Separera arbete och privata samtal/medelanden/epost?

Diskussion i 'Applikationer' startad av Onemanarmy, 21 dec 2017.

1. Onemanarmy

Onemanarmy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    43
    Nu är det lite julledigt här borta och tro på fan att likförbannat man informerat hela firman och växel osv så ringer det folk och det skickas växel medelanden samt kunder som har direkt nummer ringer när man bara försöker dricka upp julmusten och äta skumtomtar.

Har en Pixel 2 och ett enda simkort som jag både använder privat och i arbetet så byta kort funkar inte.

Tänkte mig att iom att android nu är så fritt jämfört med mitt gamla system (ios) så kanske det finns någon smart dialer eller liknande som kan lösa mitt lilla problem.

Det jag funderade över är hur man skulle kunna skapa en privatgrupp och en arbetsgrupp av kontakter i telefonen och tex spärra arbetsgruppen under semester/helger osv och endast låta dem gå direkt till röstbrevlådan eller liknande.

Borde ju inte vara omöjligt att lösa?

bernard gillar detta.
  2. chraist

chraist Replicant Moderator

Mottagna gillanden:
    9 080
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Telefon 3:
    Apple iphone 15
    Om det finns en app för det hela vet jag inte, men en lösning borde vara att du lägger dina privat kontakt som favoriter och sen aktiverar stör ej läget där du endast tillåter samtal, meddelanden och notiser från dessa. Du ska även kunna schemalägga detta till t.ex helgen om ni vill.

3. Onemanarmy

Mottagna gillanden:
    43
    Jo men det blir en hel del favoriter och det skapar också en hela del problem med stör ej läget som jag bara vill att tex sambon och barnen ska kunna ta sig igenom inte någon kusin som är dyngrak kl 3 en onsdag natt

4. Onemanarmy

Mottagna gillanden:
    43
  5. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag kollade i Google Contacts och där kan jag välja "Route to voicemail" på enskilda kontakter. Då kan man i alla fall bli av med de som ringer upprepade gånger och de man vet kan ringa.
    För att sen hitta alla kontakter man routat till voicemail så kan man lägga en label på dem.

6. ingfre

ingfre Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93
    Men om den som ringer har hemligt nummer? Problemet kan väll inte lösas om det också är någon som man vill att skall ringa som inte sickar sitt nummer.

7. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Om den som ringar har hemligt nummer så är det omöjligt att lösa eftersom du inte kan veta vem det är. Enda lösningen då är att ha ett separat nummer för dina jobbsamtal.
    Om man vill filtrera alla dolda nummer så skicka dem till telefonsvararen. Tala in att du inte svarar på dolda nummer och om de vill bli uppringda så får de meddela det.

Varför dölja sitt nummer om man vill att folk ska svara? Jag är medveten om att vissa organisationer har dolda nummer, men nu för tiden är det ytterst få och det är ju ganska skumt att dölja sitt nummer. Enda gången dolda nummer ringer till mig är från vården och då vet jag om att de kommer att ringa.

8. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 088

MINA ENHETER

Haha, det här svaret fick mig att skratta rejält :)
    Har du också en sån kusin alltså? (Jag har det på riktigt hahah).

Till TS:
    Jag kanske har en lösning som kan funka för dig. Jag har förstått att du redan använder funktionen "Do Not Disturb" för andra ändamål och att den därför går bort. Lösningen jag tänker mig är att använda en app som erbjuder liknande funktionalitet, som kan slås av och på när du vill.
    En app jag använde för flera år sedan:
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.vladlee.easyblacklist
    (Finns nog många fler, sök efter andra om denna inte duger fullt ut).
    Det går att skapa en lista över kontakter som du inte vill ta emot samtal och sms från. Alltså lägg till alla dina jobbrelaterade kontakter i en lista, typ "blockeringslistan". Du kan stänga av funktionen och slå på den med ett enkelt knapptryck beroende på om du är i tjänst eller inte (du kan eventuellt också skapa regler ungefär som Do Not Disturb, alltså välja dagar och klockslag för funktionen). Under julperioden har du funktionen aktiverad, när du börjar jobba kan du stänga av den alternativt behålla den påslagen under helger, kvällar och nätter även i framtiden.

Några saker du bör kolla upp innan du tar appen ovan i bruk:
    -Är det möjligt att skapa en lista över jobbkontakter i Google Contacts (en label benämnd "Work" finns nog som standard), och sedan använda denna lista i appen ovan? Alltså importera listan typ. Det skulle undvika en del arbete, då listan så att säga synkas till framtida telefoner du äger.

-Om du blockerar samtal och sedan inte får någon notis alls om att någon försökt nå dig (jag är osäker, du får testa om det kommer fram en notis på något sätt om det missade samtalet), gör det något om du aldrig får veta att en viss kontakt ringde? Det kan vara så att din operatör skickar ett sms om missat samtal (samtalet bör gå direkt till din röstbrevlåda) men jag vet inte säkert om något sms kommer fram. Eller om du ens vill ha sådana sms. Jag vill minnas att jag alltid fick sådana sms när jag blockerade röstsamtal, och det var bra ansåg jag.

-Om du väljer att blockera sms, så gissar jag att smsen försvinner för alltid. Dvs du kommer aldrig se dem, ens om du öppnar sms-appen. Det kanske är en dålig lösning? Jag hade i så fall valt att blockera samtal, sen hade jag låtit sms komma fram men gjort sms-appen ljudlös alltid och för alla kontakter (är ändå bara jobbigt med notifikationsljud, man kollar ju sin telefon så ofta ändå, jag har varken ljud för Hangouts, Facebook Messenger, sms eller email nu för tiden, bara notifikationer). Med den lösningen kan du enkelt swipa bort sms som du inte har anledning att svara på nu, men de finns ändå kvar för senare åtgärd. Jag vet inte hur det är i arbetslivet för dig, men jag upplever att samtal och email är de föredragna lösningarna, och att sms används ganska sällan. Så sms borde besvära dig minst tänker jag.

Dolda nummer är väl bäst att tillåta, och i så fall kan du ev. tipsa "viktiga" jobbkontakter om att de kan ringa med dolt nummer, om de VERKLIGEN behöver nå dig...... :P

Till sist, när det gäller email så gissar jag att du har ett särskilt mailkonto för de mailen. Kanske en egen app till och med? Eller har du lagt till mailkontot i vanliga gmail-appen? Hur som helst bör det gå att stänga av mail på flera sätt:
    -manuellt bocka ur synkronisering under julen
    -manuellt bocka ur notifikationer under julen
    -göra ett aktivt val i appens inställningar om att appen inte ska störa dig vissa tider eller dagar (finns för ganska många appar men kanske inte för alla)
    Email borde vara det enklaste att lösa, förutsatt att du har ett eget mailkonto för jobbet. Sms och samtal blir ju svårare eftersom numret som du säger är delat mellan privat och arbete. Med lösningen ovan tror jag dock att det går att skapa en ganska bra lösning. Förutsatt att du redan har de flesta nummer som ringer dig sparade i kontakter. Annars, gå igenom din samtalshistorik och lägg till personer du kan identifiera som inte finns i kontakter.

e7andy och chraist gillar detta.
  9. Onemanarmy

Mottagna gillanden:
    43
    Nummerblockerare var en bra ide! Den du länkade till verkar faktiskt vara en av de vettigaste jag hittat. Den betalda varianten har en schema läggare också så den kan det kanske blir att man kör på. Ska provköra den lite nu först. Verkar som den inte kan blocka sms utan att vara standard sms app men det kan jag klara mig utan.

Mailen kan man som sagt ställa in sync tider med tex Nine email eller helt enkelt stänga av mailsyncen under semestern.

Har sökt efter en som plockar in lables under kontakter men inte hittat någon som faktiskt gör det tråkigt nog. Hade varit smidigt med en fire and forget blockerare om man säger så, så varje gång man lägger in en kontakt med en label arbete så hamnar den i blocklistan.

10. GmbH

GmbH Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    Oneplus 13T China Version

MINA ENHETER

Telefon:
    det bästa hade varit att skaffa dual sim telefon(själv kört en sådan sedan 5år tillbaka)
    då är det bara att "stänga av" sim kortet(jobb)

finns rätt bra dual sim telefoner(note 8,op5t mfl)

katho gillar detta.
  11. Onemanarmy

Mottagna gillanden:
    43
    Känns inte som man vill byta bort min 1 månader gamla Pixel 2:a just nu :P
    Sen har jag samma nummer i jobbet som privat. Men det bästa vore ju att ha två nummer helt klart.

12. GmbH

Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:

jag stod oxå i kvalet att överge mitt privata för att endast köra jobbets(allt inkluderat)
    dock så insåg jag rätt snabbt att om jag skulle på semester eller bara vara ledig ,så skulle det ändå ringa i telefonen

skall du ex lägga annons p blocket så kanske det inte uppskattas av jobbet

du måste lära dig att "gå hem för dagen" och att du ej skall bli nådd i tid o otid

detta ovan gäller bara om du inte har nån chefs befattning där det krävs av dig att svara

jonko gillar detta.
  13. Onemanarmy

Mottagna gillanden:
    43
    Jo man har ju förstått det nu, spelar ingen roll om man har semester mitt i sommarn likförbannat är det någon kund som ringer 15 gånger från okänt nummer och man tror det brinner i huset hemma.. Och visar sig vara någon som vill ha lite support på mailen typ.

Men det får bli nästa telefonbyte. Får försöka göra det bästa av situationen nu :)

ingfre gillar detta.
  14. N6290

Mottagna gillanden:
    2 088

MINA ENHETER

Hur hanterar man sim-korten i en sådan telefon, t.ex. "stänga av" ett sim-kort? Vilken app? Kan du visa oss en printscreen kanske? Vore intressant att se. Går det att stänga av endast samtal, inte sms exempelvis? Eller stänga av samtal och sms men behålla datatrafik på ena sim-kortet?
    Har alla sms-appar stöd för flera sim-kort, även Android Messages? Blir samtalshistoriken och sms-konversationer uppdelade i två sektioner, eller är de märkta på något sätt men hamnar i ett och samma flöde? Visa gärna en bild som sagt, om du orkar fixa med det :D

15. GmbH

Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Man har 2 kort inställningar (kan kallas annorlunda på olika telefoner, min är p10)

Antingen är bägge kort på med alla funktioner eller så är endast 1 kort på

Du kan välja vilket kort som skall vara primärt för samtal, sms, data eller om den skall fråga om samtal o sms, data måste vara på 1 kort

Bifogade filer:

16. GmbH

Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Man ser tydligt till vilket kort sms eller samtal har inkommit till

17. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    21 020
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nej, du kan bara stänga av eller på helt, alltså inte stänga av bara samtal, men ha surf fortfarande.
    Alla har inte det, men Android Messages appen har stöd för dubbla sim-kort

18. N6290

Mottagna gillanden:
    2 088

MINA ENHETER

Tack för bra svar!
    Hur ser man detta? Hur visas samtalshistorik och sms?

19. dagr

dagr Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    460
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Pixel 10 Pro XL, OnePlus 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Pixel 10 Pro XL, OnePlus 9 Pro
    På HTC U11 Dual SIM (jag förutsätter att det är olika på olika lurar) så märks alla telefonsamtal och SMS med en liten SIM-kortssymbol med siffran 1 eller 2 i den. Samma symbol som används i denna bild (blå 1a och grön 2a):

20. N6290

Mottagna gillanden:
    2 088

MINA ENHETER

Spännande, tack!
    Blir nyfiken på om appen jag använder, Smsbackup+, skulle vara smart nog att spara någon slags markör även när man tar del av smshistorik eller samtalshistorik inifrån Gmail. Eller om det försvinner på vägen..
    Någon som vet?