Settings för Handbrake?

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av asurat, 3 april 2010.

1. asurat

asurat Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tänkte konvertera filmer tills släppet av Desire'n (förhoppningsvis nu i veckan! :teeth:). Men när jag prövat konvertera en film i h264 med 1500 bitrate och 160 bitrate på audio i stereo så blir filstorleken runt 1.4gb för 1 mp4 fil, detta känns verkligen inte okej, så vad kan jag göra för att få ner filstorleken med samma kvalitet? Virtualdub har jag om det skulle behövas. Rippar dvder med Anydvd och använder Handbrake för konverteringen. Encode tiden är också runt 2-3 timmar med 2-pass encoding. Vad kan jag göra för att få ner den löjligt långa encoding tiden och samtidigt reducera filstorleken? Att konvertara filmer till min W890i har fungerat utmärkt och tar endast 45 min med samma kvalitet som nedan, dock i MPEG-4 om man ska gå lite off-topic :)

Encodar just nu The Dark Knight vid samma settings som 1500 bitrate bilderna och det står att den går i 16-17 FPS och det första stegen av 2 ska vara klart om 3 timmar.. Hur kan jag korta ner denna absurt långa tid?

Lite screengrabs som exempel på kvaliten vid 1500 bitrate

Vid runt 650 bitrate:

Tack för all hjälp!

Last edited: 3 april 2010
  2. droidgren

droidgren Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Med en upplösning på ~800x400 och en bitrate 1500 så är det helt normalt med den filstorleken. 3 timmar för twopass är också helt normalt.för en så lång film som The dark knight.
    Vill du ha snabbare konvertering så är detta du kan göra:
    -Stäng av twopass - Inte värt det på så små skärmar ändå.
    -Sänk bitrate - 1200 räcker fint på mobil skärm.

Tänk på att om du rippar DVD så är upplösningen 720/704×576 dvs lite mindre på bredden än på din mobil. Då blir filmerna UPPSKALADE vilket gör de både större och fulare. Så använd alltid HD-filmer som källa om du ska använda full upplösning.

Btw.. Dina fil,er kommer inte fungera något vidare bra i din Desire eftersom de ligger för mycket utanför upplösningen (803x482).
    Själv rekommenderar jag att du kör Any DVD hela vägen (Använd Nexus profilen)

Men annars kolla denna tråden: (N1:an har samma upplösning)
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=6445

Last edited: 3 april 2010
  3. asurat

asurat Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för tipsen! Prövade koda med 1200 bitrate & ingen 2-pass och tiden kortades ner till 1 timma, har väl blivit bortskämd med kvaliten på filmerna på min w890 ^^. Jag försökte få Blunden's Preset att fungera i HB, men det vill inte gå, ingen Nexus One/ Milestone profil kommer upp i Handbrake's högra meny. Försökte klistra in User_presets i HB's appdata roaming mapp och den skrev över filen som fanns där tidigare och sen dess har det inte hänt någonting med HB's profiler, allt är som förut :(

4. TheNano

TheNano Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

det finns en droid profil någonstans på internet

Handbrake har varit lite elakt, för mycket saker, i mina tester 1 funkade medan 5 inte, jag vill ha en profil som man bara väljer (är jag lat?)

5. Noctrl

Noctrl Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    POCO F3

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    POCO F3
    Borde väl finnas något vettigt program så man slipper konvertera? Som tex Coreplayer i Windows Mobile/phone?

6. TheNano

TheNano Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

inte än, det kommer jag har postat om det i andra trådar, yxflash finns bara idag