Fråga: Sensation stänger av sig själv - ingen garanti

Diskussion i 'Sensation - Allmänt' startad av Fluxor, 28 mar 2012.

1. Fluxor

Fluxor Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Min Sensation har i stort sett sedan den varit ny farit och stängt av sig själv. Köpte den i juni 2011, och minns att jag hade stora problem med det i september. Det hela höll i sig tills jag den 15'e mars 2012 till slut skickade den på service. Det var Deltaservice som skulle hantera ärendet. Det hela registrerades som ett garantiärende.

Rootning, S-OFF samt installation av ARHD skedde i oktober första gången!

Nu visar det sig att Deltaservice vägrar att åtgärda telefonen då den är rootad! Visst, den har varit rootad, men sedan har jag S-ON'at den, och installerat HTC's europeiska ICS RUU och plockat bort recovery-programmet. Dock var jag tvungen att använda mig av HTC's egna bootloaderupplåsning efter att bootloadern gått sönder en aning efter S-ON. Men, jag vet att avstängningsproblemet inte är ett fel i den programvaran jag sysslat med, utan det fanns från början!

HTC dementerade via chatten att det skulle vara något avstängningsproblem med modellen, men jag tycker annorlunda! Jag har läst och hört att det inte är så ovanligt alls, utan det borde vara tillverkaren känt. Så, jag undrar helt enkelt; har du själv, eller vet du någon som har haft samma problem?

2. jinx

jinx Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    64

MINA ENHETER

finns ingen offesiell Ics ruu. liten miss av dig så du lämna alltså in den med hemmasnikrad rom ?

3. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jovisst har det varit trubbel med strömbrytaren

Sökning enbart med XDA Sensation power button

https://www.google.se/search?q=xda+....,cf.osb&fp=848c552cf761524b&biw=1161&bih=570

Sen det här kanske...

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1419487

Som sammanfattas av någon i tråden med...

Sen skulle det vara intressant att veta hur de såg att luren är rootad om du återställt enligt guiden i forumet... ??

4. Fluxor

Fluxor Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hur menar du? Filen har en digital signatur med HTC Corp. som "ägare", samt att den innehåller ICS passandes en europeisk HTC Sensation som är S-OFF. Av allt jag kan döma så är den från HTC.

5. Fluxor

Fluxor Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja, det kan man undra. Men jag har en vag aning. Jag tror att de blandat ihop rootad med upplåst bootloader helt enkelt. Det står nämligen -UNLOCKED- i bootloadern. Allt efter att jag använt HTC unlocktoken för att laga den från en mild brick.

6. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo men det räcker att man låser upp bootloadern så ryker garantin.

Läs själv på htcdev.com

http://htcdev.com/bootloader/

Nu är det här då en tolkningsfråga om felet är hårdvarurelaterat eller att en mjukvara kan ha orsakat det och min uppfattning är att det är ett hårdvarufel med ref till XDA-länkarna.

Så du måste fråga Deltaservice om detta och sedan då kanske ta fram argumentation från XDA....behövs lite listig taktik förmodligen för att "snärja" repfirman.... bli INTE förbannad utan var saklig !!

7. Fluxor

Fluxor Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Problemet uppstod före upplåsningen. Tar de inte garantin så får jag väl reklamera via reklamationsrätten. Visserligen ligger bevisbördan på mig, men jag är helt säker på att det är ett fabrikationsfel då telefonen var behäftad med felet redan från fabrik. Precis som många andra också verkar ha upplevt.

8. Fluxor

Fluxor Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

För övrigt så står det att garantin inte per automatik upphör att gälla, utan att den kan göra det.

9. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo men nu är ju luren bevisligen upplåst och HTC Norden/Sverige har säkert instruerat DeltaService att inte laga upplåsta lurar.

Utmaningen är nog att ingen satt "hårt mot hårt" och argumenterat kring det här.

Så du måste då köra en argumentation att det här felet fanns från början och har inget med upplåsningen att göra... kan ta tid och envishet/tjurskallighet behövs nog ! Lycka Till !

PS Sen tror jag inte HTC vill ha det här prövat hos ARN....;) DS

10. Fluxor

Fluxor Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nä, sannerligen inte. Och jag har även återförsäljaren att nöta på. Ska bara vänta på att få telefonen i retur innan jag går vidare på lämpligt sätt.

11. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Detta är orsaken till att jag aldrig någonsin kommer att köpa en HTC eller Asus, ever. Dom suger bägge två. Vadå låst bootloader? Skojar dom med mig eller? Tacka vet jag Samsung. Vet att de inte hjälper problemet ifråga men stå på dig är mitt tips och om e går snett så undvik bolag med låsta prylar som pesten. Även Sony kör med samma skit, de är också bannlysta hos mig. Faktum är att Motorola är de också men jag gjorde ett litet undantag på special deals :P

12. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo jag tyckte så själv för ett halvår sedan men förstår nu tillverkarna eftersom så många INTE vet vad de håller på med, inte klarar av att läsa, förstå samt följa en manual.

Sen det absolut värsta är när det kommer en OTA och det blir fullkomlig kalabalik när en del ska ha på OTAn isf att vänta någon timme eller två på ett prima "hemkokt" alternativ....

Lägger man sedan till alla "usla" manualer som ligger och skräpar så blir det omöjligt. Ingen uppdaterar, ingen städar bort junket som enbart lurar en "newbie"...:P

Jag kan inte tänka mig att inte Samsung gör samma sak....

13. jinx

jinx Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    64

MINA ENHETER

vårt hitta du en ota från HTC som ger dig s-off?

14. Fluxor

Fluxor Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ingenstans mig veterligen. Du verkar ha blandat ihop saker och ting.

15. jinx

jinx Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    64

MINA ENHETER

fel av mig skrev ota istället för ruu

som sagt HTC har ingen ics ruu ute. du installera en custom rom o skicka in den.

16. Fluxor

Fluxor Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Om det inte skulle finnas så kan man ju undra vad som installerats. Det är en RUU, och installerat är det 4.0.x (minns inte exakt).

En custom image gick inte att installera. Varken en rom eller recovery, och därför drar jag slutsatsen att det är en officiell utgåva. Det skulle i och för sig kunna vara en hemkokare som gjort den, med HTC's digitala signatur, och paketera den lika, men den risken ser jag som synnerligen minimal.

17. jinx

jinx Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    64

MINA ENHETER

vart hitta du den?
    blev nyfiken

18. Fluxor

Fluxor Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

I någon tråd på XDA. Precis var vet jag inte just nu.

19. jinx

jinx Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    64

MINA ENHETER

läst på lite enda ruu till ics som finns är en beta.
    har du testat nya ota som inte är beta. finns en ny utgåva. samt kommer nog fler nu när Android 4.0.4 är ute

20. Fluxor

Fluxor Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nej, men det kommer inte hjälpa mig med mitt problem. Problemet är att skiten stänger av sig själv.

Undrar om jag kan hålla mig från att bränna upp den med butangasbrännaren...