Set CPU Wildfire

Diskussion i 'Wildfire' startad av Akerhage, 8 nov 2010.

1. Akerhage

Akerhage Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL
    Har precis flashat Openfire och aktiverat JIT nu här, laddade hem SetCPU och har gett programmet superuser-permission för att jag vill överklocka.

Hur funkar egentligen programmet, kan bara sätta processorn på max/min 528Mhz som mest. Varför kan jag inte dra upp det snabbare?

Sen om någon har bra hastigheter på min och max som verkar fungera bra på wildfiren?

2. baker666

baker666 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Om du bara kan sätta 528 max har du nog inte överklocknings kerneln inne. Eller så behöver du boota om eller nåt. Har du kört autodetect? (Du kan köra det igen genom att trycka på menu och välja det där.

Ang. hastigheter så verka det väldigt individuellt. Inte bara vad den klarar , utan vad som ger bra resultat. Min är superstabil i 710Mhz max 328min. Tänk på att inte sätta minvärdet för lågt. För mig ger det mer ostabilitet än att höja max. 768Mhz funkar inte så bra för mig. Ostabilt , och långsammare än 711Mhz i linpack.

3. Akerhage

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL
    Verkar fungera nu när jag tog autodetect faktiskt, kommer den automatiskt att spara dessa värden efter jag ändrat eller måste jag skapa en profil först?

Last edited: 8 nov 2010
  4. Akerhage

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL
    Kan tillägga att jag fick 4.612 i linpackscore nu med det! Helt klart väldigt nöjd med det!

5. Infinitum

Infinitum Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Lånar tråden lite snabbt. Så du ökade min från 245Mhz till 328Mhz och max från 518Mhz till 710Mhz? Är det helt stabilt?

Har lagt in tre profiler, Charging, Screen off och Battery<40%. När profilerna kickar in så återgå telefonen till 518Mhz och 245Mhz interactive. När profilerna inte är igång så ska telefonen arbeta under 710Mhz och 352Mhz (lyckas inte komma ner till 328?) ondemand.

Återkommer när telefonen har laddats klart. Just nu är Charging-profilen igång.

Last edited: 10 nov 2010
  6. baker666

Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Japps , helt stabil i 352/710 , har inte pillat alls med profiler, jag har lätt 40 timmars uptime med dessa inställningarna så jag tycker inte att det är lönt.

328 vet jag inte var jag fick ifrån. 352 ska det vara.

7. Akerhage

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL
    Kan också bekräfta att det går hur stabilt som helst som doktor alban skulle säga! Samma inställningar, inga profiler!

8. Infinitum

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag borde kanske också skippa profiler då? Vet inte om det är så bra att processorn hoppar mellan profilerna. Om jag skiter i profilerna, då kommer väl inte telefonen att köra 710 Mhz hela tiden? (om jag har ondemand aktiverat). Den går bara upp till 710Mhz när det behövs och väljer bekvämt mellan min och max när den är idle?

Batteriet är nere på 70% och jag kopplade ur laddaren vid 11:00 tiden. Den har alltså sjunkit 30% på 5 timmar? Låter ju inte speciellt bra om baker666 lur klarar sig 40 timmar? Har haft 3G nätet igång hela tiden och har inte gjort något annat än att ladda hem Nimbuzz appen och meckat lite med inställningarna.

Last edited: 11 nov 2010
  9. baker666

Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    För någon månad sedan testade jag Desiretricket och efter det har min lur varit super, testa det. (nåt i stil med ladda länge med mobilen igång , ta ur sladd , stäng ner helt , ladda igen nån timme , ta ur sladd , starta upp , när telefonen är igång igen , sätt i sladd igen och ladda nån timme till. Sök efter det antingen här eller på XDA så lär du hitta mer info)

Det kan vara det som gör mycket i mitt fall. Du har rätt i att on demand är det du bör köra för att få bra avvägning av speed och batteritid.

Edit: Sen kan man ju iofs undra om det inte är nåt skumt i görningen. Jag har 100% nu 10timmar efter att ha tagit ur sladden. Iofs inte gjort mkt idag med luren... fått nåt mail och några sms , och svarat på sms'en typ. Förmodligen brakar den ner 20% på några minuter när som helst. Dock så visar den rätt hela vägen ner. Inte så att strömmen är slut på 50% eller liknande.

Last edited: 11 nov 2010
  10. Kaangaas

Kaangaas Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kan någon förklara för mig vad interactive, ondemand och de andra två inställningarna på samma ställe gör? Inte förstått det riktigt

11. Infinitum

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

// XDA :)

12. Kaangaas

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

ah tack så mycket, slöt av mig att inte ens titta på xda..

13. Infinitum

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Min Wildfire brukade ligga på 20-25 celcius vanligtvis, nu med SetCpu så är den uppe i 30 celcius. Är 30 grader farligt? Tycker det är lite skumt eftersom mobilen är iskall. System Info Widget visar fel kanske? Vad är den högsta rekommenderande temperaturen?

14. baker666

Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    När min har legat med laddare hela natten ligger den kanske på typ 30grader , har du suttit och hållt i den eller ringt/tankat mycket eller liknande?

Sökte lite och såg att för den lite äldre Droid skulle det inte vara nåt bekymmer förrän över 50grader tydligen. Processorn själv skulle klara 100grader , men då kanske saker runt om har börjat smälta. :teeth:

Testa att låta den ligga en stund utan laddare i osv. Jag har system info widget också , och den verkar stämma rätt bra med tempen på min telefon iaf.

Edit: tar tillbaks det. Den BRUKADE stämma , nu visade den 28grader när jag tog upp den , och den har legat orörd med låst skärm hela natten. Skalet är iskallt och det är 19 grader i rummet (don't ask)

Last edited: 12 nov 2010
  15. Kaangaas

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Okey nu har jag ett problem, jag skulle ändra min cpu igår till det som ni har rekommenderat i tråden, hade min min lägre och det funkade inte så bra alla gånger...

På något sätt så lyckades jag ändra så att max cpu hamnade på det minsta möjliga (19Mhz?) utan att märka det och ja det säger sig självt att telefonen inte fungerar så bra längre...

Då jag inte kan ändra cpu för att hela telefonen är ungefär lika snabb som en sengångare utan ben undrar jag är det på något sätt möjligt att ta bort setcpu från recovery?

Eller skulle det hjälpa att flasha med en ny karnel som inte stödjer oc? Kör med OpenFire v2.3 btw.

16. baker666

Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Du borde kunna flasha romen igen (för att reseta värdena) och sen efter en reboot flasha kernel igen. (Boota alltid en gång minst innan kernelflash , ibland funkar det direkt , ibland inte).

Obs, om du har samma Rom kvar som du installerat nu behöver du inte wipa.

Jag tror inte att du kan lösa det genom att bara flasha kernel (iofs , såklart hade det funkat att flasha en kernel utan OC också , men vet inte om du kan nollställa värdena då?) Risken finns att du har 19mhz igen om du flashar en OC-rom

17. Kaangaas

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

ska ta och prova :)

18. Akerhage

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL
    har märkt att min telefon drar batteri som fan också, laddade den hela natten och har knappt använt den, tog ur den ur laddaren kl 11:15, den är nu nere i 30%kvar bara. (ringt 2 korta samtal, skickat 5sms typ). Vet inte om det är openfire eller kerneln eller för höga värden i SetCPU som gör att batteriet tokdrar, funderar på att testa Cyagonmod också, så har jag testat alla 3 romsen, se om det blir skillnad i batteritid.

Edit...såg att jag hade "interactive" så ändrade till "on demand" nu, kanske det som gjorde skillnaden på batteritiden. Rapporterar efter lite test på "on demand" nu då!

Last edited: 17 nov 2010
  19. Infinitum

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Batteritiden hos mig är bättre än någonsin. Knepet är Screen off-profilen, den ska ligga på Max: 352 Min: 245. Samma gäller 'Battery< 30%' och 'Temp>32 celcius'-profilerna. On demand på alltihopa förstås.

Drog ut sladden till laddaren imorse, runt 08:00. Och nu, 17 timmar senare så är batteriet nere på 85%. Har precis som du, bara smsat lite och varit inne på internet.

20. Akerhage

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL

okay, det låter ju bra det! Ska försöka pilla så jag får liknande inställningar då! Tack för tipset!
    Edit, testade att ändra till alla dessa profiler, fortfarande drar batteriet tokmycket, kan i stort sett titta på mätaren och se den sjunka. Bara på 3-4 timmar har den sjunkit 40% utan användning nu från fulladdad.

Last edited: 18 nov 2010