Seriös/Professionell e-postadress

Diskussion i 'Off Topic' startad av Droid55, 11 okt 2013.

?

Vilket format anser du att en e-postadress ska vara i?

1. Med punkt (.)

30 röst(er)
    76,9%
  2. Med understreck (_)

2 röst(er)
    5,1%
  3. Utan tecken

7 röst(er)
    17,9%
  1. Droid55

Droid55 Guest

I vilket format anser du att en e-postadress ska vara i?

Exempel:
    namn.efternamn@
    namnefternamn@
    namn_efternamn@

n.efternamn@
    nefternamn@
    n_efternamn@

Skippa snacket om egen domän ([email protected]) eftersom det känns extremt.
    Extremt som i att det är det enda som skulle se seriöst/professionellt ut.
    De flesta använder en gratis e-posttjänst och jag tror inte att t.ex. arbetsgivare ser det som oseriöst eller oprofessionellt.

Jag har däremot noterat att @hotmail bör undvikas eftersom vissa arbetsgivare blockerar mail från Hotmail.
    Hotmail, eller Outlook som det numera heter, erbjuder dock fler varianter för de som vill använda denna tjänst.

Att använda sitt förnamns första initial är något jag har märkt är nästan lika vanligt som hela för- och efternamn.
    Själv har jag ett relativt långt efternamn som ihop med mitt förnamn blir långt, så jag funderar lite på om detta format kanske skulle passa mig.
    De som har korta namn fungerar det bättre för att skriva hela namnet.

Sen kommer frågan om det ska vara med punkt (.) eller understreck (_) eller utan tecken.
    Spontant känner jag att understreck känns fel men sen vet jag inte vad jag tycker. Med eller utan punkt?

Last edited by a moderator: 12 okt 2013
  2. _Samuel_

_Samuel_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Jag vet inte om det finns någon standard, men den seriösa mailet jag använder heter jag "NamnTilltalsnamnEfternamn". Jag tycker det ser helt klart bäst ut utan punkter eller streck, men annars föredrar jag punkt framför "-" eller "_".

3. aeom

aeom Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Vad spelar det för roll? Har använt samma adress sen jag var 12 år gammal.

Tror du nån arbetsgivare eller whatever har tid att studera utformningen av din adress? "Ojsan här var det minsann en understreck istället för punkt.. NÄSTA TACK. "

4. _Samuel_

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Jag håller med där.

Men jag skulle inte vilja använda min epostadress från då jag var 12 år. Använder den förvisso fortfarande för det mesta, men inte jobbsökande. :P

5. Droid55

Droid55 Guest

Himla trevlig du verkar.

Nu vet jag inte vad du valde för adress som 12-åring men många valde oseriösa eller anonyma adresser som inte ser särskilt bra ut att lämna till en arbetsgivare. Arbetsgivaren kanske inte bryr sig om vilka tecken som används (eller inte) men har du en oseriös adress kan de mycket väl ta dig oseriöst också. Fast nu vet jag inte huruvida just din adress är oseriös eller ej.

De flesta har en jobbmail som således innehåller ens riktiga namn. Kan hända att du använder din adress som du skapade som 12-åring men jag vill tro att de flesta väljer att skapa en separat jobbmail.

6. _Samuel_

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Jag tror nog att han har en epostadress med namn och efternamn i. Handlar nog mer om att han inte bryr sig om att det är en punkt mellan namn och efternamn eller inte. Men det är min gissning.

7. aeom

aeom Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Ja exakt, det är ju så frågan lyder i pollen. Om man ska ha understreck eller punkt. Har aldrig hört talas om några "måsten" i detta fall.

8. Droid55

Droid55 Guest

Då förstår jag. Anledningen till min poll var för att folk verkade ha starka åsikter kring detta på andra ställen men det kan ju vara individuellt och därmed betydelselöst. Ändå kul att höra vad folk tycker.

9. genjuroSE

genjuroSE Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

namnefternamn@ tycker jag är bäst. Det är inte det lättaste att läsa men tillräckligt bra och lättare att förmedla via tal (i alla språk) IMHO

10. bfly

bfly Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

namn.efternamn@ mer lätt läst så, tycker jag som själv har namn@efternamn för heter man inte Svensson så :)

11. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

namn.efternamn@ är standarden

klart mailen kan spela roll för ett jobb men i regel inte då handlar det nog mest om olämpliga namn som min gamla mail [email protected] eller... [email protected] då ska man förmodligen inte räkna med att bli tagen seriös ;)

12. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

förnamnefternamn är inte så smart med tanke på att alla länder eller människor kan ha svårt att utgöra vad som är för- och efternamn.

En punk är enkelt att skriva, ser bättre ut än ett streck och fungerar som avgränsning.

Annars kan du alltid, om du har ett ovanligare efternamn, göra som jag och köpa upp efternamn.com. När jag söker jobb och annat anger jag alltid [email protected]. Det tycker jag är lättläst och snyggt.

13. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 279

MINA ENHETER

Jag använder fö[email protected] och min jobbadress är förnamn.efternamn@ domän.se.

Personligen anser jag ju att den seriösa mailadressen innehåller förnamn och efternamn oavsett om det är punkt mellan eller ej.

Skickat från Tapatalk 2

14. genjuroSE

genjuroSE Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ja, [email protected] vore slickt.

15. Droid55

Droid55 Guest

Självklart ser [email protected] bra ut men det känns också överdrivet att bara köpa domän för detta.
    Sen är mitt efternamn upptaget både som .se och .com (då är mitt efternamn ändå långt ifrån så vanligt som Svensson).

Jag håller med om att det är mer lättläst med punkt samtidigt som det är något lättare via tal utan punkt.

16. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det kostar mig 21 öre / dag att ha domänen mitt efternamn.

Har man möjlighet att köpa den är det riktigt billigt! Är den upptagen, eller om man heter Svensson, blir det ju lite svårare.

Skickat från min Nexus 4 now Free

17. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
  18. Droid55

Droid55 Guest

Kan hålla med om att en domän inte är dyr men samtidigt känns det inte nödvändigt för framstå som seriös, kanske mer professionell dock.

19. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

20. Critical

Critical Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Jag använder fö[email protected]. Detta gör det också mycket enklare vid bokning, beställning etc via telefon, eller liknande och inte behöver bokstavera mitt namn (utländskt namn).