Serverfunktioner, highscore etc

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av daljian, 14 maj 2012.

1. daljian

daljian Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vad kör ni med på serversidan av era appar?

Jag tänkte implementera serverdelen i java och deploya i google app engine för att hålla ordning på highscore, och content till appen jag håller på med för tillfället (https://play.google.com/store/apps/details?id=se.teddy.android.map.quiz).

Tipsa gärna om ni har några bra guider som rör serverprogrammering.
    Skulle tro att en del serverfunktioner är återkommande för många appar och spel, exvis highscore, poi-databaser etc.

Tipsa på!

Här tänkte jag själv börja när jag får lite tid över någon kväll:
    http://www.mkyong.com/google-app-engine/google-app-engine-hello-world-example-using-eclipse/

2. Chrilleee

Chrilleee Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Om du har koll på webbprogrammering av något slag kan du alltid bygga en brygga i valfritt språk.
    En applikation jag gjorde hämtade och skickade data i JSON-format till ett API skriver i Rails. Det fungerade riktigt bra!

daljian gillar detta.
  3. DroidStop

DroidStop Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Personligen tycker jag PHP och MySql fungerar toppen att ha på serversidan. Kommunikation via vanlig HTTP och att serialisera data i JSON (som Chrilleee nämnde) gör det också väldigt lätt att skapa basklasser för kommunikation till klientdelen som kan återanvändas i många olika appar...

Det är förståss en smaksak, och man bör nog använda den teknik man känner sig mest bekväm med..

daljian och DrLaban gillar detta.
  4. daljian

daljian Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för tips.
    Jag kör på JSON för komplex data, och parametrar på URL för kommunikationen mellan klient och server.

Har ni även tips på strategier för att förhindra spelfusk?
    Har för närvarande ingen validering av inpostat resultat, och vem som helst kan posta in ett fejkat resultat (all logik sker i klienten som kommunicerar med server enbart för att posta resultat).

I dagsläget inget problem då det inte är så många spelare, och finns roligare saker kvar att göra så det ligger på is så länge :)

5. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    För att förhindra spelfusk så bör du koda datan som skickas så att det är svårt att fejka in resultat.
    Du kan t.ex. hämta ut en krypteringsnyckel från servern då och då (varje session, match, request...) som används för att kryptera datan så det är svårt att komma på hur det funkar. Du kan även ha en unik nyckel per användare som också används för att kryptera datan tillsammans med den som hämtas per session.

6. bobo

bobo Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag arbetar på ett litet spel som är turn based och där ser jag till att all spellogik sköts (eller iaf verifieras) på serversidan för att undvika fusk.

Vi kör också Google App Engine och hoppas kunna köra med Google Cloud Endpoints inom en snar framtid. Titta på den här videon för mer information: http://www.youtube.com/watch?v=NU_wNR_UUn4

Last edited: 31 jul 2012