verkar intressant som passar din 32A och din radio. Testa och se om du gillar den, annars byt. :)

Jag hittade inget om "no base" men däremot "new base". Jag tror att han avser att man inte försöker sig på att uppgradera någon av hans tidigare releaser med denna, men som jag tolkar det så ska en flashning av den här ROM:en och sedan en wipe (man kan wipe:a innan flash också om man vill vara ubernoga på att det blir wipeat) bör räcka.
    Så länge det inte står något om _krav_ på att du ska partitionera SD-kortet för att kunna köra ROM:en så tycker jag du kan hoppa över det i första steget. Partitionering tycker jag är lite överkurs och har själv inte sysslat med det och jag kan inte säga att jag tycker mig ha saknat något.

Tja, det skadar aldrig att wipe:a allt om man kör in en ny ROM. Det som brukar hända när man inte wipe:ar är att ROM:en inte startar eller att man får mycket Force Close.

Om du menar Nandroid-restore, så ja. Så länge du har en backup att restore:a till, vill säga. ;)

6. mickeg

mickeg Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ah tack så mycket. Funderade på ifall jag måste byta spl till engineer spl också...
    Jag kör nu radion 6.35.08.29 och hboot 1.76.0009 sapp 10000.

Läst om att "perfect spl" kan strula till det? Vad kan hända ifall man kör "fel" spl? :S

tack

7. DrLaban

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

En Perfect SPL installeras framförallt om man kör in en officiell uppdatering från HTC. Nu innebär det ju inte att man är _helt_ säker även om man bara använder custom-ROM:s, vem vet, någon illvillig själ kan ju faktiskt patcha in en Perfect SPL för att jäklas, men jag har _aldrig_ sett det hända.
    Det som brukar vara ett problem är när man använder ROM:ar som inte varit anpassade för den telefon man har, att den flashar in en radio och en ROM som inte alls är anpassad för sin telefon. Läser man på lite noggrannt så ska inte detta vara ett problem.

Om man skulle installera en uppdatering som innehåller en Perfect SPL finns det för mig idag två kända metoder att komma runt den;

1: Få tillgång till root via tex SuperOneClick-liknande metoder och installera en custom recovery den vägen.
    2: Få tillgång till root via RUU-installation (och ibland innefattar det en bökig process med Goldcard) och installera en custom recovery den vägen.

Perfect SPL innebär att man inte kan köra fastboot-kommandon hur som helst. Installerar man en Engineering SPL öppnas däremot den vägen upp. Det gör att man via kommandotolken i Windows, tex kan installera en custom recovery med simpla kommandon. Har man inte dessa behov räcker det oftast med att installera en custom recovery och bara köra med den.

mickeg gillar detta.
  8. HAL

HAL Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

En svensk guide skulle vara mycket uppskattat. Gärna med alla steg fram till och med installation av någon stabil ROM.

9. DrLaban

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Det är lite väl ambitiöst att ta med alla steg (och nu menar jag verkligen alla, inkluderat hur man öppnar en kommandotolk och använder "cd" för att ta sig till rätt mapp, osv).
    Jag är helt för tydliga guider, men nog måste man väl kunna lägga en och annan förutsättning för detta. Mitt resonemang är; om man följer en guide utan att veta vad man egentligen gör innebär det en risk att man gör något fel och pajjar saker allvarligt. Och det tycker jag inte att en guide ska ha som syfte att förhindra, det finns alldeles för många felfaktorer.
    Hellre att man läser guiden först och ser om man fattar resonemanget och ställer frågor där det kan vara otydligt, så man lär sig.

Och med det sagt;

Ett första utkast på guiden

10. robothezt

robothezt Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag lyckas inte hitta min telefon via usb. Jag har installerat Android SDK and AVD Manager och Eclipse. Följt lite guider men allt blir bara skit. Hur ska jag göra för att komma åt telefonen via USB?

Edit: Kommer till detta steget http://developer.android.com/sdk/win-usb.html#VistaFreshInstall Men vet inte var jag ska hitta drivarna?

Edit2: Har löst detta nu, men lyckas inte hitta någon rom jag kan få in. :/ Tips?

Last edited: 25 jan 2011
  11. DrLaban

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

(Jag antar att det är en Magic 32A du har, så hela den här texten har utgångspunkt i det. Annars gäller generellt sett det mesta här även för en 32B, men då får man se till att den rom man laddar ner är gjord för en 32B-Magic istället)

Tja, CyanogenMod finns ju och den fungerade kanon på min 32A.
    Just nu har jag den AOSP-variant av 2.2.1 som gjordes för 32B:n, men som portades över till 32A. Har ingen länk, men det bör finnas något här i forumet om det.

I övrigt hittade jag en liten samling på ROM:ar här: http://www.askabouthugo.com/mobile-...le-technology/htc-magic-froyo-rom-collection/
    Och här lägger jag korten på bordet direkt och säger att jag INTE har provat någon av dessa rom:ar, men om inte annat kan man ju googla vidare lite och se om de passar till 32A. Jag tycker mig mellan raderna se att de borde lira på 32A, men jag tar inte gift på det.

Annars så kan du ta dig en sväng hit: http://forum.xda-developers.com/forumdisplay.php?f=493
    Där sker ju magnituder av rom-trixande, se bara till att den passar 32A så ska det vara safe.

12. robothezt

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

ja det är 32A jag har.

Jag har försökt lägga in dessa http://mirror.teamdouche.net/?device=dream_sapphire men ingen fungerar det går en bit sen står det bland annat:
    Kod:
    getprop("ro.product.device") == "sapphire" || getprop("ro.build.E.unknown command [product")]

E:Error in /sdcard/update-cm-6.1.0.-RC1-DS-signed (1).zip
    (Status 7)

Installation aborted.

Letat runt som fan men hittar ingen som verkar fungerar. :/ Vill bara ha in 2.1 så jag kan få whatsapp.

13. DrLaban

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

14. robothezt

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kod:
    SAPPHIRE PVT 32A SHIP S-ON H
    HBOOT-1.76.0009 (SAPP10000)
    CPLD-12
    RADIO-6.35.08.29

15. DrLaban

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Det ser ut som om du måste patcha om din Bootloader och radio innan du kan smälla in CM.

Så, wikilänken jag postade upp alldeles innan har en instruktion för hur du byter både bootloader och radio.

16. robothezt

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Okej får titta närmre på det. Trodde grejen med denna guide var att det skulle vara enkelt och man skulle slippa pilla med goldcard o.s.v. :(

Edit: har ingen möjlighet att göra ett goldcard så där sket det sig. :( Måste finnas något annat sätt?

17. DrLaban

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Aaaaaaaaah, jag tror jag hittat mitt fel i guiden. Den var inte helt komplett, om det finns krav på att använda en speciell bootloader som iallafall Cyanogenmod kräver.
    Jag har tagit inspiration från den här guiden: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=756918
    och i den finns det även ett steg för att patcha in en engineering SPL. Kolla in steg 6 och 8.

18. madmats

madmats Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

DrLaban: Har följt din guide för rootningen, den var mycket bra, tackar!

Som novis fattar jag dock inte vad man ska göra härnäst. Måste man göra något mer innan man laddar in ROM, typ något med SPL eller Goldcard. Finns så många guider att allt blir komplicerat.

Om man inte behöver fixa mer, hur laddar man då in en ny ROM, och vilken ska man tanka ner (och var). Jag vill ha så standard (Vanilla) som möjligt utan massa tillägg.

Tack på förhand, och ursäkta på förhand att man är en sån idiot på detta.

EDIT:
    Jag vart för ivrig och testade att lägga in denna själv
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=778083

Tog bort allt på SD-korten innan och körde alla Wipes man kunde göra och installerade sedan RCMagic v7.0. Allt funkar fint! Dock med sense men det är helt OK.

Last edited: 26 jan 2011
  19. robothezt

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jo jag observerade detta och körde efter hans guide. Men fungerade fortfarande inte. Nu har jag dock fått det att fungera med hans tidigare guide samt detta: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=824435

20. DrLaban

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Det händer en del lustigheter ibland som gör att guiderna kanske inte fungerar rakt av. Det kan ha många orsaker, därför försöker jag använda så specifik information som möjligt om enheten som ska flashas (tex Radio och Hboot, osv). Det är ju mest för att göra guiden så korrekt som möjligt mot den enhet man testar den. Det kan ju bli fler varianter i framtiden om det visar sig att det blir annorlunda rutiner för framtida uppdateringar av Magicen via officiella kanaler. Men en sak är alltid säker; your mileage may vary. :)