Fråga: Servicetid

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av Purren, 13 feb 2012.

1. Purren

Purren Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Någon som har lämnat in sin telefon på service ännu?

Hade problem med USB-porten, så lämnade in den nu. De hävdade att det skulle ta 3-5 veckor, vilket känns helt absurt för en mobil man haft i typ en månad.

Funderar på om det kan vara en helgardering från deras sida, att det egentligen går snabbare.

Är det någon som har lämnat in sin mobil, och hur lång tid tog det?

2. Dellblod

Dellblod Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Det är väl olika beroende på vilken butikskedja det gäller. De flesta använder väl Anovo, och då är det väl vilket som, snarare bingolotto, ibland kan du få tillbaka telefonen med nytt fel osv. Tex Elgiganten där säger de själva att det brukar ta mellan 3-6 dagar, men elgigantens verkstad är en annan (kommer inte ihåg namnet.)

3. DaMightyTom

DaMightyTom Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Enligt Konsumentlagen får kunden häva köpet om ett garantiärende går över själig tid.
    Det här med själigt är ju väldigt luddigt, men det är faktiskt du som kund som kan tycka att mer än 2-3 veckor för butikskedjan att skicka telefonen (tar MAX 1-2 dagar) och sedan servicestället ska ha mer än 10 arbetsdagar att lösa problemet är osjäligt.

Säger dem 5 veckor och du märker efter 14 dagar att ingenting händer. Börja tjafsa som fan. Det lönar sig.

Bråka med dem, du har rätt. Att någonsin acceptera ens att telefonen ska skickas iväg till ett företag som Anovo är ett hån mot kunden.

Jag har haft med Anovo att göra förut och man får tillbaka telefonen i sämre skick än när man lämnade in den.

4. Purren

Purren Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Är Anovo defaultstället för Samsung? Börjar bli lite orolig när jag hör hur missnöjda alla är!

Lämnade in den på Webhallen och har oftast haft en god erfarenhet av dom, men om de skickar iväg den så vet man ju inte.

5. wenom666

wenom666 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 516
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Räkna med att det tar tid, har väntat 2,5 månader på min mobil, skickade in min Samsung Galaxy S på reparataion till Anovo, dem beställde ett nytt moderkort, efter 2 veckor kunde Samsung inte få fram delar till den så den reklamerades till Samsung, Samsung skulee skicka ut en ny Samsung Galaxy S II, väntar fortfarande på den nu efter 2,5 månader, ska kolla idag om den dycker upp.

6. Purren

Purren Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Oacceptabelt. Om det dröjer mer än tre veckor kommer jag försöka häva köpet och köpa en annan telefon. S3an lär ju inte vara långt borta nu.

7. RuffyMan

RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    910
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Jag hade min på service, webhallen också, tog väl lite över en månad och så säger dom att den var fuktskadad, anovo såklart. Fick antingen betala 188 för att få tillbaka den eller skulle dom skrota den helt gratis, jag menar en helt ny telefon som man knappt har använt som hade problem med högtalaren.. Iaf så fick jag tillbaka mobilen och guess what, en stor jävla spricka på skärmen, jag lämnade in den nyskick såklart men fick tillbaka med en spricka. Skickade ett vänligt mail till webhallens kundtjänst och dom förstod mig precis :) Bästa kundservice, trots vattenskadad och sprickan som anovo orsakat så betalar webhallen tillbaka allt till mig.

8. wenom666

wenom666 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 516
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Då kan man säga att du hade tur att dem gjorde en spricka i lcdn på din mobil :P

9. RuffyMan

RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    910
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    För engång skull så gör anovo något rätt :P haha

10. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Anovo är default-stället för nästan alla tillverkare när det gäller service i Sverige tyvärr. :(

11. pbv302

pbv302 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Elgiganten kör också Anovo. Om dom inte bytt de senaste sex månaderna. :)
    2-3 veckor är ett medeltal på en mobilservice hos Anovo...och ja, dom suger! :(

12. Dellblod

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Jo jag trodde också detta först, men det är alltså butikschefen själva som bestämmer, så alla Elgigantbutikerna har olika verkstäder. Tex, de i Uddevalla har Anovo, och de i Nordstan gbg har en som jag inte kommer ihåg namnet på, men de är verkligen snabba, ja tror till och med det är Elgigantens egna verkstad om jag kommit ihåg det hela rätt.

Last edited: 13 feb 2012
  13. Moo

Moo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Uh ingenting du skrev stämmer så ni andra bör bortse från detta inlägg. Det är absolut inte kunden som bestämmer vad som anses skäligt utan det bedöms objektivt. Praxis är väl tyvärr runt fyra veckor nu för tiden så man bör inte börja bråka förrän det har gått minst tre, annars har du INGEN rätt att kräva något.

Enligt lag har kunden rätt till en ersättningstelefon under tiden, dock _tror_ jag inte att man kan ställa jättehöga krav på den, man bör dock kunna kräva att det är en inte alltför omodern Android.

14. Tysonsw

Tysonsw Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Det brukar oftast vara någon standard knapp telefon man får låna. Men sen beror det ju självklart också på företaget.
    Sen så brukar de flesta ta ut en kostnad för ersättningstelefonen också.
    Denna siffran går ju självklart upp om man vill ha en mera avancerad telefon som ersättningstelefon.

Har själv haft med Anovo att gör. Då i form av att lämna in min dåvarande telefon (Samsung Spica) till Telia butiken. Tog 8-10 arbetsdagar totalt innan jag fick tillbaka den. Och då var det från inlämning tills att jag fick tillbaka den som det tog 8-10 dagar. Och då hade jag ändå inne den telefonen 3 ggr av olika anledningar.

15. ulas

ulas Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag fick vänta i två veckor på min GN, tycker det var helt okej, köpt hos Dialect.
    OBS! GN tål inte att bli tappad i sten trappor ;:) glaset höll, men skärmen krackade.

16. Droid119

Droid119 Guest

Har inte en GN själv men anyways. Min Incredible S skickades till Deltaservice pga överhettning vilket var ett hårdvarufel. Behövde inte betala ett skit för det. Men anovo har jag hört är dåligt somfan.. Men vet att Samsung även har service hos Deltaservice. Så be dom skicka dit den där nästa gång. Du lär inte bli besviken;)

edit: Fick tillbaka den samma vecka som jag skickade den dessutom!

17. Dellblod

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Nu blev jag påmind av vad Eliganten i göteborg Använder för verkstad. Deltaservice heter de, och de var mycket snabba, och som jag sa innan, spelar ingen roll, eftersom ALLA butiker använder olika,

18. Droid119

Droid119 Guest

Ja, dom är snabba.

Sent from my HTC Incredible S using Tapatalk

19. Moo

Moo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Vidrigt av dem att göra så men eftersom medelkonsumenten inte kan juridik och inte vet vad de har rätt till så funkar det säkert, lite som med reklamationsrätten som få känner till.

20. Tysonsw

Tysonsw Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

OT varning!

Annan telefon men samma tanke:
    http://www.gp.se/konsument/konsumentratt/1.456868-hon-borde-kravt-ny-telefon

Har precis suttit och läst igenom konsumentlagen och googlat lite.
    Har du ingen extra telefon hemma så skall de låna ut en gratis. Dock vill du ha en mera avancerad så anser jag personligen att de har rätt att ta betalt för den.